• frogande

Rätt att ha sex med sina barn?

Är det rätt eller fel om föräldrar har sex med sina barn? Ja, frivilligt från båda håll då, så klart! För man är väl ingen anhängare av våldtäkt
    Barnen är myndiga och älskar sina föräldrar och föräldrarna älskar sina barn också.
    Så varför vore det fel om de hade sex med varandra?
    Ingen kärlek är väl ful eller fel?
    All kärlek är väl vacker?!

Pappa Olle älskar sin lilla dotter Sara. Och har alltid känt denna kärleken till sin dotter Sara men varit mogen sin kärlek och väntat på henne tills hon blivit myndig.
    Sara är nu 18 år och älskar sin pappa på samma sätt, nu kan de äntligen förenas kroppsligt i denna kärleken som de båda känner för varandra.
    Rätt eller fel att pappa Olle och hans dotter Sara har sex med varandra?
    SJÄLVKLART skyddar de sig! För det är inte barn med varandra de främst vill ha, utan bara att få ge utlopp för sin ömsesidiga kärlek... {#lang_emotions_heart}

Rätt eller fel? Och ska de straffas för denna kärlek de har med varandra? Ja, som då denne far och hans dotter har gjort och ytterligare riskerar att göra: www.dagen.se/dagen/article.aspx
    Rider på "Incestvågen" som sköljer över FL just nu, därav denna min tråd.
    Här är den tråd som inspirerade mig: www.familjeliv.se/Forum-5-74/m51206917.html
    Var SÅ många där som försvarade sex mellan syskon så jag tänkte spränga ytterligare tabun(?)med denna min tråd genom att gå steget längre(?)och anse att dylik kärlek mellan föräldrar och barn inte heller då är fel? Eller ens ful?!
    Eller?

• Svar på tråden Rätt att ha sex med sina barn?
  • Queenie70
    ViceGuy skrev 2010-03-11 12:32:57 följande:
    Du menar tvångsvård?
    Nej, jag hoppas folk skulle fatta själva...
  • ViceGuy
    Queenie70 skrev 2010-03-11 18:00:46 följande:
    Nej, jag hoppas folk skulle fatta själva...
    Du menar att de ska erbjudas psykologisk hjälp, helt utan tvång?
  • Faile
    Selfish Geene skrev 2010-03-10 19:04:39 följande:
    Det är inte olagligt att förespråka incest (det gör jag iof inte, men även om jag gjorde det skulle det inte vara ett lagbrott)Att incest är straffbart vet nog de flesta vid det här laget, det vi diskuterar är om det är rätt att lagen mot incest finns.(jag tycker lagen är fel och borde plockas bort)
    Om en 16-årig tjej blir älskarinna åt sin 40-årige far tex?

Även om tjejen i fråga är lovlig enligt lagen, så sitter hon ju i en grym beroendeställning till sina föräldrar då det kan vara oerhört svårt att säga nej.

Jag tror lagen måste finnas för att skydda barnen.
    Många har en komplicerad relation till sina föräldrar och att tro att ett ja alltid uttrycker den fria viljan är nog rätt naivt. Särskilt när det handlar om just relationer där den ena parten nästan alltid är underställd den andra, vilket oftast är fallet med föräldrar/barn.

Sedan kan det ju vara fall där de faktiskt i vuxen ålder blir ömsesidigt kära och då hamnar i kläm. Men det får man väl anse som så ovanligt att det är "svinn" man får räkna med.
    Lagen går aldrig att göra perfekt, men kan en majoritet skyddas så får man väl anse den som tillräcklig.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Faile skrev 2010-03-11 20:55:48 följande:
    Om en 16-årig tjej blir älskarinna åt sin 40-årige far tex? Även om tjejen i fråga är lovlig enligt lagen, så sitter hon ju i en grym beroendeställning till sina föräldrar då det kan vara oerhört svårt att säga nej. Jag tror lagen måste finnas för att skydda barnen. Många har en komplicerad relation till sina föräldrar och att tro att ett ja alltid uttrycker den fria viljan är nog rätt naivt. Särskilt när det handlar om just relationer där den ena parten nästan alltid är underställd den andra, vilket oftast är fallet med föräldrar/barn. Sedan kan det ju vara fall där de faktiskt i vuxen ålder blir ömsesidigt kära och då hamnar i kläm. Men det får man väl anse som så ovanligt att det är "svinn" man får räkna med. Lagen går aldrig att göra perfekt, men kan en majoritet skyddas så får man väl anse den som tillräcklig.
    Då är inte incestlagen speciellt användbar, det blir fängelse utan att passera gå på grund av Kap 6 §4, våldtäkt mot barn. Två till sex års fängelse.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • frogande
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-11 21:08:38 följande:
    Då är inte incestlagen speciellt användbar, det blir fängelse utan att passera gå på grund av Kap 6 §4, våldtäkt mot barn. Två till sex års fängelse.
    En enkel fråga:
    Varför vill du, och dina "likasinnade", normalisera och möjliggöra för de uppenbart sjuka och störda att fritt utöva sin störning?
    Varför denna "iver" över att få låta dessa agera ut en störning de uppenbart har? Och som de låter, i sin tur, detta både genom arv och miljö, sina arvtagare vidare få ha?
    Varför?
    Vad i detta sjuka och störda beteende ligger ditt eget intresse att släppa dylikt löst för? Varför bana väg och agera som värsta förespråkaren för en störning så allvarlig, att får densamma omsättas via avkomma, så går den uppenbarligen i arv?
    Varför vill du släppa sådana "krafter" lösa för?
    Varför?
  • frogande
    frogande skrev 2010-03-12 00:27:35 följande:
    En enkel fråga: Varför vill du, och dina "likasinnade", normalisera och möjliggöra för de uppenbart sjuka och störda att fritt utöva sin störning? Varför denna "iver" över att få låta dessa agera ut en störning de uppenbart har? Och som de låter, i sin tur, detta både genom arv och miljö, sina arvtagare vidare få ha? Varför? Vad i detta sjuka och störda beteende ligger ditt eget intresse att släppa dylikt löst för? Varför bana väg och agera som värsta förespråkaren för en störning så allvarlig, att får densamma omsättas via avkomma, så går den uppenbarligen i arv? Varför vill du släppa sådana "krafter" lösa för? Varför?
    Vidare fråga:
    Och ser du inte bortom denna läggningen? Ser du inte de skadeverkningar dessa "störda" personer vidare kan föra och dito överföra på sin omgivning?
    Eller är du en sådan som anser att en persons sexualitet inte är detsamma som personen själv ifråga?

För så heter det ju alltid, att en människas sexualitet är något beyond den människan själv. Ungefär som(eller egentligen detsamma som) att någons dåliga handlingar mot en annan människa är att särskilja såsom: Jag fördömer inte människan, jag fördömer dess handlingar.
    Bah!
    Men det kan du väl inte ens tro på själv, vad? Den synen och tron du förespråkar? För du för ju en egen "Prideparad" här på Familjeliv...
    Men att ens ifrågasätta om det handlar om incest, denna tråden, kanske vittnar om hur EXTRA fel ute du är?
    Eller vad tror du själv?
    Eller du kanske "bara vill vara inne", typ?
    Bah!
  • Selfish Geene
    En enkel fråga: Varför vill du, och dina "likasinnade", normalisera och möjliggöra för de uppenbart sjuka och störda att fritt utöva sin störning? Varför denna "iver" över att få låta dessa agera ut en störning de uppenbart har? Och som de låter, i sin tur, detta både genom arv och miljö, sina arvtagare vidare få ha? Varför? Vad i detta sjuka och störda beteende ligger ditt eget intresse att släppa dylikt löst för? Varför bana väg och agera som värsta förespråkaren för en störning så allvarlig, att får densamma omsättas via avkomma, så går den uppenbarligen i arv? Varför vill du släppa sådana "krafter" lösa för? Varför?
    Lagar ska finnas för att skydda de svaga och utsatta, inte att lära människor "rätt och fel" i sänghalmen.
    Därför fyller morallagar av den här typen inget annat syfte än att inskränka människors rätt till självbestämmande, en av de absolut viktigaste principerna i en fungerande demokrati.

Varför vill du straffa människor som har sex?
  • Selfish Geene
    frogande skrev 2010-03-12 01:45:47 följande:
    Vidare fråga: Och ser du inte bortom denna läggningen? Ser du inte de skadeverkningar dessa "störda" personer vidare kan föra och dito överföra på sin omgivning? Eller är du en sådan som anser att en persons sexualitet inte är detsamma som personen själv ifråga? För så heter det ju alltid, att en människas sexualitet är något beyond den människan själv. Ungefär som(eller egentligen detsamma som) att någons dåliga handlingar mot en annan människa är att särskilja såsom: Jag fördömer inte människan, jag fördömer dess handlingar. Bah! Men det kan du väl inte ens tro på själv, vad? Den synen och tron du förespråkar? För du för ju en egen "Prideparad" här på Familjeliv... Men att ens ifrågasätta om det handlar om incest, denna tråden, kanske vittnar om hur EXTRA fel ute du är? Eller vad tror du själv? Eller du kanske "bara vill vara inne", typ? Bah!
    I debatten har incest fått stå som exempel för att det är en av de mest tabubelagda sexuella handlingarna, men i princip skulle samtalet kunna gälla vad som helst som de flesta finner motbjudande och obehagligt.
    Att det är både tabubelagt och en sexuell handling gör incest (som exempel) extra användbart när vi diskuterar hur långt in i människors privatliv lagen ska få sträcka sig!

Jag är emot att lagstifta mot "offer-lösa" brott, därför finns inga skäl att lagstifta mot sexuellt umgänge med anledning av att de båda parterna är släkt med varandra.

Att en relation är destruktiv för någon av parterna är inte ett skäl att lagstifta mot den (massor av kvinnor lever, och har sex med, våldsamma män. Är hon i en beroendeställning? Förmodligen! Blir hon utnyttjad? Absolut! Trots det får hon både ligga med och skaffa barn ihop med mannen som möjligen både misshandlar och våldtar henne.

Vi kan och får inte tvinga människor bort från destruktiva förhållanden, helt enkelt för att de är vuxna och måste få göra som de vill!!
  • Faile
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-11 21:08:38 följande:
    Hur kan det bli våldtäkt mot barn när tjejen ifråga är 16 år?

Det jag försöker belysa är att barn ofta är svaga och utsatta gentemot sina föräldrar. Bara för att man helt plötsligt blir byxmyndig försvinner inte beroendeställningen gentemot föräldrarna.
    Det ser man ju inte minst hos barn som blivit grovt misshandlade av föräldrarna, men som fortfarande i vuxen ålder försöker behaga och vinna föräldrarnas gillande.
  • Selfish Geene
    Faile skrev 2010-03-12 07:39:27 följande:
    Hur kan det bli våldtäkt mot barn när tjejen ifråga är 16 år? Det jag försöker belysa är att barn ofta är svaga och utsatta gentemot sina föräldrar. Bara för att man helt plötsligt blir byxmyndig försvinner inte beroendeställningen gentemot föräldrarna. Det ser man ju inte minst hos barn som blivit grovt misshandlade av föräldrarna, men som fortfarande i vuxen ålder försöker behaga och vinna föräldrarnas gillande.
    Om barnet befinner sig i en beroendeställning till en vuxen spelar det ingen roll att hon är "byxmyndig" det kan ändå klassas som våldtäkt mot barn.

Att (vuxna) barn ofta befinner sig i beroendeställning till sina föräldrar är inte ett skäl att lagstifta mot alla sexuella aktiviteter mella nära släktingar (i det har exemplet förälder-barn)
    Ungdomar befinner sig ofta i beroendeställning till olika vuxna tex tränare och lärare, trots att de inte är släkt.
    Därför ska det vara straffbart för en vuxen fotbollstränare eller lärare att ha sexuellt umgänge med ett barn/ungdom i beroendeställning (vuxna personer får ligga med sina tränare och lärare om de känner för det)

Det är inte släktbandet som är viktigt utan just beroendeställningen!
  • mindless
    En enkel fråga: Varför vill du, och dina "likasinnade", normalisera och möjliggöra för de uppenbart sjuka och störda att fritt utöva sin störning? Varför denna "iver" över att få låta dessa agera ut en störning de uppenbart har?
    Två enkla svar: Först och främst handlar det inte om att normalisera incest. Kärnfrågan är huruvida det ska vara kriminaliserat, och där anser många med mig att detta inte tjänar någon större funktion. Utgångsläget bör vara att vad två vuxna personer frivilligt gör med varandra, är något de får reglera själva.

För det andra ligger det något djupt problematiskt i att hävda att en viss handling per definition skulle bero på en psykisk störning. Det är förmätet och verklighetsfrånvänt att tro att ingen annan av egen rationell kraft kan komma fram till andra moraliska bedömningar än man själv. Det hela tenderar att bli ett cirkelresonemang: Det är fel för att det är sjukt, och sjukt för att det är fel.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    En enkel fråga: Varför vill du, och dina "likasinnade", normalisera och möjliggöra för de uppenbart sjuka och störda att fritt utöva sin störning?
    Jag vill inte ha en lagstiftning där man straffar människor för något som inte skadar någon. Som lagen är utformad idag så är det en möjlig utgång, speciellt för syskon. Det handlar verkligen inte om att normalisera och möjliggöra.
    Faile skrev 2010-03-12 07:39:27 följande:
    Hur kan det bli våldtäkt mot barn när tjejen ifråga är 16 år?
    Därför att det står i lagen, BrB 6:4.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Vidare fråga: Och ser du inte bortom denna läggningen? Ser du inte de skadeverkningar dessa "störda" personer vidare kan föra och dito överföra på sin omgivning?
    Ok, påvisa skadeverkningar med all incest (eller majoriteten), styrk detta med belägg. Sedan kan vi prata om skadeverkningar.
    Eller är du en sådan som anser att en persons sexualitet inte är detsamma som personen själv ifråga?
    Nej, det är jag inte. Jag anser att allt en människa gör håller ihop med denna person. Något annat vore svårt att hävda eftersom jag inte är dualist, i något avseende.
    Bah! Men det kan du väl inte ens tro på själv, vad? Den synen och tron du förespråkar? För du för ju en egen "Prideparad" här på Familjeliv...
    Jag tror inte på en speciell syn, jag argumenterar för att det inte ska vara olagligt. Jag tycker att incest är äckligt, jag tycker att homosex män emellan är äckligt, jag tycker att massor av olika sexuella handlingar är äckliga. Det betyder inte att jag vill göra det olagligt, för mig är det viktigt att någon/något skadas om man ska ha en lag mot det, speciellt en förenad med fängelsestraff. Detta är på inget sätt givet i fallet med incest.

Nej, jag har ingen prideparad här.
    Men att ens ifrågasätta om det handlar om incest, denna tråden, kanske vittnar om hur EXTRA fel ute du är?
    Ja, det är ju din uppfattning och den struntar jag faktiskt fullkomligt i eftersom du hittills inte fört fram ett enda vettigt argument i frågan.
     Eller du kanske "bara vill vara inne", typ? Bah!
    Ja, för det är just nu verkligen "inne" att vara för incest. Ungdomarna går runt med märken det står "Incest, incest, familjefest!" och "Keep it in the family!" på väskor och jackor.
Svar på tråden Rätt att ha sex med sina barn?