• Skabbig

Ska vi göra oralsex och analsex mellan barn och föräldrar olagligt?

I diskussionerna huruvida samlag mellan syskon bör tillåtas så var det någon som tog upp att det var tillåtet  med oralsex och analsex mellan syskon, det som är olagligt är vaginala samlag eftersom det kan bli barn.

Jag tänkte kolla upp reglerna själv och hittade följande på Riksdagens hemsida:

Göran Persson och Thomas Bodström  skrev 2004-11-11 följande:
    Enligt 6 kap. 6 § brottsbalken döms den som har samlag
    med eget barn eller dess avkomling för sexuellt umgänge med avkomling
    till fängelse i högst två år. Den som har samlag med sitt helsyskon döms,
    enligt samma paragraf, för sexuellt umgänge med syskon till fängelse i
    högst ett år. Bestämmelsen är subsidiär i förhållande till 1–4 §§ brottsbalken,
    dvs. den skall endast tillämpas om inte ansvar för dessa brott kan
    komma i fråga. Det straffbara området är avgränsat till vaginala samlag
    och förutsätter att det föreligger ett biologiskt släktskap mellan parterna.
    www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&dok_id=GS0345

Detta betyder alltså att det är fullt lagligt för föräldrar och barn att ha oralsex och analsex om barnen är 18 år gamla, och det inte föreligger något tvång.

Tycker ni att lagen borde ändras?
  • Svar på tråden Ska vi göra oralsex och analsex mellan barn och föräldrar olagligt?
  • Selfish Geene
    Mummyfied skrev 2010-03-09 19:25:28 följande:
    Jag tycker att det borde finnas en sådan lag som motsätter sexuell närhet mellan föräldrar och barn och mellan syskon för att skydda dem som annars kan råka illa ut. Visst finns det säkert dom som gör det helt utan tvång, men det skulle ju i så fall bli helt omöjligt att döma eller inte döma i sådana fall eftersom ord står mot ord och det är väldigt svårt att bevisa att man verkligen gjort det helt frivilligt.
    Sexuellt tvång är inte jätte-ovanligt i förhållanden där parterna inte är släkt med varandra, om båda deltagarna hävdar att sexet var frivilligt är det nästan omöjligt att bevisa motsatsen.
    Betyder ditt resonemang att all sex borde förbjudas? Om inte: Varför inte det?
  • Ord blind
    Om du menar att samlag har en vidare mening i lagtexten än vad Bodström menar så är jag rädd att Bodström vinner. Definitionen av ordet samlag ska ha samma betydelse som i BrB 6:1 om jag inte missminner mig, vilket i så fall borde innebära att det räcker med att könen nuddar varandra, vilket utesluter anal penetration och oral penetration och att det skall vara olika kön på de inblandade. Men jag kan givetvis ha misstolkat. 
    Condemnant qui non intelligent
  • Ord blind
    Selfish Geene skrev 2010-03-09 21:38:25 följande:
    Vem ska avrättas? Föräldrarna? Avkomman? Båda syskonen eller bara det ena?
    Kanske borde den gamla lagen tas tillbaka då det var dödsstraff för båda, offer och gärningsman (kvinna).... Medeltiden kanske blir modern igen....
  • Selfish Geene
    Ord blind skrev 2010-03-09 22:05:33 följande:
    Kanske borde den gamla lagen tas tillbaka då det var dödsstraff för båda, offer och gärningsman (kvinna).... Medeltiden kanske blir modern igen....
    I moralkrig och kärlek är alla medel tillåtna..
  • mammasmelvin
    Selfish Geene skrev 2010-03-09 21:38:25 följande:
    Vem ska avrättas? Föräldrarna? Avkomman? Båda syskonen eller bara det ena?
    föräldrarna såklart. ja snackar inte om syskon sex utan föräldrar som har sex med sina barn. det är alltid deras ansvar att se till att barnen blir behandlade på rätt sätt.. hade det vart ok med sex i familjen hade det väll inte ens stått med i ngn lag. sex är ngt som hör kärlek och kåthet till, inte inom familjen, där är kärlek ngt heeelt annat. ja älskar min son mer än livet själv men ja skulle aldrig se på honom på det sättet. har man som förälder sex med sitt barn (vilket som sagt alltid är föräldranas fel om det sker) så är det fel på dem. psyiskt fel, dom förstör barnens liv. då har dott inte rätt att komma ut efter 2 år. barnens liv repareras inte på 2 år.
  • mammasmelvin

tycker det e härligt att folk inte tar mer alvarligt på detta. om ja fick reda på att min sambo hade tvingat min son till sex med honom på ngt sätt hade ja fan satt skott i pannan på honom själv.
    men ni sjuka männiksor som tycker detta e ok och att det räcker med 2 års fängelse kan ju fortsätta eva i eran morderna värld så lever ja gärna kvar i medeltiden då sjuka människor iallafall fick straff för de brott de begått. sen vet ja inte hur ni fick det till att ja skulle vilja se offren få dödsstraff men allt går väll att läsa in bara man vill.

• Reglementet

mammasmeelvin

Om han inte tvingat sonen då, och sonen var helt med på det?

• radwanska

Va? Nej, det ska inte stiftas lagar om detta. Detta är inget samhällsproblem.

• mammasmelvin
    Reglementet skrev 2010-03-10 10:42:30 följande:
    mammasmeelvinOm han inte tvingat sonen då, och sonen var helt med på det?
    och var i uppfostran tror du det har fått fel om sonen vill ha sex med sin mamma eller pappa???? jo att föräldrarna i detta fallet pappan, har fått i sonen att det e ok, vilket det inte är. det va lite det som va poängen med mitt inlägg att det är föräldra´rnas ansvar att visa barn vad som är rätt och fel. vi har en pojk på 8 år som frågat mycket vad "knulla" är, som han har hört på skolan. då har vi fint förklarat att det är vad 2 vuxna människor gör när dom älskar varann eller vill göra barn. inte ngt barn behöver bry sej så m,ycket om nu. förutom att veta att det är så hans syskon blir till.. INGET man gör med föräldrar eller andra barn
  • ViceGuy
    mammasmelvin skrev 2010-03-10 12:27:16 följande:
    och var i uppfostran tror du det har fått fel om sonen vill ha sex med sin mamma eller pappa???? jo att föräldrarna i detta fallet pappan, har fått i sonen att det e ok, vilket det inte är. det va lite det som va poängen med mitt inlägg att det är föräldra´rnas ansvar att visa barn vad som är rätt och fel. vi har en pojk på 8 år som frågat mycket vad "knulla" är, som han har hört på skolan. då har vi fint förklarat att det är vad 2 vuxna människor gör när dom älskar varann eller vill göra barn. inte ngt barn behöver bry sej så m,ycket om nu. förutom att veta att det är så hans syskon blir till.. INGET man gör med föräldrar eller andra barn
    Tror inte det finns några som helst belägg för att uppfostran bestämmer människors sexualitet. Hur många uppfostras till att bli homosexuella? Hur många uppfostras till att bli koprofager (bajsätare)?

Det finns inget som säger att två människor som är besläktade inte kan känna sexuell attraktion till varandra i vuxen ålder, oavsett uppfostran.
  • Ord blind
    mammasmelvin skrev 2010-03-10 09:20:38 följande:
    tycker det e härligt att folk inte tar mer alvarligt på detta. om ja fick reda på att min sambo hade tvingat min son till sex med honom på ngt sätt hade ja fan satt skott i pannan på honom själv. men ni sjuka männiksor som tycker detta e ok och att det räcker med 2 års fängelse kan ju fortsätta eva i eran morderna värld så lever ja gärna kvar i medeltiden då sjuka människor iallafall fick straff för de brott de begått. sen vet ja inte hur ni fick det till att ja skulle vilja se offren få dödsstraff men allt går väll att läsa in bara man vill.
    Jo om man läser på lite så hittar man att till exempel att straffet för offret som utsatts för incest togs bort 1937. Åren mellan 1734 och 1864 straffades både offer och gärningsman med döden genom halshuggning och fick inte begravas på kyrkogården, se Missgärningsbalken 1734 kap 59 1 § (du finner lagen här: http://www.wisberg.se/wisberg.se/pdf/missgarningsbalken1734.pdf). 1864 till 1937 straffades offret med ett frihetsstraff, se Strafflagen 18 kap 1 § i 1864 års lag (du finner den här: http://www.wisberg.se/wisberg.se/pdf/strafflagen1864.pdf). Så jo, om du vill ha tillbaka de gamla lagarna så önskar du livet även av offret, och det är medeltida enligt mig.
  • Selfish Geene
    mammasmelvin skrev 2010-03-10 09:15:37 följande:
    föräldrarna såklart. ja snackar inte om syskon sex utan föräldrar som har sex med sina barn. det är alltid deras ansvar att se till att barnen blir behandlade på rätt sätt.. hade det vart ok med sex i familjen hade det väll inte ens stått med i ngn lag. sex är ngt som hör kärlek och kåthet till, inte inom familjen, där är kärlek ngt heeelt annat. ja älskar min son mer än livet själv men ja skulle aldrig se på honom på det sättet. har man som förälder sex med sitt barn (vilket som sagt alltid är föräldranas fel om det sker) så är det fel på dem. psyiskt fel, dom förstör barnens liv. då har dott inte rätt att komma ut efter 2 år. barnens liv repareras inte på 2 år.
    Och i exemplet som någon föreslog: 45-årig man har samlag med sim 85-åriga senila mamma??
    Avrätta tanten?
  • glasbubblan
    Ord blind skrev 2010-03-09 22:03:27 följande:
    Om du menar att samlag har en vidare mening i lagtexten än vad Bodström menar så är jag rädd att Bodström vinner. Definitionen av ordet samlag ska ha samma betydelse som i BrB 6:1 om jag inte missminner mig, vilket i så fall borde innebära att det räcker med att könen nuddar varandra, vilket utesluter anal penetration och oral penetration och att det skall vara olika kön på de inblandade. Men jag kan givetvis ha misstolkat. 
    "Samlag eller därmed jämförbar sexuell handling" inbegriper inte anal- eller oralsex menar du? (ur BrB 6:1) 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    glasbubblan skrev 2010-03-10 19:27:01 följande:
    "Samlag eller därmed jämförbar sexuell handling" inbegriper inte anal- eller oralsex menar du? (ur BrB 6:1)
    Jo, men samlag gör det inte. Incestparagrafen har bara samlag, inte jämförbar handling.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • Miss Obsessive

Vad är det med alla dessa nystartade trådar med temat "tycker du det är okej att ha sex med..."?? 

• mammasmelvin
    Selfish Geene skrev 2010-03-10 17:08:48 följande:
    Och i exemplet som någon föreslog: 45-årig man har samlag med sim 85-åriga senila mamma??Avrätta tanten?
    känns lite konstigt at ta upp en sån grej, kan ni inte förstå själva att mannen i fråga e sjuk???
    Ord blind skrev 2010-03-10 13:31:13 följande:
    Jo om man läser på lite så hittar man att till exempel att straffet för offret som utsatts för incest togs bort 1937. Åren mellan 1734 och 1864 straffades både offer och gärningsman med döden genom halshuggning och fick inte begravas på kyrkogården, se Missgärningsbalken 1734 kap 59 1 § (du finner lagen här: www.wisberg.se/wisberg.se/pdf/missgarningsbal...). 1864 till 1937 straffades offret med ett frihetsstraff, se Strafflagen 18 kap 1 § i 1864 års lag (du finner den här: www.wisberg.se/wisberg.se/pdf/strafflagen1864...). Så jo, om du vill ha tillbaka de gamla lagarna så önskar du livet även av offret, och det är medeltida enligt mig.
       ja sa inte att ja ville ha tillbaka de gamla lagarna i de första inlägget, ja tyckte att det ska införas dödstraff på sjuka människor som förstör andra människors liv. speciellt förstöra livet på ett barn man själv har fött till världen.

ja tror ja lämnar denna tråden nu, blir på riktigt rädd för människor som tycker detta e ok... det skrämmer mej och ja hoppas ni får värd innan ni gör illa era egna nära och kära då ni tydligen tycker det e ok.
  • nilla 1972

va f-n trodde det va olagligt. usch tvi f-n . självklart att det ska va olagligt. bläää.

• Selfish Geene
    mammasmelvin skrev 2010-03-10 20:32:42 följande:
       ja sa inte att ja ville ha tillbaka de gamla lagarna i de första inlägget, ja tyckte att det ska införas dödstraff på sjuka människor som förstör andra människors liv. speciellt förstöra livet på ett barn man själv har fött till världen. ja tror ja lämnar denna tråden nu, blir på riktigt rädd för människor som tycker detta e ok... det skrämmer mej och ja hoppas ni får värd innan ni gör illa era egna nära och kära då ni tydligen tycker det e ok.
    Det var du som tyckte att föräldern var den som "såklart" skulle avrättas.

Du har nog inte följt tråden, för de enda som förespråkat att människor borde "göras illa" är den sida du själv förespråkar.
    Den andra sida tycker att människor som har sex av fri vilja inte ska straffas för det, vi förespråkar inte att barn utnyttjas sexuellt!
  • Ord blind
    mammasmelvin skrev 2010-03-10 20:32:42 följande:
    känns lite konstigt at ta upp en sån grej, kan ni inte förstå själva att mannen i fråga e sjuk???    ja sa inte att ja ville ha tillbaka de gamla lagarna i de första inlägget, ja tyckte att det ska införas dödstraff på sjuka människor som förstör andra människors liv. speciellt förstöra livet på ett barn man själv har fött till världen. ja tror ja lämnar denna tråden nu, blir på riktigt rädd för människor som tycker detta e ok... det skrämmer mej och ja hoppas ni får värd innan ni gör illa era egna nära och kära då ni tydligen tycker det e ok.
    Vad är det vi tycker är ok? Att jag är emot dödsstraff betyder det att jag tycker att sexuella övergrepp är ok? Jag är glad för att jag bor i en stat där dödsstraff är förbjudet. Jag tror inte på dödsstraff över huvud taget, det är inte rätt att ta någon annans liv. Jag tror faktiskt på det systemet och de lagarna vi har. Om man är missnöjd så hjälper det inte med att sitta på familjeliv och skrika att man ska sätta ett skott i pannan själv på sin sambo om han skulle förgripa sig på eran son utan man får då försöka vara lite mer konstruktiv, till exempel skriva till de som sitter vid makten och har möjlighet att påverka lagarna eller helt sonika flytta till ett land där dödsstraff fortfarande finns. Själv vågar jag knappt resa till ett land där dödsstraff existerar, tänk om man skulle bli oskyldigt anklagad, dömd för ett brott man inte begått och sedan avrättad.....
Svar på tråden Ska vi göra oralsex och analsex mellan barn och föräldrar olagligt?