kapitelbok för 4åring?
Hej!
Vi har en son på 4,5 år som älskar att bli läst för. Vi vill gärna få tips på lite längre böcker med kapitel som lämpar sig för åldern.
Ge oss tips är Ni rara, vad gillar Era barn för böcker?
Hej!
Vi har en son på 4,5 år som älskar att bli läst för. Vi vill gärna få tips på lite längre böcker med kapitel som lämpar sig för åldern.
Ge oss tips är Ni rara, vad gillar Era barn för böcker?
Vi läste precis ut Kalle och chokladfabriken och den var mycket omtyckt av fyraåringen. Nalle Puh funkade också bra. Pippi Långstrump kändes lite för avancerad, men då var sonen inte riktigt fyllda fyra än.
Kalle och chokladfabriken, den är inte lika skruvad som filmen då?
Pelle Svanslös. Kan vara svåra att få tag i som kapitelböcker. Jag har alla mormors gamla. Läst dem om och om igen sedan ett år nu ! Mycket trevlig läsning även för den vuxne och mycket pedagogiskt moraliska!
Men Pelle Svanslös finns som kapitelbok, menar du?
Får bege mig på bokletning alltså.
Finns det fler tips?
Någon som har tips?
Astrid Lindgren så klart... Emil, Lotta tyckte jag funkade. Urvalda delar ur Madicken.
Det finns ju många Astrid Lindgrenböcker i kapitelboksformat - som Lotta på Bråkmakargatan, Karlsson på taket, Pippi, Madicken, Emil (det är dem vi har). Det är lite bilder i och mer text än vanliga bilderböcker. Pelle Svanslös finns även i kapitelböcker. Hmm...går till bokhyllan och kollar om vi har några fler som skulle passa en 4-åring.
Vi har en Mamma Mu bok i kapitelform - Mamma Mu klättrar i träd heter den - Wieslander är författaren. Monstert i skåpet av Viveka Lärn kanske är lite för svår, men du kan ju prova. Boken om Bella och Gustav av Eva Eriksson är en jättesöt berättelse.
Återkommer om jag kommer på fler. Fråga på bibliotek och i bokaffärer efter fler titlar.