Miss Bateman skrev 2010-03-16 17:47:07 följande:
Har en dotter som blev 2 år i januari. Då körde vi på rätt så aktivt med pott-träningen, hon klädde nämligen av sig hela tiden och sprang naken. Jag tog det lite som ett tecken på att hon kanske skulle kunna vara redo för pottan. Först i början så fick hon godis (nonstop) när det kom kiss i pottan. Då gick det jättebra en period, sen tog jag bort mutan, hon kan ju inte få godis så ofta... Tyvärr svalnade då också intresset för pott-träningen. På morgonen har vi för det mesta gått direkt till pottan när hon vaknar och det kommer mycket och nattblöjan är i stort sett torr då. Men nu totalvägrar hon nästan att sitta på pottan på dagarna, ibland när jag frågar så hänger hon på, men för det mesta säger hon "nähä". Jag vill ju inte tjata och bråka om det,har förstått att det kan leda till bekymmer senare om man försöker tvinga. Till saken hör att när hon bajsar i blöjan är det förskräckligt klabbigt, ett råd från en läkare att hennes bajskonsistens skulle göra det så mycket enklare om hon istället gjorde det på pottan. Jag förklarade som det är att hon inte riktigt vill. Ja, men det är bara att köra på ändå sa han. Men nu fungerar det väldigt dåligt med potteriet, så vi gör nog en paus ett tag, eller vad tror ni?....
Jag tror det är väääldigt vanligt med bakslag i potträningen - ett tag funkar det bra (nyhetens behag) och sedan falnar intresset och då blir det bakslag.
Precis som du tror jag inte man ska göra en stor grej av det. att tvinga någon att sitta på pottan tror jag skadar mer än det hjälper.
Sonen har nu varit blöjfri i 3 dagar, förutom nattblöja, utomhusblöja och....DAGIS! I måndags så meddelade jag att vi tagit bort blöjan hemma och att han nu skulle gå på potta. Inga problem sa dom, vi har ett gäng här som ska sitta potta lite då och då.
När jag hämtade honom samma dag så visade det sig att han hade haft blöja hela dagen :( Inte en enda gång hade dom varit på potta med honom. Enligt personalen så hade det varit så körigt på dagiset den dagen, men jag fick aldrig veta varför? (kort om personal eller vad?)
Jaja, imorrn är det dagis igen och jag ska återigen påpeka att han ska gå på potta...