• pyretochbönan0809

Fler som planerar att börja potträna ordentligt snart?

Hur ser planen ut?
    Vi tänker och tänker och tänker och har tanken att låta henne gå i trosor inomhus som hon redan gör på dagis (visst det är olyckor där då och då men ändå) men fegheten tar överhand...Hur gör ni?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden Fler som planerar att börja potträna ordentligt snart?
  • MiaEd
    Stargirl skrev 2010-03-13 09:57:40 följande:
    Jag håller inte alls med om att barnet ska ha blöja så de får bajsa i den. Struntprat. Då lär sig ju barnet att man ska bajsa i blöjan. Jag har inte gjort så med ngn av mina barn.
    Det säger BVC iaf t ex. Jag säger inte att man ska ha blöja en stund varje dag hela potträningsperioden, men dom första dagarna. Alla barn är som sagt olika, man lär ju märka ganska fort om man behöver ge sitt barn blöja att bajsa i eller inte!
  • pyretochbönan0809

Så det är egentligen "bara" att ta bort blöjan och köra en periods ombyten och hoppas att det funkar..

• MiaEd
    pyretochbönan0809 skrev 2010-03-13 11:51:12 följande:
    Så det är egentligen "bara" att ta bort blöjan och köra en periods ombyten och hoppas att det funkar..
    Ja precis =) ett tips är att ge barnet lite mer att dricka i början, så det behöver kissa oftare =) man ser oftast på barnets kroppsspråk när det är dags
  • Stargirl
    MiaEd skrev 2010-03-13 10:03:38 följande:
    Det säger BVC iaf t ex. Jag säger inte att man ska ha blöja en stund varje dag hela potträningsperioden, men dom första dagarna. Alla barn är som sagt olika, man lär ju märka ganska fort om man behöver ge sitt barn blöja att bajsa i eller inte!
    Aldrig hört....Tycker det låter mycket underligt. Säkert ngt just din BVC tant bestämt sig för att säga. Min metod är att ta bort Blöjan helt och inte tramsa fram och tillbaka. Det har funkat bäst för oss. Då är barnet heller inte osäker på om de får kissa i byxorna eller ej. Jag tror det händer många olyckor då barnet inte vet om blöjan är på eller ej.

Vi har haft kisstäta tränings underkläder de första veckorna när vi åkt bil eller liknande för att undvika blöta bilstolar etc som är rätt knepiga att tvätta. Men barnet vet ju ingen skillnad. För dem är trosor trosor och blöja är blöja. Våtservetter i väskan, servetter och extra ombyte så klarar man allt.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • ninnione
    Stargirl skrev 2010-03-13 16:24:34 följande:
    Aldrig hört....Tycker det låter mycket underligt. Säkert ngt just din BVC tant bestämt sig för att säga. Min metod är att ta bort Blöjan helt och inte tramsa fram och tillbaka. Det har funkat bäst för oss. Då är barnet heller inte osäker på om de får kissa i byxorna eller ej. Jag tror det händer många olyckor då barnet inte vet om blöjan är på eller ej.Vi har haft kisstäta tränings underkläder de första veckorna när vi åkt bil eller liknande för att undvika blöta bilstolar etc som är rätt knepiga att tvätta. Men barnet vet ju ingen skillnad. För dem är trosor trosor och blöja är blöja. Våtservetter i väskan, servetter och extra ombyte så klarar man allt.
    kisstäta träningskläder? vad är de för nått? låter spännande.
  • Stargirl
    ninnione skrev 2010-03-13 18:47:35 följande:
    kisstäta träningskläder? vad är de för nått? låter spännande.
    Ja alltså underkläder....sånna "training pants". Jag har ett par från Imse Vimse och ett par som jag fyndat på ngn rea nånstans. Det ser ut som trosor i tyg men innuti finns ett membran av ngt som håller kläderna torra trots kiss. Vet inte vad de heter egentligen. Men perfekta att ha i övergången då det händer lite olyckor särskilt när man åker bil och inte vill ta på barnet blöja men inte heller vill riskera att man får krångla med tyget på bilstolen som är så knepig att få av och på.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Minxy

Började med potträning för vår son idag
    Han fyllde 2 år i februari och har varit ok med att kissa på potta ett bra tag nu, så idag bara bestämde jag mig för att han skulle vara blöjfri.

Det gick helt ok - totalt hade vi 3 olyckor och det var 2 kissolyckor och en bajs....
    Kissolyckorna var nästan på rent "trots" - jag frågade vi skulle gå till pottan och kissa, han sa nej och sedan ställde han sig vid vardagsrumsbordet och tog i och lyckades ändå trycka fram lite grann
    Bajsolyckan var eg. helt och hållet mitt fel. Han har hela sitt liv haft problem med magen, är omväxlande lös och stenhård. detta har gjort att han är lite rädd för att bajsa och han vill alltid ligga under ett bord eller en stol när han gör det....så då funkar ju inte pottan enligt honom!

Jag såg att han var på G att leta upp ett lämpligt "hörn", men istället för at erbjuda blöja (som jag borde gjort eftersom han är rädd för att bajsa) så försökte jag propsa på pottan...och då blev det på golvet under bordet *suck*

I övrigt gick det bra

Imorrn ska jag höra med dagis hur dom brukar göra...

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Fragda

Jag har funderat länge på att pottträna och pottan står framme i badrummet. Visst har han suttit på den, men mer för att prova och leka. Först nu har sonen (som fyller 2 i april) börjat intressera sig ordentligt för kiss och bajs och är gärna med och kommenterar när andra går på toa eller när han byter blöja så jag tror det börjar bli dags!

Han ska bli storebror i början av juni, vilket betyder att jag ska vara hemma med honom i maj. Jag tyckte det hade vart bra att lägga in en stöt då, men börjar fundera på om det kan bli bakslag när syskonet kommer?

Någon mer med potträning och syskonankomstserfarenheter?

• Miss Bateman

Har en dotter som blev 2 år i januari.

Då körde vi på rätt så aktivt  med pott-träningen, hon klädde nämligen av sig hela tiden och sprang naken. Jag tog det lite som ett tecken på att hon kanske skulle kunna vara redo för pottan.

Först i början så fick hon godis (nonstop) när det kom kiss i pottan.
    Då gick det jättebra en period, sen tog jag bort mutan, hon kan ju inte få godis så ofta...

Tyvärr svalnade då också intresset för pott-träningen.
    På morgonen har vi för det mesta gått direkt till pottan när hon vaknar och det kommer mycket och nattblöjan är i stort sett torr då.

Men nu totalvägrar hon nästan att sitta på pottan på dagarna, ibland när jag frågar så hänger hon på, men för det mesta säger hon "nähä".

Jag vill ju inte tjata och bråka om det,har förstått att det kan leda till bekymmer senare om man försöker tvinga.

Till saken hör att när hon bajsar i blöjan är det förskräckligt klabbigt,  ett råd från en läkare att hennes bajskonsistens skulle göra det så mycket enklare om hon istället gjorde det på pottan.
    Jag förklarade som det är att hon inte riktigt vill.
    Ja, men det är bara att köra på ändå sa han.

Men nu fungerar det väldigt dåligt med potteriet, så vi gör nog en paus ett tag, eller vad tror ni?....

• Minxy
    Miss Bateman skrev 2010-03-16 17:47:07 följande:
    Har en dotter som blev 2 år i januari. Då körde vi på rätt så aktivt  med pott-träningen, hon klädde nämligen av sig hela tiden och sprang naken. Jag tog det lite som ett tecken på att hon kanske skulle kunna vara redo för pottan. Först i början så fick hon godis (nonstop) när det kom kiss i pottan. Då gick det jättebra en period, sen tog jag bort mutan, hon kan ju inte få godis så ofta... Tyvärr svalnade då också intresset för pott-träningen. På morgonen har vi för det mesta gått direkt till pottan när hon vaknar och det kommer mycket och nattblöjan är i stort sett torr då. Men nu totalvägrar hon nästan att sitta på pottan på dagarna, ibland när jag frågar så hänger hon på, men för det mesta säger hon "nähä". Jag vill ju inte tjata och bråka om det,har förstått att det kan leda till bekymmer senare om man försöker tvinga. Till saken hör att när hon bajsar i blöjan är det förskräckligt klabbigt,  ett råd från en läkare att hennes bajskonsistens skulle göra det så mycket enklare om hon istället gjorde det på pottan. Jag förklarade som det är att hon inte riktigt vill. Ja, men det är bara att köra på ändå sa han. Men nu fungerar det väldigt dåligt med potteriet, så vi gör nog en paus ett tag, eller vad tror ni?....
    Jag tror det är väääldigt vanligt med bakslag i potträningen - ett tag funkar det bra (nyhetens behag) och sedan falnar intresset och då blir det bakslag.
    Precis som du tror jag inte man ska göra en stor grej av det. att tvinga någon att sitta på pottan tror jag skadar mer än det hjälper.

Sonen har nu varit blöjfri i 3 dagar, förutom nattblöja, utomhusblöja och....DAGIS! I måndags så meddelade jag att vi tagit bort blöjan hemma och att han nu skulle gå på potta. Inga problem sa dom, vi har ett gäng här som ska sitta potta lite då och då.
    När jag hämtade honom samma dag så visade det sig att han hade haft blöja hela dagen :( Inte en enda gång hade dom varit på potta med honom. Enligt personalen så hade det varit så körigt på dagiset den dagen, men jag fick aldrig veta varför? (kort om personal eller vad?)

Jaja, imorrn är det dagis igen och jag ska återigen påpeka att han ska gå på potta...
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • pyretochbönan0809

Nu testar vi utan blöja! En olycka av det "torra" slaget och ett av det blöta på en timme

• Linalill

Har oxå börjat träna lite, sonen får gå utan blöja några timmar på morgon och kväll när han är hemma, och med "träningsbyxa" på förskolan.
    I torsdag så kom det äntligen kiss på pottan :D annars så har pottan bara varit ett ställe att läsa "boooo" (bok) på. sen i lördags så kom det två gånger i pottan och igår tre gånger. Han är dock duktigt på att inte kissa utan blöja, men efter ett tag så vill han inte vara utan mer, så dår går han och hämtar en blöja, så dår får han ha den på sig. Ska bli så kul att berätta på förskolan att han kissat på pottan :D

• pyretochbönan0809
    Linalill skrev 2010-04-05 10:49:02 följande:
    Har oxå börjat träna lite, sonen får gå utan blöja några timmar på morgon och kväll när han är hemma, och med "träningsbyxa" på förskolan. I torsdag så kom det äntligen kiss på pottan :D annars så har pottan bara varit ett ställe att läsa "boooo" (bok) på. sen i lördags så kom det två gånger i pottan och igår tre gånger. Han är dock duktigt på att inte kissa utan blöja, men efter ett tag så vill han inte vara utan mer, så dår går han och hämtar en blöja, så dår får han ha den på sig. Ska bli så kul att berätta på förskolan att han kissat på pottan :D
    Duktiga killen!!
    Vi har haft lite uppehåll nu under helgen när vi vart ute mycket och innan dess har det vart några sämre dagar och några bättre men fortf är det inte många ggr som vi lyckas träffa pottan...Nu koncentrerar vi oss mest på att få koll på hennes rutin och ska kolla av med dagis hur tiderna ser ut där (för där går det super!)
  • Linalill
    pyretochbönan0809 skrev 2010-04-06 14:12:05 följande:
    Duktiga killen!!Vi har haft lite uppehåll nu under helgen när vi vart ute mycket och innan dess har det vart några sämre dagar och några bättre men fortf är det inte många ggr som vi lyckas träffa pottan...Nu koncentrerar vi oss mest på att få koll på hennes rutin och ska kolla av med dagis hur tiderna ser ut där (för där går det super!)
    Smart att kolla av där, när de gör något som funkar :D
  • Phallie

Pottrana... ja jag vet inte hur jag ska borja.
    Min gosse tycker det ar kul att sitta pa pottan och saga "kissa" men endast om han har bloja pa sig. Sa fort man tar av honom blojan, blir han typ radd for att sitta pa pottan, eller tycker kanske det ar obekvamt. Jag vet inte hur jag ska gora for att vanja han att kunna sitta dar med rumpan bar. Nagra tips?

Svar på tråden Fler som planerar att börja potträna ordentligt snart?