• Lilja86

Har ingen tillit till barnmorskor

Hur ska man kunna slappna av och inte oroa sig inför sin förlossning när man bara blivit illa behandlad av barnmorskor?

Först:
    Hon på MVC missade sätesläge som inte upptäcktes förran jag var på förlossningen och öppen 5 cm. Tack vare henne har jag ett fult ärr på magen.

När värkarna drog igång och jag ringde förlossningen (efter 3 timmars regelbundna värkar) fick jag prata med en mest otrevliga kvinna. Hes rökarröst. "Om du kan prata med mig så har du väl inte ont" Varpå jag svarade att jag ringde efter en värk och att jag hade ca 5 min mellan värkarna. Jag ville åka in då jag kände att när det blir värre så kommer jag vilja ha smärtlindring. "det kommer du inte få så stanna hemma". en halvtimme efter det samtalet gick vattnet men då fick sambon ringa till förlossningen och medela att vi var på väg. Då lyssnade dem minsann!
    man ska tydligen vägra prata med dem och överlåta det till en mansperson.

Inne på förlossningen: Ingen kände hur öppen jag var och ingen smärtlindring. det verkade som att kärringen på telefon hade rätt. Spelade ingen roll att jag grät och bad om smärtlindring hela tiden. "Du kan inte få något eftersom det här är intagningsrummet". Sen när dem väl kände efter hur öpen jag var så upptäckte dem sätesläge. 5 cm hade det hunnit öppna sig också, inte konstigt att det gjorde ont...

Ja och nu sitter jag här gravid med andra barnet beräknad till Juli i år. HATAR att vara i den här situationen... Jag vill ha barnet men jag vill inte behöva föda det. Jag vill inte behöva ha någonting med barnmorskor att göra. Jag vet inte vad jag gör för fel som får dem att dumförklara mig hela tiden. Barnmorskan på MVC tror t.ex. inte att jag kan känna skillnad på min egen livmodertapp och slidväggen. Orkar inte hålla på och argumentera och domdera för att dem ska lyssna. Önskar att jag kunde föda hemma så att jag slapp ha något med några barnmorskor att göra. men jag vet att det inte är särskilt klokt speciellt inte med tanke på det tidigare kejsarsnittet. Vad ska man göra egentligen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 22:16
    Vet inte om någon läser i denna tråd längre. Jag har fött mitt barn nu och jag har en HELT annan uppfattning om barnmorskor. De som hjälpte till vid min förlossning var underbara. Hade skrivit i förlossningsbrevet att jag var orolig för att spricka mycket och få mycket ont.

INGEN av alla de negativa förväntningarna jag hade infriades! Jag hade en superbra förlossning. Fick lustgas och lokalbedövning vid utdrivningsskedet och klarade mig på det. Var inställd på att jag skulle behöva epidural. Det kändes som att de lyssnade på mig och barnmorskan som förlöste mig gav ett superbra perinalskydd så jag fick bara en liten bristning vid ena blygdläppen som de satte ett stygn i bara för att jag inte skulle blöda för mycket. Kan knappt själv fatta att det gick så bra. Är så tacksam för all den hjälp jag fick så jag skäms nästan lite för de jag skrev här tidigare men det var iof den uppfattning jag hade då.

Så alla ni oroliga där ute. Det finns underbara barnmorskor och undersköterskor som jobbar på förlossningsavdelningarna! Jag tror att det kan underlätta komunikationen med vårdpersonalen om man skriver i ett förlossningsbrev vad man är orolig för eftersom man kanske inte kan tala om det när man väl är på förlossningen.

• Svar på tråden Har ingen tillit till barnmorskor
  • Amrit

Finns det någon kvar i denna tråd? Skulle vara kul att höra hur det gått, för visst var det fler än jag som skulle ha barn igen?
    Vår son kom i alla fall den 9/5 och den här gången var helt annorlunda mot sist i positiv bemärkelse! Kändes väldigt bra! 

• Lilja86
    Amrit skrev 2010-05-18 17:14:50 följande:
    Finns det någon kvar i denna tråd? Skulle vara kul att höra hur det gått, för visst var det fler än jag som skulle ha barn igen?Vår son kom i alla fall den 9/5 och den här gången var helt annorlunda mot sist i positiv bemärkelse! Kändes väldigt bra! 
    Vad härligt att det gick bra! Vad fick du för bemötande denna gång? Jag väntar mitt andra barn i mitten av juli så det är ett tag kvar tills dess.
  • Amrit

Lilja86: De hade verkligen läst mitt brev så att fast det egentligen inte fanns plats på BB för maken så fick han stanna och de tog upp det jag skrivit och ville verkligen att det skulle bli bra den här gången. De gjorde allt de kunde för att vi skulle kunna gå på tidig hemgång också vilket vi väldigt gärna ville, så 10h efter förlossningen var vi hemma igen med bebben
    Lite barskare barnmorska på förlossningen dock men där var vi inte länge, förra förlossningen tog drygt 90h denna totalt 8h från första värken och vi var på förlossningen 5h på sal knappt 3h så det var helt överkomligt

• Lilja86

Vad skönt att du fick ett bättre bemötande den här gången. Fick du den smärtlindring/hjälp som du ville ha? Min största oro inför förlossningen nu är att jag ska behöva ha outhärdligt ont och bli vägrad smärtlindring. Skrev du ett långt förlossningsbrev?

• Amrit

Förlossningsbrever var inte särskilt långt, 2sidor med ganska glesa stycken. Jag fick hjälp att lyfta fram det viktigaste och skippa sånt som inte var lika avgörande för mig. Jag fick den hjälp jag ville ha även om man inte hann med att ge mig den antibiotika jag skulle ha i tid. Men det berodde på att förlossningen gick väldigt fort på slutet och barnmorskan förstod nog inte riktigt det.
    Min största skräck har ju hela tiden varit BB och inte förlossningen i sig. Eftersom vi fick gå på tidig hemgång slapp jag göra någon ny bekantskap med BB så jag vet ju inte hur jag hade blivit bemött där den här gången och lika glad för det är jag!! BB-hemvårdspersonalen var dock jättetrevliga och tog alla mina frågor på största allvar och det kändes skönt med tanke på hur man ignorerade mina frågor sist!

När har du BF? 

• Lilja86

Jag har BF 18 juli så det är ett tag kvar än men oron börjar bli mer närvarande ju närmre datumet jag kommer. Tidig hemgång hoppas jag att jag också får. Skönt att de verkar som dem läste ditt förlossningsbrev. Jag undrar om dem alltid gör det. Jag ska börja skriva på mitt förlosssningsbrev tillsammans med barnmorskan vid nästa mvc-besök. Hoppas hon vet hur man ska formulera sig så att det viktigaste kommer fram. Var inte alls orolig förra gången men nu vet jag ju hur det känns och vet att dem kan neka en den hjälp man vill ha. Längtar tills augusti när det är över oavsett hur det går. Tröstar mig med att om det blir fruktansvärt så behöver jag inte skaffa fler barn, två kan räcka bra.

• Amrit

De rubriker jag hade i mitt förlossningsbrev var följande;

Mina tankar om förlossningen
    - Här skrev jag lite allmänt om hur jag kände inför förlossningen och att jag ville gå på tidig hemgång etc.

Mina tankar om förlossningsställningar
    - Samma sak här, lite allmänna tankar kring vad som fungerade/inte fungerade sist och hur jag tänkte inför denna gång.

Mina tankar kring smärtlindring

- Skrev hur jag resonerar kring läkemedel överlag och hur jag ville att man skulle bemöta mina önskemål under förlossningen (exv att de skulle "förvarna" när tiden för olika alternativ höll på att rinna ut)
    Min makes tankar om förlossningen
    - Här fick maken skriva (den enda punkt de INTE respekterade. Han önskade att de skulle hjälpa honom att stötta men BM var rejält snorkig mot honom. Som tur är klarade han sig utan hjälp och gjorde ett superbra jobb i att peppa mig).

Det här vill vi också att personalen ska veta
    - Skrev lite om andra "åkommor" jag har som skulle kunna spöka under förlossningen, hur graviditeten varit, att jag inte ville ha studenter i rummet, att jag ville få hjälp så att jag slapp brista så mycket i underlivet denna gång etc.

Eventuella tidigare erfarenheter av förlossning
    - Denna punkt fick jag hjälp att formulera så att jag kunde beskriva min upplevelse sen sist utan att bli för detaljerad utan att fokus mer låg på hur jag kände, hur jag är och vilka konsekvenser det fick snarare än att peka ut alla fel som gjordes.

De sista två punkterna var de som blev "långa" (en sida). Känner att jag var nöjd med sista punkten eftersom jag tror att om man pekar ut alla fel så blir de försvarsinställda snarare än hjälpsamma. Vet inte om det låter vettigt men?

Hoppas det går bra att formulera ditt brev! Lycka till!

• Lilja86

Tack för att du delade med dig av ditt upplägg! Det verkar väldigt bra så jag ska nog utgå från liknande rubriker.

• Amrit

Jag tittade på flera mallar och valde ut de jag tyckte passade mig. Den mall man fick av BM här var för "mager" så den täckte inte upp det jag ville säga. Det viktigaste är ju att få fram det som är viktigt för en själv!

• Lilja86

Ifall någon fortfarande läser här så har jag uppdaterat i trådstarten. Har fått min bebis nu och allt gick jättebra! Har helt ändrat min uppfattning om barnmorskor.

• mammageno

Jag har denna tråd bland mina favoriter, så jag är jätteglad åt uppdateringen, och att det kan gå bättre samt att bm kan vara bra!

jag är i v 36 och jag oroar mig lite för att inte få rätt stöd, särskilt som jag vet att min man inte är den mest starka förhandlaren ( jag märkte inte ens att han var med på förra fl!) hoppas jag har lika bra som du!

• Amrit

Lilja86: Vad roligt att höra att det gick bra!! Är glad för din skull! Här börjar vi vänja oss vid tvåbarnslivet, inte så svårt egentligen eftersom den nye lille killen är helt underbart "snäll"

Hoppas det gått/går lika bra för er andra här inne som skulle ha/ska ha barn igen!

Svar på tråden Har ingen tillit till barnmorskor