• skruttis01

kommunikationen brister

Så står vi där igen, dagen efter ett bråk. Börjar bli en vana tyvärr.
    Kort om oss, han har två tonåringar, jag har två mindre barn, vi har bott ihop i ca 1.5 år nu.
    Problemet är som följer.  Jag tar upp något som jag har tänkt på och som jag vill ska bli bättre i vårt förhållande/samliv. Han tar det direkt som kritik. Han säger ex: Du kritiserar mig hela tiden"   hur fan kan det bli bråk jämt om pyttesmå grejjer, och hur undviker man det? Det är som om han inte LYSSNAR på det jag säger utan vänder det till något helt annat, och blir kall mot mig, när jag sedan säger, varför blir du sån? så säger han inget, och då blir jag irriterad.
    O så håller vi på. Slutar med att jag går ut ur sovrummet och sover nån annastans i huset och dagen efter så är det tystnad.
    Jag vet snart inte vad jag ska säga för att det inte ska bli fel varje gång. Jag kritiserar verkligen inte honom utan det är mer att jag säger vad jag känner i vissa situationer. Men nu har jag börjat fundera om det är bättre att hålla käften?
    Men så kan man ju inte leva, man måste ju få ta upp saker man tänker på som kanske är lite jobbiga, men som ändå behöver diskuteras, utan att det ska behöva lite jordens bråk om det.  Eller?

• Svar på tråden kommunikationen brister
  • Birgitta2

Jag har upptäckt en sak i mina relationer med män. De vill inte höra att du funderat och att det skall ändras något i förhållandet. Eller i hemmet. Eller i bilen. Man måste förbereda marken först ordentligt. Det får absolut inte låta som kritik - det är ett big no no. Att sitta i soffan: "Du, jag har tänkt på en sak som är dåligt i vårt förhållande, och det är.... ,. Jag vill gärna ha ändring på det". En tjej klarar det, men inte en kille (japp, jag generaliserar hårt här).

Istället säger man: "Du jag har en del funderingar gällande oss två. Men om du vill kan vi ta det en annan dag. Eller har du lust att prata med mig om det nu? Det är inte så jätteviktigt, men jag skulle vilja prata om det".

Att prata om saker precis när det händer eller hänt är inte alltid det smidigaste. Att ta upp det så där appropå brukar vara bättre, och killen skall kunna få värja sig och skjuta upp det lite - och det får INTE låta som kritik.

Bara några tips.

• skruttis01

tack för dina råd, det är nog så som du säger att man inte bara kan slänga ut sig vad som helst till mannen när det har med förhållandet att göra, jag ska tänka på detta nästa gång jag vill ta upp något!! {#lang_emotions_dreamer}

• Birgitta2

Ett ex till mig var extrem på detta: Jag bodde hemma hos honom och var jäkligt trött på hans vardagsrumsgardiner. Jag sa: "Du, kan vi inte sticka iväg imorgon och köpa nya gardiner så hänger vi upp dom i helgen". Han blev vansinnig och började orera och bråka och blev alldeles ställd. Jag lade omgående ner projektet.

Nån vecka senare pratade vi om detta och han sa att han behöver lite tid på sig och jag kan inte slänga ur mig sånt bara hur som helst. Jag skulle "planterat" tanken först. Men han var extrem. Men jag har märkt att många killar vill liksom sondera terrängen först, låta det mogna. Fundera på vad partnern tänkt sig för samtal osv.

• Kajak

TS

Ring o boka en tid hos familjerådgivning om du känner det kan behövs lite hjälp.
    Så kan det blir lättare för er att ta upp det som stör er.

Lycka till.

• nnx

Känner igen mig i det ts beskriver och vill veta hur andra gör för jag går snart under av alla ständiga bråk som uppstår bara för att jag skulle fråga eller berätta om något litet.

• Kajak

TS

Hur går det?

Bättre eller har ni fortfarande problem att prata med varadra?

Annars kan du skriva ett brev o be honom läsa den när han är ensam...sen skriver han ett brev till dig som du får läsa ensam.

Sen kan ni sitta o diskuterar om det...

KJanske en bra ide????

Svar på tråden kommunikationen brister