Kan man ECa en 1-åring?
Jag har läst runt lite på ec-forumet (som tyvärr verkar vara ganska inaktivt) och i de trådar som finns här, och kollat info på andra ställen angående ec.
Jag har läst runt lite på ec-forumet (som tyvärr verkar vara ganska inaktivt) och i de trådar som finns här, och kollat info på andra ställen angående ec.
Enligt den litteratur jag läst går det inte. Den utgår ifrån att barnet föds med en medvetenhet om att kissande/bajsande sker. När den vuxne ignorerar barnets signaler och visar att det är helt OK att göra det i blöjan slutar barnet att känna att det är på g och kopplar helt enkelt bort "medvetenheten" om det. Då finns det inget barnet kan kommunicera om. Det måste då bli bra mycket äldre och förstå vad det handlar om för att kunna lära om, och välja potta.
Men jag har ingen egen erfarenhet av potta + äldre barn. Säkert andra här som kan säga något.
Klart du kan köra blöjfritt med honom, men eftersom han förmodligen tappat förmågan att själv känna ordentligt när det är kiss eller bajs på gång ( innan det kommer vill säga ) så kan det ju ta längre tid. Ett perfekt tillfälle är ju att se vad han tycker om potta/toa ( finns ju att köpa passande sits till ) redan nu och sedan låta honom vara utan blöja så mycket som möjligt under sommaren då allt är enklare. Om du inte använder tygblöjor är de ett betydligt bättre alternativ än pappersblöjor, då barnet känner att det blir vått.
Jag hade aldrig hört talas om EC innan jag väntade mitt andra barn, och då var min son ca 21 månader och hade vanliga blöjor. Vi började lite lätt med att låta honom vara av med blöjan på förmiddagarna och första dagen kissade han fem gånger på golvet och blev lika förvånad varje gång, . Han var dock väldigt intresserad av toaletten då och ville gärna spola när jag och min man hade gått där, så det föll sig ganska naturligt att köpa en sits till honom och sätta honom där. Nu var han ju lite större förstås, men det var dock vinter och han blev ändå torr på 2 månader.
Det viktiga är ju att han inte får någon press på sig överhuvudtaget. Kissar han på golvet så är det bara att torka upp och säga "oj, nu kom det på golvet". Man får aldrig någonsin bli arg eller irriterad för att kiss eller bajs hamnar på "fel" ställe.
Tack för era tankar!
Det är ju inte EC men Baby Whisperer förordar att man börjar toaträna mellan 9 - 15 månader och gör enligt en E.E.A.S.Y.-rutin (Eat, Elimination, Activity, Sleep, You). Har inte tid att utveckla mer nu.
Min dotter var 2 år och min son var ungefär 4 månader när jag läste om EC. Jag trodde det var kört när jag började läsa om det men sedan hittade jag en artikel någon hade skrivit som sa i stort sätt att bara för att man vill köra EC betyder inte att man måste göra det 24/7. man kunde göra det 1 dag i veckan, eller förmiddagar. Man kunde göra så att det passade en själv.
Jag blev så uppmuntrad av artikeln att jag bestämde för att försöka med varje blöjbyte (vilket är ofta när man kör med tyg) och medan vi var ute. Det gick bra och vi hade många torra blöjbyte efter det.
Framtills dess var min dotter inte intresserad av pottan eller toaletten men när hon började se lillebror kissa på toaletten varje gång jag satte honom där så bestämde hon att det kunde hon också göra. Det gick fort att potträna henne då.
Vad det gäller min son..... hmm. Han var duktig i början att kissa på toan och även bajsa där framtills han bestämde att han inte villa sitta mer. Han skulle stå jämt och då gav jag upp på EC och tygblöjor.
Men låt inte min berättelse dämpa dina förhoppningar om EC med din son. Jag tycker det borde vara fullt möjligt att potträna nu också. Jag vet inte vad en baby whisperer är men det borde vara intressant att läsa om.
En sak till. Jag jobbar som dagmamma och jag är helt övertygad om att mina 13må och 18må barn är fullt medvetna om sina kiss och bajs. Förra veckan började jag sätta de på toaletten när de har vaknat. Båda gör ingenting på toan när jag har de där men båda kissar och ibland bajsar inom en kvart från när jag har haft de där. Problemet är inte att de inte vet att det behövs utan att de har lärt sig att man SKA kissa och bajsa i blöjan, och det är det du måste avlära din son.
Nu när jag tänker efter så borde Jag också läsa om baby whisperer!
VARFÖR ska man göra en 1-åring (eller yngre) blöjfri?
Vet inte så mycket om EC.. men våran dotter har ofta gått nakenrumpa hemma (mest för att hon själv vill) o hon har varit blöjfri hemma sedan hon var 1.5 ungefär. Nu är hon nyss fyllda 2 år och är blöjfri på dagis också!
Det kan ju som flera redan skrivit bli svårt med EC i den bemärkelsen att tyda signaler och utgå ifrån att barnet vet och känner när det själv kissar osv. Men det går ju alldeles utmärkt att introducera pottan även i den åldern, herregud! Ju förr desto bättre tycker nog jag, men det är ju bara att börja helt enkelt.
Man kan ju nog utgå en hel del ifrån "EC-light" som många diskuterar kring, vilket väl i princip handlar om rutinpottning om jag förstått det rätt. Kissa tex på morgonen direkt vid uppvak, efter måltider och innan läggdags, samt efter middagsvila tex. Och få in detta på rutin.
Sedan såklart att barnet är blöjfritt så ofta som möjligt, både för att du ska lära dig hitta eventuella mönster, men också för att barnet ska lära sig förstå sina kroppsfunktioner igen.
Det är ju inte det samma att ECa en 1 åring. Det är svårare att se signaler eftersom dom själva kanske inte är lika medvetna om dom längre. Men mina tips efter att fått börja om med vår äldsta å nu kör vår yngsta som tyvärr redan hunnit bli 1,5 år är att rycka bort blöjan å stålsätta sig. Torka några pölar och erbjuda pottan utan tvång. De hittar rätt fort förmågan att kontrollera blåsan sen handlar det mest om att den bestämda lilla 1 åringen ska komma på att det är roligt och skönare att göra det på pottan än i kalsongerna/trosorna. Uppmuntran, inget tvång å tålamod är receptet
Jag gör så att jag sätter min dotter (12 månader) på toan efter varje måltid, många barn behöver kissa 20-30 minuter efter de druckit. Hon får sitta 5 minuter, eller kortare om hon vill upp, ibland kissar hon men oftast inte. Om hon kissar så blir vi glada och säger typ, "vad kul att kisset kom i toan" kissar hon inte tar vi på blöjan igen.
Vad jag inte gör som jag borde göra är att hon ska få sitta på toan direkt hon vaknar (vi har haft stora problem med nattsömnen som vi äntligen kommit tillrätta med men jag ska börja med det nu).
Hon får också sätta sig på toan när hon går dit själv eller när hon tar fram toaringen samt när jag tycker det ser ut som om hon ska till att bajsa (men då är jag oftast försent ute). Om hon bajsar kommenterar jag det "bajsar du nu vännen".
jag har kört en lite annan metod kanske. Jag har helt enkelt bara tagit av mina barn blöjan hemma å låtit dom gå i kalsonger. Vi har kört med tygblöjor såkallade vikblöjor så de fick bli trasor att torka pölar med och vi la plastad frotte i soffan. vi brukar ha en pläd över soffan å frotte under. När de kissat så reagerar dom kanske med förvåning första gången. Min yngsta som just börjat vara utan blöja kommer springande när kalsongen blivit blöt å ska visa å jag hör hur storebror skriker -blääää mamma TIIIIIIIISSSS. så vet jag vart jag ska torka
Då pekar jag på pottan å säger med vänlig röst. "Där är pottan Neo, där kan du kissa. "
Ibland går vi till pottan då jag misstänker att han är kissnödig å går han med på det så sitter han där en stund. Det är däremot långt i från alltid han vill sitta på pottan bara sådär. Det var samma med hans storebror. Bra tillfällen att sätta på pottan är ju efter mat och efter sömn ex.
Be på förskolan att dom ska försöka där om han vill sitta på pottan samtidigt som de andra barnen som kissar på pottan. Det brukar vara när de ska gå ut och vid maten, efter vilan osv. vi har inga pottvång hemma hos oss utan vill dom inte så slipper dom. Det ska inte ligga några krav i det tycker jag utan börja kissa på pottan gör dom för att det är skönare än att kissa i kalsongerna.
Du kan oxå försöka med att han sitter på pottan när du är på toaletten.
Som jag beskrev ovan körde vi med storebror å det gav resultat. Först började han ropa efter han hade kissat, sen började han när han skulle kissa. Sen började han själv gå på pottan utan att säga till innan.
det blir pölar på golvet och det kräver tålamod men jag måste säga att det gick ändå väldigt bra å fort.