• pesha

Varför fåra era döttrar/söner inte sova över hos sina pojkänner/flickvänner?

Hej! jag vill gärna veta varför det är så att man inte får sova över hos sin pojkvän, jag är nu 17 år och får knappt sätta foten i min pojkväns hus. Jag får inga förklaringar av mina föräldrar utan får bara ett stort NEJ. Vi har snart varit tillsammans i 5 månader och vi har känt varandra rätt så bra i drygt ett år.
    så..vad är era anledningar?
    är det sex? litar ni inte på honom/hans föräldrar? annat?

• Svar på tråden Varför fåra era döttrar/söner inte sova över hos sina pojkänner/flickvänner?
  • ingendukänner

Men har ni pratat om skydd och så så de vet att ni skyddar er så är det väl inga problem heller?
    Känner de honom? annars kan de ju bara se till att lära känna honom och att ni får sova hemma hos dig först så de vet vad det är för en typ.

När jag var 15år fick jag åka iväg själv och träffa min pojkvän 38mil bort och sova över/bo sålänge jag ville.
    Vi hade ett 5,5år långt distansförhållande sedan flyttade vi ihop, när jag va 17år hade vi redan varit ihop i 2år typ och då känner man sig ju mer eller mindre vuxne.

jag hade förstått om de förbjöd dig att sova över om du är 12-13år kanske 14år men efter 15år är man ju dessutom byx myndig ju.

• rims

Men shiit.. ja hade detta problemet när ja va 15. fick inte sova hos min kille. men ja sa till mamma att vi kunde ha sex på dagen med. för ja fick ju va där på dagen. efter ja sa de så fick ja sova där:D Jag tycker att när man är 17 år man nästan myndig och tycker inte dom kan säga nej till om man vill sova hos sin kille. Men har du skydd ? be annars din mamma hjälpa dej med p-piller eller så så kanske hon känner sej lugnare.
    Är hans föräldrar hemma? Hur gamal är han? dom kanske ogillar din kille:s?

• pesha

De har aldrig frågat om jag använder skydd, vilket jag självklart gör.
    Sedan så har han sovit över hos mig flera gånger och han är här minst en gång i veckan, de säger att de tycker om honom och att han är trevlig.
    Jag har fått sova över hos killkompisar innan, verkar inte som om jag kommer få göra det i framtiden. reglerna har blivit fler och fler och jag måste komma hem allt tidigare.
    jag antar att de inte vi släppa taget om mig men jag börjar bli galen

• talare
    pesha skrev 2010-03-11 20:04:22 följande:
    De har aldrig frågat om jag använder skydd, vilket jag självklart gör. Sedan så har han sovit över hos mig flera gånger och han är här minst en gång i veckan, de säger att de tycker om honom och att han är trevlig. Jag har fått sova över hos killkompisar innan, verkar inte som om jag kommer få göra det i framtiden. reglerna har blivit fler och fler och jag måste komma hem allt tidigare. jag antar att de inte vi släppa taget om mig men jag börjar bli galen
    vad jobbigt!! tyvärr har man själv aldrig varit med om det, och är inte själv så gammal att jag har erfarenhet av att vara mamma till tonåring (har inte ens fått några barn hehe).
  • ingendukänner

Du får nog helt enkelt prata med dem...
    Fråga VARFÖR du gör såhär! och berätta att ni använder skydd och att du är myndig om 1 år.

låt han sova över hos dej om det nu är tillåtet kan ni ju fortsätta med det i alla fall ju.

• enAnnan

Jag har en 17 årig dotter och skulle hon ha haft en pojkvän i 5 månader så skulle hon absolut fått sova över hos honom och han hos oss. Vad ger dina föräldrar för anledning till att du inte får sova hos honom? Ingen alls? De är enormt blåögda om de inte förstår att om ni vill ha sex så kan ni ha det var som helst utöver hemma.... Dålig stil av dina föräldrar om jag får säga vad jag tycker som tonårsmamma... Men jag ska också säga att det är minsann inte helt lätt att vara tonårsmamma till en tjej.. Det är faktiskt lättare att vara tonårsmamma till en kille (två i mitt fall) jag vet att det är lite galet att tycka att det är skillnad men jag tycker att det är det... Pojkarna har iofs båda varit över 18 år när de har börjat med riktigt stadigt sällskap så det är väl lite skillnad där...

• Aleida

Mina föräldrar ville inte heller att jag skulle sova över hos killar. De sa att de var rädda för att jag skulle få dåligt rykte om jag sov hos många killar.
    Dock var de tvugna att ändra sig då de insåg att det inte direkt handlade om många killar, utan faktiskt seriösa förhållanden.

• dukat

mmm verkar ju rätt märkligt att du inte skulle få.Det är ju naturligt i den situation du/ni är tycker jag.Så stå på dej Du kan väl visa denna tråden o andra för dina päron.Lycka till

• Miss Cee

En anledning kan ju vara att de inte vet om du sover där eller om du är ute och är full tex. Sover ni hos dig så vet de i vilket skick du kommer hem.

• Sanningsdan

Min dotter fyller 16 i sommar och hon har inte haft nån kille än. Jag vet inte hur jag skulle reagera om frågan kom på tal men spontant så känner jag ett stort motstånd. Vet inte riktigt varför men jag tycker att hon på många sätt bara är ett barn ännu, mognadsmässigt alltså, och att sova tillsammans med pojkvännen känns som en vuxengrej. Nu är det ju ett tag tills hon fyller 17 och mycket hinner ju hända på den tiden så kanske jag skulle tänka helt annorlunda om hon var 17.

• pesha

jag fyller 18 om några månader också.

• MariaKsk88

När jag var 18 och FICK BARN med min pojkvän som var 17 så fick han inte sova över hos oss!!! Fatta!! Han fick inte sova med sin son, om inte jag sov över hos dem (det gick bra efter att jag födde deras barnbarn). Det mina föräldrar sa till mig när jag var med mitt ex var att om de låter EN kille sova över, så kanske de inte gillar NÄSTA om jag skulle göra slut o hitta med en annan, och då föredrog dem att säga nej helt och hållet. Svärföräldrarna ville inte visa dåligt föredöme för de yngre syskonen, som inte ens fick/får sova över hos kompisar =/ Jag fattar inte alls vad som är fel med det... Mina mysigaste minnen som liten var när jag fick sova över hos tjejkompisar och vi hade myskväll.

När min son blir äldre kommer jag låta honom, OM jag gillar flickvännen och familjen osv och det är en seriös flickvän. Han får ta det som krav, att jag kanske låter honom sova hos den här flickvännen, men kanske inte hos nästa. Att oroa sig för sex är dumt.. vi hade nog aldrig sex när vi sov över hos varandra, men vi började ha sex tidigt, och då var det ju mest på dagarna, innan föräldrarna kom hem från jobbet. Vill man ha sex så har man det i alla fall, och då helst när ingen är hemma, vilket resten av familjen är när man sover över. När vi sov över hos varandra (han sov ju hos oss så fort han fyllde 18, innan vi hittade egen lägenget), så låg vi och mös i sängen i varandras armar och bara njöt av närheten. Inget sex, tro det eller ej.

Så jag kanske står nånstans i mitten.. om jag som förälder tycker att tjejen är en bra tjej, och familjen är en bra familj, och de har varit ihop ett tag, så skulle JAG sagt ja (undrar hur min sambo skulle tycka..). Men jag skulle inte låtit honom sova över hos vem som helst.

• MariaKsk88

Förresten, om de är oroliga att du är ute och festar hela kvällen så kan de ju ringa HEM till din killes föräldrar klockan 23 och be att få prata med dig. ;) Säg det. Och säg att om ni vill ha sex, så har ni det hellre mitt på dan :P Säg att du skyddar dig, och säg att "ni tycker ju faktiskt om honom, han är en bra kille, och jag vill bara sover över hos HONOM, inte hos en kille varje natt". Få se vad de säger, om det är något av det som stör dem eller om de har något annat argument? Själv tycker jag det är hyckleri att låta honom sova över men inte låta DIG sova över hos HONOM. Det är väl för att de känner att de har mer koll då... men jag tycker inte det är schyst, för de andra föräldrarna kanske känner samma sak och kan ta illa upp, och då är det bättre att prata med dem och prata med er. Jag tycker att antingen låter man båda sova över, eller ingen.

Svar på tråden Varför fåra era döttrar/söner inte sova över hos sina pojkänner/flickvänner?