Vad kallar ni pippis pappa?
för mig är han negerkung för man skall inte ändra i astrid lindgrens böcker
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 12:02
jag är inte rasist
för mig är han negerkung för man skall inte ändra i astrid lindgrens böcker
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 12:02
jag är inte rasist
Min åsikt är att en negerkung är kung, och att man därför kan kalla honom rätt och slätt för kung. Man måste inte specificera det.
Jag kallar honom Pippis pappa. Det gjorde du också.
Han heter Efrahim
Är inte det en del av tjusningen med att läsa äldre böcker för och med barnen, att det ger en möjlighet att diskutera annat än bara handlingen. Att diskutera språkutveckling och historik med barnen ger ju dem en helt annan förståelse för omvärlden.
Innan jag stötte på den här tråden har jag inte överhuvudtaget reflekterat kring censur av barnlitteratur men nu känner jag att det näppeligen bör förekomma. Barn tänker inte på pippis pappa i termen negerkung. De tänker nog snarare på honom som kung i betydelsen prinsessan pippis pappa. Eftersom pappan är kung är hon prinsessa. Eftersom pippi ger en annan bild av prinsessor än den disney brukar förmedla kan jag inte tycka annat än att det är bra att han är kung. Ordet neger är ju inte särdeles svårt att förklara för barnen. Det kan ju snarast vara en bra ingång för att faktiskt ta upp det problematiska med ordet och att det inte är ett ord man använder idag.
Dessutom, är han inte negerkung i Söderhavet, där det faktiskt inte bor några negrer?
Pippis pappa är negerkung, vi kan kanske censurera böckerna men inte filmerna
Och jag vet ingen som tagit illa vid sig av det, oavsett färg på hyn.
han heter ju efrahim långstrump. negerkung är ju inte hans namn...
jag kallar iallafall honom för pippis pappa.