• izzi

Hur är era bonusar mot ert biobarn?

Jag och min sambo har en ettåring tillsammans. Han har två barn sedan tidigare på femton och tolv. Den äldsta kan säga saker som "fattar trögt" och "är hon dum eller" till vår dotter. Jag blir så ledsen då.

Hur ser det ut i era familjer? Hur mycket ska man säga till om såna här kommentarer? Nu förstår ju inte vår tjej, men jag tycker ändå inte man säger sånt. Skulle jag säga ifrån så blir sambon sur på mig.

Vad ska man acceptera mellan syskon?

• Svar på tråden Hur är era bonusar mot ert biobarn?
  • MiisPiis

Min sambo har en son sedan tidigare, som är 13. Han är underbar mot sina syskon, tycker mycket om dem. Han är inte mycket för att leka och så, men han bryr sig enormt mycket!

Han brukar säga att den äldre sonen är hans favoritbror, och jag säger då att så kan du inte säga, för den mindre som snart fyller 2 kommer att förstå vad han menar och bli ledsen. Och han förstår när jag säger det och förklarar.

Tycker absolut att du kan säga till din bonus att inte säga så, för det är inte speciellt roligt att höra, skulle nog inte han tycka heller.....? Förklara lugnt för honom. Blir din sambo sur för det, då är det illa!

• rightbackatyou

Sambons barn sedan innan är väldigt go mot våran gemensamma son, det är 9 års skillnad.

Hade aldrig accepterat att ett halvsyskon, eller någon annan heller för den delen, hade använt sådant språk om mitt barn och defenitivt inte inför mig eller barnet.

Troligen hade jag ställt krav på mannen som är far till barnet att uppfostra det barnet så han kan vara i vårat hem utan att jag sätter mig på tvären.

Visst, din sambos barn är äldre och kanske mer hormonstyrda osv men det är inte okej för det, din sambo har att göra men det visste han troligen när han skaffade barn att det ingår uppfostran i jobbet och nu står han där.
    Så varsågod

• AnnanAnna
    rightbackatyou skrev 2010-03-14 15:27:43 följande:
    Sambons barn sedan innan är väldigt go mot våran gemensamma son, det är 9 års skillnad.Hade aldrig accepterat att ett halvsyskon, eller någon annan heller för den delen, hade använt sådant språk om mitt barn och defenitivt inte inför mig eller barnet.Troligen hade jag ställt krav på mannen som är far till barnet att uppfostra det barnet så han kan vara i vårat hem utan att jag sätter mig på tvären.Visst, din sambos barn är äldre och kanske mer hormonstyrda osv men det är inte okej för det, din sambo har att göra men det visste han troligen när han skaffade barn att det ingår uppfostran i jobbet och nu står han där.Så varsågod
    Håller med helt och hållet!
  • Ess

Det skiljer 16 och 15 år mellan hans barn och vår äldsta. Jag har aldrig hört dom bära sig illa åt mot de små, tvärtom så verkar dom gilla dem och leker med dem när dom kommer och hälsar på.
    Vår äldsta hade en period när hon sa att de stora barnen var dumma osv. men det tog vi fatt i så hon slutade ganska snart. De stora tog illa upp när hon sa så.

Ts fortsätt att säga åt dem när de säger dumheter åt den lilla, jag tycker du kan sätta din man också på plats när han tycker det är ett ok beteende.

• Lyckogrisen

I vår familj ser vi vuxna till att barnen behandlar andra med respekt. Vi är väldigt noga med hur man pratar med sina medmänniskor och sitt språkval.

Min sambo och jag hade ALDRIG accepterat att barnen kallat varandra tröga eller dumma...

Förstår att du blir ledsen. Vad säger hennes pappa om hur hon pratar?

• vallakra

Jag tycker absolut att du ska säga ifrån. Och även kräva att din sambo markerar att ett sådant beteende inte är OK.

Min man har en dotter i övre tonåren, vi har också två söner tillsammans på 9 och 13 år. Det har hänt att barnen sagt liknande saker till varandra (alltså "åt alla håll") och vi har aldrig accepterat sådana dumheter. Det har aldrig spelat någon roll vem det är som dummat sig (biobarn eller bonusbarn). Men naturligtvis ställer vi högre krav ju äldre barnen blir.

• Saphi

Hej!

Måste ju säga att jag reagerade starkt när jag läste att 15 åringen säger såna saker. Det ska ingen ens behöva säga till om i den åldern. Låter mest som en demostration tycker jag,att nåt är på tok.
    Vad säger din sambo då? Nåt måste han ju göra åt det,typ prata med barnet och/eller med exet. Sånt kan ju hjälpa en hel del tror jag.
    Sitter själv med det problemet med min sambo :(
  • Hanah

Bonusarna är enbart rara mot bio-barnen. De har aldrig sagt något dumt.
    Det hade vi heller inte accepterat.

• Shasti

Jag har 2 bonusar, killar på 14 och 16 och vi har en gemensam tjej på snart 2. Den yngsta bonusen tycker mycket om sin lillasyster, leker gärna nån stund med henne, hjälper till att klä henne, bär runt på henne osv., men den äldsta hade vi stora problem med redan från det jag blev gravid. Han är otroligt svartsjuk och beter sig mer som en treåring är som 16. När dottern jollrade förut kunde han tex härma henne elakt men då sa vi ifrån direkt. Men han tittar aldrig på henne och pratar aldrig med henne. Han har ALDRIG ens PETAT på henne alltså klappat, burit, haft i knät eller så, och hon är snart 2 år!!! Kan tillägga att de bor hos oss vav. Från början när hon föddes kände jag sådana negativa vibbar från honom att jag inte vågade lämna henne ensam i ett rum med honom.

Ang vad din bonus säger SÄG IFRÅN för tusan! Hur kul tror du det är och blir för ditt barn att leva ihop med någon som vräker ur sig sånt? De förstår mycket mer än man tror från en mycket tidig ålder och sånt där är som mobbing eller psykisk misshandel. Förstår att du blir ledsen, men det är även läge att bli arg!

Svar på tråden Hur är era bonusar mot ert biobarn?