• enbär

Skulle du kunna donera ägg till din syster?

Hörde om en tjej som skulle donera ägg till sin syster. Trodde inte man fick göra det, men det var visst lagligt i Sverige.

Jag tycker det låter helt sjukt faktiskt. Om jag donerar ägg till min syster kommer jag ju att ha barn med hennes man! Barnet blir ju biologiskt lika mycket mitt som mina "egna" barn, de som jag har med min man. Det barnet ärver ju lika mycket (utseende, personlighet osv) av mig som mina "egna" barn.

Skulle inte vilja ta emot ägg av min syster heller. Då skulle ju hon ha barn med min man. Märkligt!

Måste ju vara förvirrande för barnet också när det blir äldre. Att veta att moster är ens "riktiga" mamma men att hon liksom gav bort en, lät sin syster föda en.

Tycker det i så fall borde vara bättre med en anonym donator (som barnet sen får söka upp om det vill när det blir vuxet). Tror det finns risk för förvecklingar, saker man inte föreställt sig på planeringsstadiet, om man donerar inom familjen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 19:15
    Självklart skulle jag donera en njure till min syster om hon behövde en. Det är nåt helt annat än äggdonation för mig.

Att jag inte vill donera ägg till henne beror inte på att jag är egoistisk eller inte älskar min syster. Det beror helt enkelt på att för mig ÄR ett barn som kommit till genom mitt ägg mitt barn oavsett i vems mage det legat. Jag skulle inte se på det som ett syskonbarn vilket som helst utan som mitt barn. Och då är det ju inte lämpligt att jag donerar ägg till min syster.

Min syster tycker det är helt OK att jag inte vill donera ägg till henne, för hon vill inte ha mina ägg av samma skäl som jag inte vill ge henne något. Adoption är ett mycket mer naturligt alternativ vid barnlöshet för oss.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?
  • Jagsjälv
    Lapplandspärlan skrev 2011-10-22 15:16:33 följande:
    ps. men jag skulle aldrig kunna tänka mig att donera till en främlig, jag vill att mina gener stannar i familjen
    Har du dåliga gener är det ju bra att de stannar där!

Självklart skulle jag donera ägg. Jag har bra gener. Och mitt ägg är inte ett blivande barn för mig. Jag ska inte ha flera, utan de skulle bara ha blivit en helt vanlig mens... Jag har svårt att förstå att man ser sitt ägg som ett barn, eller blivande...
  • Moa Li

Ja, fast det där är ju intressant. Vad är bra gener?

...jag har allergier...jag har pco ... Vad händer om man har ärftliga hjärtsjukdomar - får man inte bli donator då? Vad testar de?

Borde inte mottagarfamiljen få reda på bakgrunden till ägget? Bårde inte barnet få veta bakgrunden till sina gener?

...såg på "barn till varje pris" eller om det var "drömmen om ett barn" där en dansk man donerat spermier till över 100 barn - tänk om barnen träffas och får barn ihop?

...de sa att många föräldrar väljer att inte berätta för det myndiga barnet att de har 50% andra gener än föräldrarna

• sockerbecca

Min syster är den enda jag direkt kan säga att jag skulle donera ägg till utan tvekan. Vänner/andra släktingar/okända, tja får nog fundera över saken först åtminstone.

• Lapplandspärlan
    Jagsjälv skrev 2011-10-22 20:25:39 följande:
    Har du dåliga gener är det ju bra att de stannar där!

Självklart skulle jag donera ägg. Jag har bra gener. Och mitt ägg är inte ett blivande barn för mig. Jag ska inte ha flera, utan de skulle bara ha blivit en helt vanlig mens... Jag har svårt att förstå att man ser sitt ägg som ett barn, eller blivande...

Vem har sagt nånting om dålig gener? 
  • Leone i Västerås

Ja, jag skulle utan tvekan kunna donera ägg till vilket som helst av mina syskon, och även till min brors fru.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Jagsjälv
    Lapplandspärlan skrev 2011-10-23 09:38:38 följande:
    Vem har sagt nånting om dålig gener? 
    Girig? Egoistisk? Oempatisk? Tänkte på det du skrev om att dina gener skulle stanna inom familjen. Skrev det halvt på allvar/halvt på skoj! Flört
  • enbär
    Leone i Västerås skrev 2011-10-23 09:51:25 följande:

Ja, jag skulle utan tvekan kunna donera ägg till vilket som helst av mina syskon, och även till min brors fru.

Om du donerar till din brors fru får hon nog välja en annan pappa än din bror, för annars blir det ju inavel i allra högsta grad.

Jag  vet att många här inte ser de barn som blir till av ägg de donerat som "sina", men genetiskt är de ju faktiskt det. Eller är det verkligen så att ni inte inser att det blir inavel om ni donerar till er brors fru och det är er bror som är pappan till barnen? Det är ju faktiskt genetiskt sett precis samma sak som om ni själva skulle fått barn med er bror.
  • Leone i Västerås
    enbär skrev 2011-10-23 18:15:28 följande:
    Om du donerar till din brors fru får hon nog välja en annan pappa än din bror, för annars blir det ju inavel i allra högsta grad.

Jag  vet att många här inte ser de barn som blir till av ägg de donerat som "sina", men genetiskt är de ju faktiskt det. Eller är det verkligen så att ni inte inser att det blir inavel om ni donerar till er brors fru och det är er bror som är pappan till barnen? Det är ju faktiskt genetiskt sett precis samma sak som om ni själva skulle fått barn med er bror.
    Ja, självklart är det alldeles för nära genetiskt för att en äggdonation till min svägerska vore möjligt att genomföra, men mitt svar var mera av känslomässig karaktär.
    Om jag kunde donera ägg till min svägerska så skulle jag göra det efterssom hon står mig så nära.
  • Selfish Geene
    Leone i Västerås skrev 2011-10-23 09:51:25 följande:

Att donera till din svägerska skulle väl vara lite olämpligt? Flört
  • Selfish Geene
    Blå damcykel skrev 2011-10-23 20:12:15 följande:
    Ingen som vet vad korsdonation är? Det är nämligen det som tillämpas i sverige.
    Bara om det efterfrågas av mottagaren/donatorn.

Det finns inget som hindrar någon att donera ägg direkt till sin syster 
  • Leone i Västerås
    Selfish Geene skrev 2011-10-24 07:39:40 följande:
    Att donera till din svägerska skulle väl vara lite olämpligt? Flört
    Jo, jag vet det. Jag svarade på det här ovanför, och mitt ursprungssvar var mer av känslomässig karaktär.
  • brokig

En svägerska är väl både ens brors fru och ens mans syster. Eftersom jag bara har systrar och min man har en syster så är min svägerska enbart min mans syster, och henne borde jag ju få donera ägg till då jag inte är släkt med hennes man?

Nej! Jag skulle inte vilja donera ägg till varken mina systrar eller någon annan, med eller utan betalning, dåliga gener eller ej. Jag har ett biologiskt barn och är tveksam tlll fler pga den medicinska biten, blir troligen adoption i så fall. Hade jag inte kunnat få barn naturligt eller med hjälp av ivf och dylikt hade adoption varit vårt alternativ. Gener är inte viktigt för mig, tror miljön präglar mer kring om ens barn blir en trevlig typ eller ej. Hade heller inte velat vara surrogatmamma till min systers barn eller donerat min livmoder till henne eller liknande.

Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?