• skåne tjej

Vanligt med dresscode på ett dop?

Vet inte var jag ska lägga tråden, så jag tänkte att den kanske passade under etik (lite vett och etikett sådär.) Är det vanligt med dresscode på ett dop? Vi är bjudna på dop och då har pappan sagt att det skall vara kostym som gäller. Kan man kräva det av sina gäster tycker ni? min man äger ingen kostym som passar honom idag, så isåfall får vi åka och handla det.

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Svar på tråden Vanligt med dresscode på ett dop?
  • pessl

Lite overkill

Vad gäller för damen om det står kostym?
  • AnnaT

låter lite överdrivet för ett dop tycker jag.
    men om dom ni vill ha det så är det ingen ide att förstöra för dom

• Kya

oj, det var överambitiöst. {#lang_emotions_surprised} vi var glada och nöjda så länge folket dök upp och inte hade på sig trasiga kläder.

Stolt 2-barnsmamma till Filip född 27 okt-08 och lillan född 12 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • MissLillan

det kan väl vara dresscode på alla slag tillställningar! ser inget konstigt med det alls.

• arkeologitjejen

Till själva dopet i kyrkan är det ju ingen dresscode. Alla har rätt att närvara i kyrkan som är öppen för alla, men om de bjuder på dopfest efteråt så kan de mycket väl sätta upp en dresscode där. Har ni inte kläder, tacka nej, eller gå på dopet och inte på festen. Sen om det är fånigt eller ej, det är en annan fråga.

Linnea 080310
  • anyXX

tkr det låter överdrivet. kan han kanske låna en av någon?

• skåne tjej
    pessl skrev 2010-03-13 22:22:05 följande:
    Lite overkill Vad gäller för damen om det står kostym?
    står inget
  • arkeologitjejen
    skåne tjej skrev 2010-03-13 22:35:57 följande:
    står inget
    Saxat från Ribbings spalt i DN:

Mörk kostym
    Tredje nivån i den formella finhetsgraden.

Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart), vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.

Hon: Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. En elegant byxdress, eller kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång.

Kavaj
    Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".
    Linnea 080310
  • 2rarabarn

På de dopen vi varit på så har vi inte informerats om dresscode, men de flesta männen har burit kostym. Det är ju ändå en "festlig" tillställning, då vill man väl klä upp sig lite, eller?

Vår kärleks varsamhet är det vackraste jag vet
  • saltabanditen

Jag har trott att jag är fördomsfri och upptäckte på mitt barns dop att det var jag inte.
    Alla var lite lagom uppklädda sådär men sen kom ett par med skitiga trasiga jeans och jag blev faktiskt irriterad. Jätteirriterad.
    Visst, de var mitt uppe i en flytt men ändå...
    På nästa inbjudningskort ska jag skriva "hel och ren".

Kostym låter som att de inte vet vad de säger.
    Hel och ren och lite festligt snygg sådär anser jag duger gott på dop.

• skåne tjej
    2rarabarn skrev 2010-03-13 22:39:57 följande:
    På de dopen vi varit på så har vi inte informerats om dresscode, men de flesta männen har burit kostym. Det är ju ändå en "festlig" tillställning, då vill man väl klä upp sig lite, eller?
    Jag har ochså varit på en del dop och då har det aldrig varit ngn dresscode, men de flesta människor med sunt förnuft vet ju att man bör klä upp sig lite grann och inte komma med trasiga jeans och foppa tofflor .-)
  • La Lola

Dresscode på ett vanligt dop låter som överkurs tycker jag.......men jag ser inte dop som nån jättegrej heller iofs....

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola

Men Ts!
    Kan det vara så att föräldrarna planerar att gifta sig under dopet?!

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • JBC

Hade nog velat skriva dresscode för sonens dop också efter att ha fått säga till ingifta farbrorn att bakvänd keps inte var ok i kyrka. Svettlukt och allmänt skitiga kläder är väl inte heller vad man vill ha men tyvärr vad man kan få. Gästerna på sonens dop som jag tyckte var välklädda hade dock kostym och kvinnorna hade klänning. Detta var i augusti.

• Leo1977

Jag har aldrig varit med om dresscode på dop, men däremot hör det väl till att vara välklädd och inte komma i exempelvis jeans.

• Mjolle

Det finns ett svenskt ord. Klädkod.

Or are we totally into english now? Did I miss the transition?

• lightfish
    La Lola skrev 2010-03-13 23:02:43 följande:
    Men Ts! Kan det vara så att föräldrarna planerar att gifta sig under dopet?!
    Det tror jag med! {#lang_emotions_laughing}

Normalt sett så brukar man inte ha dresscode men planerar man kanske ett "hemligt" bröllop så ser man nog gärna att gästerna är lite finare klädda
  • cs68

Är dresscode kostym så är det kostym som gäller!

Låna, hyr eller t o m köp en (Dressman är inte så dyra) - den kommer säkert till användning fler gånger.

Visa respekt och artighet mot paret (och barnet) ni är bjudna till!!

• AyaRan
    skåne tjej skrev 2010-03-13 22:19:51 följande:
    Vet inte var jag ska lägga tråden, så jag tänkte att den kanske passade under etik (lite vett och etikett sådär.) Är det vanligt med dresscode på ett dop? Vi är bjudna på dop och då har pappan sagt att det skall vara kostym som gäller. Kan man kräva det av sina gäster tycker ni? min man äger ingen kostym som passar honom idag, så isåfall får vi åka och handla det.
    åk och köp kostym.
Svar på tråden Vanligt med dresscode på ett dop?