• jenlul

Farmor säger "Kan du säga mamma?"

Farmor säger till våran fyra månader gamla tjej "Kan du säga mamma?" Jag anser att det är mig endast förunnat att säga detta, och att hon borde säga "Kan du säga farmor?" 

Är jag egoist? Kanske det, men känns litegrann som att då får jag vara det. Kanske är jag nojig, men jag kan inte lämna det heller. Jag blir ledsen, och får en konstig känsla inombords.

Visst våran tjej är bara fyra månader, men tänk om hon skulle säga mamma till farmor...

• Svar på tråden Farmor säger "Kan du säga mamma?"
  • jenlul

Oj, brukar alltid skriva svar men....

För min del är det fortfarande svårt att känna sig rörd! Men jag försöker se det på det sättet, för det underlättar för min egen del...
    Försöker verkligen att se det från en positiv sida, att hon försöker lära lilla damen, just för att det underlättar för egen del. Det blir så jobbigt när situationen med svärmor är ansträngd...

erimother - just nu när lilla damen kör sina mamamamama haranger, så sätter farmor igång med papapa haranger. Då har man problem... "kan du bara prata om mamma, nej nu ska vi se om du inte kan pappa?" papapapapapapa. Men men, i let it slide... det också! Bäst att hålla sig på god fot med mannens släkt!

• AstaHK

Jag tycker det låter som det är fler och mer problem än detta som ligger bakom din känsla inför din svärmor.

Liksom de flesta andra i tråden tycker jag inte att din svärmors fråga till din dotter innebär att din svärmor tycker att hon är mamma till henne. Det är väl ändå det vanligaste att öva bebisar på att säga mamma (och pappa) oavsett om man är mamman eller inte? Jag kan mycket väl ha sagt "kan du säga mamma" till min lilla brorson, men inte tror jag att jag är hans mamma för det. Jag har då bara försökt öva med honom på det ord som han antagligen kommer att säga först.

Oroa dig inte för just detta, men det låter som ni kanske har annat att reda ut i er relation. Lycka till! :)

• skoladan

Va' jobbigt det kommer att bli att bli farmor. Man kan inte vara spontan och säga vad man vill utan att svärdottern ska stå där och lyssna och ta illa upp och bli stött, nojig, sur, få kusliga känslor m.m. Varför får inte farmor öva vilket ord hon vill, utan att det ska godkännas av svärdottern?
    Herre Gud, det måste vara svårt att ha en svärmor. Har varit mormor i 10 år snart utan problem. Hoppas det inte blir problem nu när jag snart blir farmor. Det verkar som att det finns en mer negativ attityd till farmödrar. Är det så?

• pamilya

det beror väl på vilket sätt hon säger det?

min sambos mormor har vid flera tillfällen kallat sig själv mamma när hon pratar med vår son. Det är inte ok!

• skoladan

Men det kanske bara halkar ur henne. Hon har kallat sig själv mamma i flera år och att sen börja kalla sig mormor kan kanske bli svårt. Mina barnbarn säger ofta fel och kallar mig mamma, men då säger jag alltid "momo" var det ja.

• pamilya
    skoladan skrev 2010-07-20 19:51:40 följande:
    Men det kanske bara halkar ur henne. Hon har kallat sig själv mamma i flera år och att sen börja kalla sig mormor kan kanske bli svårt. Mina barnbarn säger ofta fel och kallar mig mamma, men då säger jag alltid "momo" var det ja.
    I mitt fall så har hon varit mormor och farmor i ungefär 25 år. Tycker inte att det ska vara så svårt att säga mormor eller farmor istället.

Svärmor och min mamma har också gjort fel och i deras fall bryr jag mig inte för att jag förstår att det kan vara svårt att gå från mamma till farmor/mormor.
  • Barbabok

Jag hade uppskattat att nån försökt lära mitt barn att säga mamma. Hon säger typ allt utom just mamma. Inte tror jag att hon försöker ta mammarollen inte

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • Maria222
    parvati skrev 2010-03-13 23:38:25 följande:
    jag tror inte att hon menar att barnbarnet ska kalla henne mamma. Hon övar med sitt barnbarn på ordet mamma, och mamman det är du Ta det som en komplimang för jag tror att det är menat så. Svärmor hade ju kunnat öva på farmor eller pappa istället.
    Ja så tror jag också att det är.
    Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • IsadorasMamma

Tvärtom för tusan!

Att folk alltid ska klaga känner jag!

Tänk vilket liv det skulle blivit
    om en farmor hade försökt få barnbarnet att säga farmor innan
    denne sa mamma!

• Liona

Men herregud, det är väl jättegulligt av henne att hon ville att din dotters första ord är Mamma. Det betyder ju inte att hon vill att bebisen ska kalle henne för Mamma. Och nej din 4 månders kommer inte att börja kalla sin Farmor för Mamma!

• caspersmamma 08

Min älsta son är 15år så jag har haft 15år att vänja mig vid att min mamma är mormor men endå så säger jag oftast "vi ska åka till min mamma"

Jag tror som dom flesta här att farmorn inte tänker på att det gör dig uppröd utan hon tänker nog bara att mamma är bland det första ord barn brukar säga.

Jag blir faktiskt lite uppröd när yngsta sonens farmor säger "kan du säga farmor, farmor" för tänk om han han börjar säga farmor förre innan han säger mamma.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • beccagranen

Jiises! Ja dte hade väl vart mycket trevligare av henne att försöka pressa fram "Säg farmor, faaarmoor det ska bli ditt föärsta ord". Din flicka kommer inse att mamma är mamma och farmor är farmor.

Svar på tråden Farmor säger "Kan du säga mamma?"