• Lady Dahmer

Jag har inga fördomar, jag hatar alla

Asså det här med fördomar. Är det inte lite småmärkligt med dessa människor som alltid vrålar "Guuuu vad du är fördomsfull" så fort man har en åsikt? Det spelar liksom ingen roll vad det gäller.

"Jag tycker att Barbro är ett fult namn"
    "FÖRDOMSFULL!"

"Jag tycker att könsroller är förjävliga"
    "FÖRDOMSFULL!"

Det roliga är att det oftast kommer från människor som hävdar att "män är män och kvinnor är kvinnor och så har det alltid varit", "invandrare begår flest brott!" eller liknande.

Oftast med total brist på självinsikt när det kommer till deras egna fördomar.

För lets face it; Alla har fördomar. Du, jag, killen därborta, din morsa. Alla. Och de som påstår att de inte har det är oftast de som är mest fördomsfulla av oss alla.

"Det är ju först när man låter fördomarna styra som det blir fel. När de liksom får stå över det sunda förnuftet."

Jag har massvis med fördomar. Shit, jag låg och räknade igår och insåg att jag har nog tamejfan fördomar om allt.

Jag har fördomar om svarta, vita, svenskar, invandrare, amerikanare, romer, tyskar, kvinnor, män, tjocka, smala, unga morsor, fattiga, rika, outbildade, högutbildade, muslimer, stureplansbrats, plastikopererade.... ja shit, jag kan räkna i all evighet.

Vissa av mina fördomar skäms jag för och försöker aktivt motarbeta och förändra. Vissa tycker jag är skitroliga och vill nästan uppmuntra (typ att tyskar gillar korv, att amerikanare är dumma och att svenskar är snåla) (Va fan ha lite humor nu!) och vissa har jag antagligen inte ens upptäckt än.

Men att jag har en enskild åsikt som inte stämmer med din? Nej, det betyder inte att jag är fördomsfull.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-13 23:48

var inte blyga nu, dela gärna med er av era egna!
  • Svar på tråden Jag har inga fördomar, jag hatar alla
  • bluebird

Jag har också massvis med fördomar, jag försöker arbeta bort de "värsta" och sedan anpassar jag min omgivning så gott det går efter de andra. Värst är när jag är en hycklare, vilket jag är dagligen. Jag kan säga åt en vän att inte vara så fördomsfull om tex kvinnor klädda i burka och sedan är jag minst lika fördomsfull mot något annat.

• Kyanita

Haha, så sant så! Håller med till 100%. Det har blivit lite bättre med åren men ack så långt kvar man har egentligen!

• Krake

Äkta fördomar tycker jag är såna som man inte kommer på att man har förrän de motbevisas. Om man vet att fördomarna är fördomar så har man ju ändå rätt stor distans till dem.

Jag trodde länge att samkönade förhållanden var 'enklare' än heteroförhållanden, ni vet, tanken om att 'jamen då är man ju mer lika och förstår varandra'. Det var inget jag tänkte medvetet men sen bevisades motsatsen för mig och jag blev jätteförvånad. Då förstod jag att jag hade haft fördomar om just detta.
    Får se vad nästa grej blir...
  • Krake

Sen är det väl vettigt att göra en viss distinktion melan fördomar och generaliseringar. Det senare är nödvändigt för att kunna tänka i större perspektiv öht, och är ofta motiverat. Sen inser varje normalt funtat människa, att om jag säger t ex att "svenskar är trendiga" så betyder inte det att jag tror att 100% av Sveriges 9 miljoner invånare är trendiga, utan jag menar att detta är ett vanligt och utmärkande drag bland svenskar. Sådant är inte fördomar.

• Lady Dahmer
    Krake skrev 2010-03-14 05:55:32 följande:
    Sen är det väl vettigt att göra en viss distinktion melan fördomar och generaliseringar. Det senare är nödvändigt för att kunna tänka i större perspektiv öht, och är ofta motiverat. Sen inser varje normalt funtat människa, att om jag säger t ex att "svenskar är trendiga" så betyder inte det att jag tror att 100% av Sveriges 9 miljoner invånare är trendiga, utan jag menar att detta är ett vanligt och utmärkande drag bland svenskar. Sådant är inte fördomar.
    good point! Det har jag inte tänkt på. Jag generaliserar ganska ofta - men ibland vet jag knappt vad gränsen går!
  • Tygtiiger

Jag har en del positiva fördomar också, det får man inte glömma. Tex har alla män jag träffat som jag vetat om att de är homosexuella varit trevliga (den meningen blev inte riktigt rätt, va?), så jag tror att alla bögar är trevliga. Och det är de ju inte - de är inte trevligare än folk i allmänhet. För att ta ett ovanligt fånigt exempel.

Generaliseringar behöver vi, fördomar är oundvikligt men det kan ju vara bra att försöka få syn på sina egna.

Och jag håller med ts om att en avvikande åsikt inte är en fördom, men man kan göra det mycket enklare för sig och bara hävda att jag har rätt och du är dum, end of story - funkar bra för mig

• Selfish Geene

Att "män är män och kvinnor är kvinnor" är väl ingen fördom??

Att invandrare skulle begå flest brott håller jag för osannolikt men att tex "män begår de flesta brotten" är inte heller någon fördom, det är fakta.

I övrigt håller jag med ts, att uttala sig negativt om en grupp är inte per definition en fördom

• Lady Dahmer
    Selfish Geene skrev 2010-03-14 14:25:57 följande:
    Att "män är män och kvinnor är kvinnor" är väl ingen fördom??Att invandrare skulle begå flest brott håller jag för osannolikt men att tex "män begår de flesta brotten" är inte heller någon fördom, det är fakta.I övrigt håller jag med ts, att uttala sig negativt om en grupp är inte per definition en fördom
    med "män är män..." menar jag den typ av människor som med det hävdar att män har en viss typ egenskapet och kvinnor en annan.
  • ViceGuy

Fördomar kan byggas på statistik.

Visar statistiken att män begår oprovocerade våldshandlingar i betydligt större skala än kvinnor, så är risken större att jag blir oprovocerat misshandlad av en man än en kvinna. Därför är det inte fördomsfullt av mig att vara extra försiktig runt män, om målet är att inte få stryk.

Sen kan man även bygga sina fördommar på personliga erfarenheter. Har man ingen statistik eller fakta kring fördomar baserade på personliga erfarenheter, så är det en felaktig fördom. Även om man kanske aldrig blir av med den, så är den fortfarande felaktig.

Därför är det mycket problematiskt att debattera med människor som byggt upp hela sin världsbild baserad på personliga erfarenheter, snarare än fakta.

• Singelpappa77

Vi människor behöver generalisera verkligheten för att förstå den. Vi tycker också mycket om att dela in människor i fack. Den typen av generaliseringar och fackindelningar är jäkligt praktisk när man vill förstå ett större sammanhang utan att ha tillräckligt mycket information. En "fördom" är en annans generalisering som man inte håller med om.

Bättre begagnad man bortskänkes till trevligt fruntimmer
  • Sinikka

Nanne Grönwall har en skön låt om det - fördomar heter den finns säkert på you tube

• Gung Ho
    Singelpappa77 skrev 2010-03-14 17:11:46 följande:
    Vi människor behöver generalisera verkligheten för att förstå den. Vi tycker också mycket om att dela in människor i fack. Den typen av generaliseringar och fackindelningar är jäkligt praktisk när man vill förstå ett större sammanhang utan att ha tillräckligt mycket information. En "fördom" är en annans generalisering som man inte håller med om.
    Utan fördomar stannar Sverige..(och världen)
  • Selfish Geene
    Add3 skrev 2010-03-16 00:47:25 följande:
    Utan fördomar stannar Sverige..(och världen)
    Shit! Det låter onekligen allvarligt ;)
  • DropDeadUgly

Jag har också fördomar, mängder av dem . De som hävdar att de inte har några fördomar är alltså omnipotenta (dvs vet allt om allt och alla) och mig veterligen finns det bara ett "väsen" som är omnipotent och det är Gud. Och han/hon är ju verklig, eller hur var det nu ^^.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    DropDeadUgly skrev 2010-03-17 15:33:25 följande:
    Jag har också fördomar, mängder av dem . De som hävdar att de inte har några fördomar är alltså omnipotenta (dvs vet allt om allt och alla) och mig veterligen finns det bara ett "väsen" som är omnipotent och det är Gud. Och han/hon är ju verklig, eller hur var det nu ^^.
    Omnipotens är allsmäktighet, inte allvetande (omnisiens).

Just det, jag har massor av fördomar dock inte lika många som jag har haft tidigare så det går åt rätt håll.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • KristenTjej84
    Jag uppfattar förutfattade meningar om en grupp människor som  fördomar,
    som att " alla turkar är socialdemokrater" " alla svenskar är själviska" eller
    "alla finnar är fyllon" eller "alla tjockisar lever på skräpmat", "Alla judar är giriga terrorister" eller "alla kristna är hjärntvättade sektledare/sektmedlemmar eller knäppgökar, typ Sten Frisk stil osv osv osv.
    Om man har en viss åsikt, som TS:s Barbro är ett fult namn.. tycker jag inte hänger ihop med fördomar?
    för TS: har ju inte sagt att alla som heter Barbro är fula:D hade hon sagt det skulle det ha räknats som fördom..då det säkert finns många vackra Barbrors i sverige:D
Svar på tråden Jag har inga fördomar, jag hatar alla