Jag har inga fördomar, jag hatar alla
Asså det här med fördomar. Är det inte lite småmärkligt med dessa människor som alltid vrålar "Guuuu vad du är fördomsfull" så fort man har en åsikt? Det spelar liksom ingen roll vad det gäller.
"Jag tycker att Barbro är ett fult namn"
"FÖRDOMSFULL!"
"Jag tycker att könsroller är förjävliga"
"FÖRDOMSFULL!"
Det roliga är att det oftast kommer från människor som hävdar att "män är män och kvinnor är kvinnor och så har det alltid varit", "invandrare begår flest brott!" eller liknande.
Oftast med total brist på självinsikt när det kommer till deras egna fördomar.
För lets face it; Alla har fördomar. Du, jag, killen därborta, din morsa. Alla. Och de som påstår att de inte har det är oftast de som är mest fördomsfulla av oss alla.
"Det är ju först när man låter fördomarna styra som det blir fel. När de liksom får stå över det sunda förnuftet."
Jag har massvis med fördomar. Shit, jag låg och räknade igår och insåg att jag har nog tamejfan fördomar om allt.
Jag har fördomar om svarta, vita, svenskar, invandrare, amerikanare, romer, tyskar, kvinnor, män, tjocka, smala, unga morsor, fattiga, rika, outbildade, högutbildade, muslimer, stureplansbrats, plastikopererade.... ja shit, jag kan räkna i all evighet.
Vissa av mina fördomar skäms jag för och försöker aktivt motarbeta och förändra. Vissa tycker jag är skitroliga och vill nästan uppmuntra (typ att tyskar gillar korv, att amerikanare är dumma och att svenskar är snåla) (Va fan ha lite humor nu!) och vissa har jag antagligen inte ens upptäckt än.
Men att jag har en enskild åsikt som inte stämmer med din? Nej, det betyder inte att jag är fördomsfull.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-13 23:48
var inte blyga nu, dela gärna med er av era egna!