hur ska jag säga till min väninna?
det här låter som den enklaste sak i världen; att säga till någon att man tycker att den gör fel.
Men i den här situationen blir det för mig väldigt svårt. En av mina väninnor, (vi har känt varandra sedan vi var små barn) har en dotter som är strax över året. Min vän har Noll tålamod, kort stubin och har aldrig haft för avsikt att skaffa barn och hon trivs inte med sin roll som förälder utan tycker att hon i princip sitter i fängelse.
Dottern har sedan födseln varit ett väldigt "lätt" barn, nöjd glad osv. Nu börjar hon sakta men säkert visa mer av sin vilja och protestera lite mer, gnäller mer. När jag tex pratar med min väninna i telefonen och hennes dotter är gnällig och låter i bakgrunden så kan hon tillslut ropa: men kan du hålla käften ungjävel!...
Jag fryser till is och vet inte hur jag ska reagera. det är så oväntat, i andra lägen har jag inga problem med att säga som jag tycker.
Jag var och hälsade på dom härom dagen när dottern var lite trött och gnällig och ville upp till sin mamma, hon bara kollade på henne och sa: du har egna ben att gå på, jag tänker inte gå åt dig...så gick hon därifrån. Hur kan man göra så när ens barn vill ha sin mammas närhet?
Hur ska jag kunna säga till min väninna på ett bra sätt, inte för anklagande. Hon mår ju uppenbarligen inte bra så det sista jag vill göra är att häva ur mig något som får henne att må sämre.