• TuBailar

hur ska jag säga till min väninna?

det här låter som den enklaste sak i världen; att säga till någon att man tycker att den gör fel.

Men i den här situationen blir det för mig väldigt svårt. En av mina väninnor, (vi har känt varandra sedan vi var små barn) har en dotter som är strax över året. Min vän har Noll tålamod, kort stubin och har aldrig haft för avsikt att skaffa barn och hon trivs inte med sin roll som förälder utan tycker att hon i princip sitter i fängelse.
    Dottern har sedan födseln varit ett väldigt "lätt" barn, nöjd glad osv. Nu börjar hon sakta men säkert visa mer av sin vilja och protestera lite mer, gnäller mer. När jag tex pratar med min väninna i telefonen och hennes dotter är gnällig och låter i bakgrunden så kan hon tillslut ropa: men kan du hålla käften ungjävel!...
    Jag fryser till is och vet inte hur jag ska reagera. det är så oväntat, i andra lägen har jag inga problem med att säga som jag tycker.
    Jag var och hälsade på dom härom dagen när dottern var lite trött och gnällig och ville upp till sin mamma, hon bara kollade på henne och sa: du har egna ben att gå på, jag tänker inte gå åt dig...så gick hon därifrån.   Hur kan man göra så när ens barn vill ha sin mammas närhet?

Hur ska jag kunna säga till min väninna på ett bra sätt, inte för anklagande. Hon mår ju uppenbarligen inte bra så det sista jag vill göra är att häva ur mig något som får henne att må sämre.

• Svar på tråden hur ska jag säga till min väninna?
  • Jezamine

På vad sätt far barnet illa?

Avstängd tills vidare
  • Trollet Ludenben
    Jezamine skrev 2010-03-14 16:46:18 följande:
    På vad sätt far barnet illa?
    tycker du detta är okej att säga till ett barn? Det förstår väl alla att ett barn som får höra men kan du hålla käften ungjävel! blir nertryckt och förolämpat... men så länge man inte använder fysiskt våld är det ok att kränka sina barn eller?? Barnet far illa av detta. Detta är inte sandlådan utan en seriös tråd.
    Älskade ungar
  • MysTic PrincesS

Hur reagerar pappan på detta?

• April Mamma
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-14 16:48:24 följande:
    tycker du detta är okej att säga till ett barn? Det förstår väl alla att ett barn som får höra men kan du hålla käften ungjävel! blir nertryckt och förolämpat... men så länge man inte använder fysiskt våld är det ok att kränka sina barn eller?? Barnet far illa av detta. Detta är inte sandlådan utan en seriös tråd.
    Håller med....
    Usch, man blir ju mörkrädd när man läser nått sådant......
  • Trollet Ludenben
    April Mamma skrev 2010-03-14 16:55:20 följande:
    Håller med.... Usch, man blir ju mörkrädd när man läser nått sådant......
    ja
    Älskade ungar
  • TuBailar

jo det är ju det, pappan jobbar nästintill hela tiden. vet inte hur mycket sådant här han hör när han är hemma =(

• MysTic PrincesS

Fråga henne hur hon mår, hur hon trivs som förälder, vad som är jobbigt och mindre jobbigt. Att pappan jobbar så mycket kan vara en bidragande orsak till att hon beter sig som hon gör med, hon skaffade barn med en som aldrig är hemma och hjälper till. Har flickan dagisplats? Får din väninnan nån andningspaus?

• Trollet Ludenben
    MysTic PrincesS skrev 2010-03-14 17:15:21 följande:
    Fråga henne hur hon mår, hur hon trivs som förälder, vad som är jobbigt och mindre jobbigt. Att pappan jobbar så mycket kan vara en bidragande orsak till att hon beter sig som hon gör med, hon skaffade barn med en som aldrig är hemma och hjälper till. Har flickan dagisplats? Får din väninnan nån andningspaus?
    tycker det låter bra att ta det så. Även om det inte är accepterat att kränka barn på det viset så kan orsaken ligga i att hon mår dåligt psykiskt och kanske behöver stöd i sin föräldraroll och någon att prata med själv. Kanske lite avlastning med... man behöver inte vara en dålig mamma för att man har ett dåligt beteende men man måste se till att bryta det så fort det bara går för alla barn har rätt att bli behandlade väl och med kärlek och inget barn ska behöva stå ut med att bli kallad för sådana saker.
    Älskade ungar
  • MysTic PrincesS
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-14 17:43:57 följande:
    tycker det låter bra att ta det så. Även om det inte är accepterat att kränka barn på det viset så kan orsaken ligga i att hon mår dåligt psykiskt och kanske behöver stöd i sin föräldraroll och någon att prata med själv. Kanske lite avlastning med... man behöver inte vara en dålig mamma för att man har ett dåligt beteende men man måste se till att bryta det så fort det bara går för alla barn har rätt att bli behandlade väl och med kärlek och inget barn ska behöva stå ut med att bli kallad för sådana saker.
    Risken finns ju att om hon konfronteras direkt om det att hon sluter sig och stänger ute t ex Ts och då har ju ingen insyn i hur flickan har det eller mamman.
  • Trollet Ludenben
    MysTic PrincesS skrev 2010-03-14 17:51:28 följande:
    Risken finns ju att om hon konfronteras direkt om det att hon sluter sig och stänger ute t ex Ts och då har ju ingen insyn i hur flickan har det eller mamman.
    Jag hade nog försökt att få kontakt med pappan i så fall. Eller om det finns gemensamma vänner.
    Eller sagt rätt ut: du, det är inte så snällt sagt. Jag tycker inte om när du säger så och det säger jag för att jag bryr mig om både dig och din dotter. Om du känner att du har det tungt med din dotter så finns jag här för att stötta och hjälpa dig.
    om kompisen blir sur för att ts frågar hur hon mår så lär det ju inte bli värre om man talar klarspråk. Att man säger vad man tycker men inte anklagande eller skällande och man samtidigt erbjuder sitt stöd tänkte jag...
    Älskade ungar
  • TuBailar

hon väl i princip aldrig fått någon andnings paus, hon börjar jobba i maj, flickan ska gå på dagis då och jag tror hon kommer må mycket bättre redan då. vi pratar lite om det då och då. med henne är det så att det är svårt att få svar när man börjar med att fråga. väntar man tills hon börjar berätta själv så kan hon berätta massor... en fin balansgång.Jag tror att  hon  har vart och pratat med en psykolog för kanske ett halvår sedan...

• TuBailar

precis, hon sluter sig väldigt lätt, tar lätt åt sig och får lätt dåligt samvete. Pappan är inte så mycket att prata med, han är en gammal arbets kamrat till mig och är svår att ha att göra med. det har väl också en bidragande värkan på hela situationen. Jag har iallafall fått lite tipspå hur jag kan säga, hur det blir beror på situationen. tack så mycket! =)

Svar på tråden hur ska jag säga till min väninna?