Hur får man en 3-åring att sluta gnälla?
Har en son på 3 år som gnäller nåt otroligt! Vid minsta lilla motgång så gnäller/gråter han.
Jag har varit i kontakt med en barnpsykolog och hennes tips var att inte ge efter, utan att va konsekvent och stå fast vid mitt ord.
Jag har testat detta i ett antal månader men tycker inte att det ger nåt resultat.
Jag kan ge lite exempel på dagliga situationer som brukar bli fel för oss:
Han vill alltid hålla mej i handen när vi är ute vilket självklart går bra, men om jag vid vissa enstaka tillfällen tex bär matkssar och inte har möjlighet att hålla hans hand så kan han inte acceptera det. Istället börjar han gråta, slänger sej ner på marken och vägrar gå ett steg.
Jag förklarar på ett pedagogiskt sätt att jag inte kan hålla honom i handen just denna gång pga att jag bär matkassar. Men det hjälper inte.
Det slutar då ofta med att jag, efter ett antals minuters argumenterande, istället blir sur/arg, och då brukar han klara av att ställa sej upp och gå, men han gråter hela vägen upp till lägh ändå. När vi kommit upp i lägh så pratar vi igen och jag förklarar och då förstår han och vi bli sams.
Om jag ber honom att klä på sej själv (vilket han kan) så påstår han ofta att han inte kan, han vet inte hur man gör osv. Men jag vägrar ge efter så det slutar ändå med att han får klä på sej själv, men det kan ta 30 min innan han lyckas, och under tiden hinner vi ha ett antal påfrestande diskussioner.
Som sagt, väldigt små, vardagliga problem som blir extremt uppförstorade.
Hur gör ni som har liknande problem? Hur får ni stopp på gnällandet?