• therese

Boktips för 7åring sökes!

Jag letar efter något bra att läsa på sängkanten för min sjuåriga dotter. Vi har klarat av Astrid Lindgrens böcker, med Bröderna Leonhjärta som solklar favorit - spännande o lagom långa kapitel.
    Men vad ska vi läsa nu då?!
    Tar tacksamt emot tips!!

/Therese

• Svar på tråden Boktips för 7åring sökes!
  • Singelpappa77

Min pojk, som är 8, tycker väldigt mycket om LasseMajas Detektivbyrå. Jag tror dom böckerna funkar bra både för pojkar och flickor Kapitlena är rätt korta också, som en normal saga kanske, så de funkar nog bra att läsa ett kapitel per kväll.

Välkommen hem till mig på middag och massage
  • Riley

Både jag och brorsan älskade Den Oändliga Historien av Michael Ende

• MaNiMi

Sune-böckerna om ni inte redan läst dem!
    Mina var killar var iofs lite yngre än så när vi började läsa dem, men så roliga och lättlästa så barnen kan läsa lite själv i dem också.
    Sen finns ju Barbro Lindgrens böcker också som handlar om en tjej den ålder tror jag..Jättehemligt och Världshemligt tror jag de heter.
    Mina barn gillade hennes böcker om Mattias.
    Inte så spännande men rätt roliga.

Har ni även läst Astrid Lindgrens "Mästerdetektiven Kalle Blomkvist"?
    Kanske är för lite större barn eg..men de gillade mina killar också väldigt tidigt.
    Speciellt det med rövarspråket..å så lärde de sig väldigt snabbt vilka bokstäver som var vokaler och konsonanter!  

• Tangent

Min 6-åring gillade böckerna om Tam och drakarna. En ej avslutad serie böcker av Jo Salmson.
    Ett tips är annars att gå till biblioteket och fråga.

• Lallara

Jag har elever i år 2 och de ÄLSKAR Turbo-böckerna av Ulf Sindt. Jag har just haft Tzatsiki som högläsningsbok och den var också väldigt omtyckt. Härligt att du fortfarande läser högt, det är mycket bra för sppråkutvecklingen

• Mamma till tre kottar

Bränn borgarna av Olof Svedelid och böckerna om Majken har vi läst under våren. Nu väntar vi på Kalle som Lucia som ska komma med posten.

Men vi varvar med korta böcker också. Riktigt bra i denna ålder är "En dag i pinsessan Viktorias liv" av Petter Lidbeck och "Flotsam" av David Weisner (den senare är ordlös, men åldersadekvat - min 7 åring älskar att hitta på saker och bilderna är utmärkta för det).

• Ts Mamma

Lasse Majas detektivbyrå älskas här hemma!

Läser hon själv oxå eller läser du "bara" för henne?

Här hemma läser min dotter först ett par sidor i en Sigge bok (lätlästa böcker om en liten ponny) och sedan läser jag ett par sidor Lasse Maja, men mer och mer vill hon bara läsa själv.

• KarinSalin
    Syster Varg är en perfekt bok både för högläsning och att läsa själv om man är en lite mer van läsare (för det är ganska mycket text, ungefär som i Bröderna Lejonhjärta tror jag)!
    Min kompis dotter fick den av mig i present och hon sträckläste ut den på en dag.

/Kaka
  • Tuffen

Böckerna om Nelly Rapp är spännande, liksom böckerna om Emil Wärn.

• Svalan75

Jag minns att jag älskade böckerna om Mimmi, skrivna av Viveca Lärn (då tror jag hon hette Sundvall). Fast nu har de ju några år på nacken och är kanske inte så spännande utan mer vardagsvanliga.

Mysigt med högläsning - vi läser varje kväll för vår kille och jag hoppas det dröjer länge innan han känner sig för gammal för det! Får jag bestämma så blir det högläsning tills han blir tonåring...

Svar på tråden Boktips för 7åring sökes!