Hallon4 skrev 2010-11-10 13:56:03 följande:
Är själv förskollärare och har egna barn son går i förskoleklass. De två första började i kommunal skola och de två yngsta i en friskola (Friskolan Mosaik Falun)
Min yngsta son går i förskoleklass just nu.
De har en morgonsamling med sång och rim och ramsor (=språkträning). De tittar på vilken dag, månad och årstid det är.
Allt detta är läs/skrivträning fast barnen inte märker att det är så.
Man räknar barnen.Vilka är borta och hur många är vi då? (matte)
Sedan jobbar hela skolan(F-9) temainriktat med samma ämne. Just nu "I have a dreem".
Innefattar uppfinnare i historien bla. och vad som händer/har hänt av drömmar.
Pratar om fred mm
Så min lille 6-åring kommer hem och räknar upp vem som uppfann telefonen, Alfred Nobels fredspris mm
Han tycker att det är superspännande!
Gör egna telefoner med tråd och plastmugg.(Alexander Graham Bell)
Tidigare år har man haft teman som "Dra mig baklänges" om Falun. Besökte gruvan, tovade, växtfärgade, stöpte ljus, Lärde sig gamla sånger och ringlekar mm. Ett tema handlade om rymden.Sång om alla planeterna mm.
Jag tycker att det lär sig jättemycket! trots att det inte är lektioner.
De har sv och ma på enkel nivå. Lär sig siffror och antal och mattelek. En liten enkel sifferbok har de.
I sv skriver de sitt namn och lär sig bokstäver. Allt mycket grundläggande.
Har också ma och sv ute men där tror nog inte barnen att det är lektion! de leker ju bara!
De barn som kommit igång med läsning får läsa och skriva i en läs och skrivbok. Jobba med ettorna ibland.
Klassrummen ligger intill varandra och lärarna går emellan.
Det är också fri lek. Det är väldigt viktigt med leken. Där de lär sig samarbete och utvecklas på ett bra sätt. Tränas sociala bitar.
Så lek är inte något dåligt och onödigt utan väldigt viktigt för barn utveckling i den åldern. De lär sig ofta mer än föräldrarna tror.
Matte är mer än att skriva i en mattebok., former, talförståelse mm Svenska är mer än läsläxa, handlar om hela språket, om ljud, mm.
Jag passade på att skryta lite om skolan också. Skolan använder sig egentligen av förskolepedagogik ända upp till nian. De äldre klasserna på en helt annan nivå försås!
Häftigt när 14 åringen och 6- åringen kan prata om samma ämne tillsammans vid matbordet! ( då var de uppfinnarna)
Det här låter ju fantastiskt bra, det är ju så man vill ha det. Gäller bara att det finns en sån skola i närheten...