• Tuffen

Är det här normalt i förskoleklass?

1 sv-lektion samt 1 id-lektion i veckan, i övrigt fri lek och korta samlingar. Är det verkligen så det ska vara i förskoleklass? Min son kan läsa och räkna (plus, minus, gånger och enkel division). Han har inga problem med tiokamrater osv. Det känns så fjuttigt, han har ju inte ens matte förrän i ettan. De tränar inte ö h t på att läsa. Borde de inte hjälpa honom vidare på hans nivå? Fri lek hela tiden känns faktiskt meningslöst. Ni som jobbar i förskoleklass, hur är det på era skolor? Och hur gör ni med barn som min son?

• Svar på tråden Är det här normalt i förskoleklass?
  • 010306

Man får väll börja ettan ett år tidigare om det är så..

• Kulta17
    jeeri74 skrev 2010-03-16 09:20:09 följande:
    Vad jag förstår är inte förskoleklass någon verksamhet liknade skola -räkna, läsa osv lär de sig när de börjat första klass. Det är inga lärare som tar hand om den, utan förskolepersonal. Det är väl att likna med det som kallades för lekis när jag var liten..På min kommuns hemsida står så här om förskoleklass: På hösten det år ditt barn fyller sex år har det möjlighet att börja i förskoleklass. Förskoleklass är ett frivilligt förberedande år inför grundskolan. Pedagogiken bygger på mycket lek och social träning. Förskollärarna arbetar nära lärare och fritidspedagoger. Det finns läroplan för förskoleklass, läs den om du undrar över något.
    Förskolepersonal = pedagoger som är utbildade på den förberedande läs och skrivundervisningen dvs de är lärare på den nivån och inga lekfröknar!!

Många ggr är det upp till pedagogerna hur förskoleklassen är utformad, vare sig läroplan eller inte.

Jag tycker synd om de barn som går i en förskoleklass där dagen är allt för "skolaktig". Sexåringar behöver annat än att sitta still och vara duktiga. Samtidigt tycker jag synd om de barn som mest har frilek då de faktiskt har en otrolig förmåga att lära sig i denna åldern och det är verkligen synd att man inte utnyttjar den. Det bästa vore att pedagogerna har en mix av allt samtidigt som de möter varje enskilt barn där han/hon är. Och kan de inte göra det själva ser de till att pedagogerna i åk 1 gör det (vem vet de kanske har barn från åk 1 som behöver deras hjälp lite extra).
  • jeeri74
    Kulta17 skrev 2010-03-31 08:51:56 följande:
    Förskolepersonal = pedagoger som är utbildade på den förberedande läs och skrivundervisningen dvs de är lärare på den nivån och inga lekfröknar!!Många ggr är det upp till pedagogerna hur förskoleklassen är utformad, vare sig läroplan eller inte.Jag tycker synd om de barn som går i en förskoleklass där dagen är allt för "skolaktig". Sexåringar behöver annat än att sitta still och vara duktiga. Samtidigt tycker jag synd om de barn som mest har frilek då de faktiskt har en otrolig förmåga att lära sig i denna åldern och det är verkligen synd att man inte utnyttjar den. Det bästa vore att pedagogerna har en mix av allt samtidigt som de möter varje enskilt barn där han/hon är. Och kan de inte göra det själva ser de till att pedagogerna i åk 1 gör det (vem vet de kanske har barn från åk 1 som behöver deras hjälp lite extra).
    Jag menade lärare i den utsträckning som det är i skolan från åk 1 och uppåt, menade inte att det är några lekfröknar - det är de inte i förskolan heller utan pedagoger utbildade på den nivån. Det vet jag, ursäkte om jag uttryckte mig fel.. ;)
    Vet att på min dotters förskola så har förskolepersonal gått upp till förskoleklassen.
  • Tuffen

Vi ska på utvecklingssamtal snart och har bett att få tala om just detta eftersom sonen faktiskt tycker att skolan är tråkig. Han VILL ha lektioner, är inte gjord bara för fri lek. Hoppas att samtalet blir konstruktivt.

• Hallon4

Är själv förskollärare och har egna barn son går i förskoleklass. De två första började i kommunal skola och de två yngsta i en friskola (Friskolan Mosaik Falun)

Min yngsta son går i förskoleklass just nu.
    De har en morgonsamling med sång och rim och ramsor (=språkträning). De tittar på vilken dag, månad och årstid det är.
    Allt detta är läs/skrivträning fast barnen inte märker att det är så.
    Man räknar barnen.Vilka är borta och hur många är vi då? (matte)

Sedan jobbar hela skolan(F-9) temainriktat med samma ämne. Just nu "I have a dreem".
    Innefattar uppfinnare i historien bla. och vad som händer/har hänt av drömmar.
    Pratar om fred mm
    Så min lille 6-åring kommer hem och räknar upp vem som uppfann telefonen, Alfred Nobels fredspris mm
    Han tycker att det är superspännande!
    Gör egna telefoner med tråd och plastmugg.(Alexander Graham Bell)

Tidigare år har man haft teman som "Dra mig baklänges" om Falun. Besökte gruvan, tovade, växtfärgade, stöpte ljus, Lärde sig gamla sånger och ringlekar mm. Ett tema handlade om rymden.Sång om alla planeterna mm.

Jag tycker att det lär sig jättemycket! trots att det inte är lektioner.
    De har sv och ma på enkel nivå. Lär sig siffror och antal och mattelek. En liten enkel sifferbok har de.
    I sv skriver de sitt namn och lär sig bokstäver. Allt mycket grundläggande.
    Har också ma och sv ute men där tror nog inte barnen att det är lektion! de leker ju bara!

De barn som kommit igång med läsning får läsa och skriva i en läs och skrivbok. Jobba med ettorna ibland.
    Klassrummen ligger intill varandra och lärarna går emellan.

Det är också fri lek. Det är väldigt viktigt med leken. Där de lär sig samarbete och utvecklas på ett bra sätt. Tränas sociala bitar.

Så lek är inte något dåligt och onödigt utan väldigt viktigt för barn utveckling i den åldern. De lär sig ofta mer än föräldrarna tror.
    Matte är mer än att skriva i en mattebok., former, talförståelse mm Svenska är mer än läsläxa, handlar om hela språket, om ljud, mm.

Jag passade på att skryta lite om skolan också. Skolan använder sig egentligen av förskolepedagogik ända upp till nian. De äldre klasserna på en helt annan nivå försås!
    Häftigt när 14 åringen och 6- åringen kan prata om samma ämne tillsammans vid matbordet! ( då var de uppfinnarna)

• Ula

Jag har jobbat i förskoleklass och visst låter det som om innehållet är lite litet, måste jag säga.
     Jag är van vid att det ingår minst ett längre arbetpass per dag, t.ex.  mattelek, bild, idrott, musik och rytmik förutom ett dagligt arbete med språklek (Bornholmsmodellen och spårklig medvetenhet),högläsning och morgonsamling.
    Dessutom brukar vi ha olika temaveckor om matte och språk med gemensamma aktiviteter med andra klasser. Leken är väldigt viktig i förskoleklassen samt att träna att fungera i en klass. Att förstå hur skolans rutiner fungerar, med raster och allt annat kräver också en hel del för ett barn som är ny i skolans verksamhet.
    Jag tycker att du ska fråga pedagogerna om de har en arbetsplan och fråga hur de arbetar med samlingarna, vad ingår i dem?

• pågränsentillnervsammanbrott

Hej!

Min väninnas son var mycket duktig redan när han var 6 år och hon fick sätta honom i 1:a klass istället
    för 6-års. Han fick göra något slags test och klarade det galant så han är ett år yngre än sina klasskamrater
    men det är inga problem. Vissa barn kan dock vara smarta men har myror i brallan så då är 6-års en bra
    träning till hur man ska vara i skolan, lyssna på fröken, räcka upp handen, inte skrika rakt ut mm.

• spirituality

Jag har två barn i förskolan, en på snart tre år och en på 4 1/2. 
    Min äldsta dotter går på avdelningen för 4-5-åringar. Där har de en mer strukturerad samling/tema på förmiddagen varje dag; skapande/drama en dag, språkträning en dag, enkel matteträning en dag,gymnastik en dag och "övrigt" en dag som varierar lite (just nu pratar de om bondgården, vilka djur som finns där osv). Olika förskolelärare håller i detta olika dagar, beroende på vad de är intresserade av/utbildade i. På eftermiddagarna har de fri lek. 
    Mina yngsta dotter går i en grupp med mestadels treåringar. De har en sångsamling varje dag samt lite kortare "arbetspass" under veckan, ofta lite som det faller sig verkar det som. Ibland dansar de, ibland går de till biblioteket; ofta delar de upp gruppen i mindre grupper så att barnen får välja mellan ett par-tre olika saker. Mycket fri lek under dagen. 
    Tycker att det passar mina barn väldigt bra :) 

• Tuffen

Men tråden handlar ju om förskoleklass.

• äppelmos

det där är precis vad fsk-klass ska vara i mina ögon!!! Ej skola det kommer i 1an!

• Nape

Mina barn har varit lite tidiga de med, så båda har fått gå in till ettorna ibland och vara med på deras lektioner. I förskolan var målet att kunna räkna till 20 och kunna skriva sitt namn.

Min son höll på att tappa motivationen totalt, han kunde plus och minus när han var 4 år, multiplikation när han var 6- så att räkna bananer som fröken höll upp var inte alls spännande. Men med lite ändringar och eget material fick han tillbaka lusten att gå i skolan.

• BymBym

Förskoleklassen är väl förberedande för skolan? Och inte bara när det gäller kunskap utan också det sociala.

• Fruarna Svensson
    Hallon4 skrev 2010-11-10 13:56:03 följande:
    Är själv förskollärare och har egna barn son går i förskoleklass. De två första började i kommunal skola och de två yngsta i en friskola (Friskolan Mosaik Falun)

Min yngsta son går i förskoleklass just nu.
    De har en morgonsamling med sång och rim och ramsor (=språkträning). De tittar på vilken dag, månad och årstid det är.
    Allt detta är läs/skrivträning fast barnen inte märker att det är så.
    Man räknar barnen.Vilka är borta och hur många är vi då? (matte)

Sedan jobbar hela skolan(F-9) temainriktat med samma ämne. Just nu "I have a dreem".
    Innefattar uppfinnare i historien bla. och vad som händer/har hänt av drömmar.
    Pratar om fred mm
    Så min lille 6-åring kommer hem och räknar upp vem som uppfann telefonen, Alfred Nobels fredspris mm
    Han tycker att det är superspännande!
    Gör egna telefoner med tråd och plastmugg.(Alexander Graham Bell)

Tidigare år har man haft teman som "Dra mig baklänges" om Falun. Besökte gruvan, tovade, växtfärgade, stöpte ljus, Lärde sig gamla sånger och ringlekar mm. Ett tema handlade om rymden.Sång om alla planeterna mm.

Jag tycker att det lär sig jättemycket! trots att det inte är lektioner.
    De har sv och ma på enkel nivå. Lär sig siffror och antal och mattelek. En liten enkel sifferbok har de.
    I sv skriver de sitt namn och lär sig bokstäver. Allt mycket grundläggande.
    Har också ma och sv ute men där tror nog inte barnen att det är lektion! de leker ju bara!

De barn som kommit igång med läsning får läsa och skriva i en läs och skrivbok. Jobba med ettorna ibland.
    Klassrummen ligger intill varandra och lärarna går emellan.

Det är också fri lek. Det är väldigt viktigt med leken. Där de lär sig samarbete och utvecklas på ett bra sätt. Tränas sociala bitar.

Så lek är inte något dåligt och onödigt utan väldigt viktigt för barn utveckling i den åldern. De lär sig ofta mer än föräldrarna tror.
    Matte är mer än att skriva i en mattebok., former, talförståelse mm Svenska är mer än läsläxa, handlar om hela språket, om ljud, mm.

Jag passade på att skryta lite om skolan också. Skolan använder sig egentligen av förskolepedagogik ända upp till nian. De äldre klasserna på en helt annan nivå försås!
    Häftigt när 14 åringen och 6- åringen kan prata om samma ämne tillsammans vid matbordet! ( då var de uppfinnarna)
    Det här låter ju fantastiskt bra, det är ju så man vill ha det. Gäller bara att det finns en sån skola i närheten...
Svar på tråden Är det här normalt i förskoleklass?