• Ilsa

Kan man tvinga ett barn till att bli mindre mammigt?

MIn dotter (3 år i juli) har sen 9 mån ålder varit mammig. Det har aldrig gått i perioder, möjligen har det växlat mellan mammig och otroligt mammig samt motarbeta pappa-fas. Jag var hemma drygt 1 år, pappan 4 mån. Första året delade vi på hämtning. Nu hämtar jag alla dagar. 

Just nu händer det mkt i min dotter, hon har blivit märkbart äldre och jag förstår att hon klänger sig fast vid det som känns mest tryggt (jag). Hennes pappa får inte lägga henne, om nätterna får jag inte ligga på ryggen och självklart inte heller med ryggen mot henne utan jag ska ligga på sidan vänd mot henne och helst hålla om henne. Om hennes pappa pratar med henne eller försöker ge henne nappen som hon gråter efter får hon ett utbrott. Jag ska vara överallt. Och hennes pappa ingenstans. 
    Vanligtvis hade jag kanske hållit med alla er som tänker "låt henne vara, det går över av sig själv", men i maj får hon ett syskon och jag vill mildra den smällen så gott det går. Går det? Kan jag göra henne mindre mammig?
  • Svar på tråden Kan man tvinga ett barn till att bli mindre mammigt?
  • Nickis

Ilse: precis - små små steg i taget! och får hon bara vara involverad lite i syskonet och känner att det finns plats även för henne så kommer det nog att gå alldeles utmärkt! Mammigheten får vi leva med men det har sina ljusa stunder också vi är väl bäst (?) helt enkelt

• Tangent

Jag tror inte man kan tvinga ett barn att bli mindre mammigt. Har själv en extremt mammig 6-åring. Kanske hjälper det om du tillbringar ännu mer tid med henne + att hennes pappa hämtar på dagis ibland.

• Ilsa
    Tangent skrev 2010-03-16 12:35:08 följande:
    Jag tror inte man kan tvinga ett barn att bli mindre mammigt. Har själv en extremt mammig 6-åring. Kanske hjälper det om du tillbringar ännu mer tid med henne + att hennes pappa hämtar på dagis ibland.
    jag tillbringar redan all vaken samt sovande tid med henne. Med undantag från förskola, där det aldrig är ngt problem.
    Upplever du att ditt barn är mer mammigt för att du spenderar för lite tid med henne/honom?
  • Nickis

Ilsa: samma hos oss- vi tillbringade all vaken tid tillsammans men kunde göra så till slut att vi delade upp läggningen. Sen sover vi hela nätterna i samma säng, kloss med varandra.
    Övrig tid (dagis och i samspel med andra) upplevs han som en trygg och glad liten kille. Men sen kommer mammigheten i alla situationer där man kan välja mellan mamma och pappa - då är det bara mamma som funkar.

• Ilsa

Cloud Berry och Silversand: Jag förstår att rubriken är provocerande, men se det så här istället så kanske det blir lättare att komma med ett konstruktivt svar: 

Hur förbättrar man anknytningen mellan pappa och dottern utan att tvinga dem in i det i och med födsel av syskon? 
    eller 
    Beror mammighet på dålig anknytning mellan barnet och den andra föräldern?
  • Modesty Blaise

Men blir det inte väldigt konstigt att er 3-åring tillåts bestämma över hur du ska ligga?

Tryggheten och närheten kan och får hon ju ha ändå.
    Jag skulle vänligt men bestämt säga till henne att mamma bestämmer själv hur mamma ska ligga. Och du får ligga bakom min rygg om och när jag vill ligga på andra sidan. När det gäller pappa-situationen skulle jag säga ungefär samma sak: nu vill mamma göra annat en stund och då hjälper pappa dig i stället. Sedan skulle jag vara trygg och säker i mitt beslut och stå för det.
    Jag skulle inte vilja binda ris åt egen rygg på det där sättet. Särskilt inte när det kommer syskon som ju faktiskt innebär att det större barnet kommer att få stå tillbaka ganska många gånger. Det är liksom så det är.
    OBS! jag menar inget illa med mitt inlägg. Det är inte avsett som kritik. 
  • Ilsa
    Modesty Blaise skrev 2010-03-16 12:45:55 följande:
    Men blir det inte väldigt konstigt att er 3-åring tillåts bestämma över hur du ska ligga? Tryggheten och närheten kan och får hon ju ha ändå. Jag skulle vänligt men bestämt säga till henne att mamma bestämmer själv hur mamma ska ligga. Och du får ligga bakom min rygg om och när jag vill ligga på andra sidan. När det gäller pappa-situationen skulle jag säga ungefär samma sak: nu vill mamma göra annat en stund och då hjälper pappa dig i stället. Sedan skulle jag vara trygg och säker i mitt beslut och stå för det. Jag skulle inte vilja binda ris åt egen rygg på det där sättet. Särskilt inte när det kommer syskon som ju faktiskt innebär att det större barnet kommer att få stå tillbaka ganska många gånger. Det är liksom så det är. OBS! jag menar inget illa med mitt inlägg. Det är inte avsett som kritik. 
    Jag tar det inte som kritik Jag håller med, i princip. Är vanligtvis ganska mån om att sätta mina egna gränser gentemot min dotter. Hon får göra som hon vill (i den mån att det inte är farligt etc) men det samma måste gälla för mig. Jag tar saker och ting lite som de kommer: gör vad som funkar helt enkelt. 
    Jag gillar att sova ifred. Min dotter brukar vanligtvis sova på pappans arm eftersom jag brukar säga att jag vill vara ifred på just det sätt som du föreslår. Problemet just nu är att henne otrygghet i kombination med ngn form av klassisk trotsåldersfas gör att hon inte accepterar det längre. Hon blir vansinnig. Fullkomligt hysterisk. Det är också ganska ohållbart. Jag tror inte att om jag "håller fast vid min ståndpunkt så lär hon sig", jag vill hitta ett mer samspelt sätt. 
  • Modesty Blaise

Skönt att du inte blev arg eller ledsen. Det är svårt att uttrycka sig rätt i skrift. I alla fall tycker jag det. 

Jag förstår att du gärna vill hitta ett mer samspelt sätt men du och din dotter spelar ju i det här fallet inte på samma planhalva. Hon vill ta på sig en för stor kostym och bestämma över er familj. Hon vill (om jag förstår det rätt) bestämma om och när pappa ska vara med och liksom försöka styra er som om ni vore dockor. "Sitt där!", "Ligg så", "Gå bort". 
    Jag tror att det bara leder till en ännu större förtvivlan hos henne om ni låter det fortsätta så. För även om barn tror att de vill bestämma så är det min uppfattning att frustrationen som uppstår när det ändå inte kan bli eller blir exakt som de vill gör att deras redan vilt rasande känslor bara blir ännu mer förtvivlade. Poängen är att de nog inte vill bestämma ändå, trots allt. De är i alla fall inte stora nog och kapabla nog att göra det.
    Till sist kommer hon att bli hysterisk även om ni gör precis som hon säger.
    Det kommer inte att kännas rätt för henne ändå, tror jag. 
    Jag skulle betona och understryka pappans betydelse så ofta jag kom åt att göra det.
    Säga saker som, "Åh, vad skönt att vi har pappa!", "Vad bra din pappa är!", "Tänk vilken tur att du har världens bästa pappa!", "Mamma vill att pappa ska vara här!", "Nu saknar mamma pappa!" och så vidare i all oändlighet. 
    I sovsituationen skulle jag erbjuda alternativ. "Mamma vill ligga så här, på den här sidan. Nu kan du hålla om mamma. Så här!" Uppstår hysteri så skulle jag ge henne en kram bara och försäkra henne om att jag är där. Sedan skulle jag faktiskt låta det hela klinga av. Du är ju verkligen där. Det kommer hon att upptäcka även om hon är otrygg just nu. När hon lugnar sig så ser hon att inget förskräckligt har hänt. Du ligger där och är möjlig att ta på och hålla runt.
    Så tror och tänker jag.
  • NiXxI

Känner igen det där massor...och vår 3-åring fick syskon i maj förra året.
    Men, hon har accepterat att jag även måste ta mig an lillasyster.
    Jag har involverat henne jättemycket med lillasyster, hon har fått hjälpa till med blöjbyte, nattning, sånger och diverse ting.
    Sen har jag tagit henne på tu man hand och typ handlat där jag berättat hur kul det är när hon är med mig.
    Men nattningen.....det var bara jag och är än.....funderade på hur olika pappan och jag nattade och kom fram till att det var rätt lika förrutom att han är väl mer bestämd.

Provade då positiv uppmuntran, "pappa är ju så rolig när han läser sagor" och "Oj, vad pappa saknar att natta dig för han tycker också det är så mysgt" etc.
    Fast skillnaden är att hon sover i egen säng (med undantag för i vintras när hon kom in på nätterna).
    Detta har gett resultat. Senast i morse sa hon att hon ville sova med pappa ikväll,.

Det där med hur man ska ligga i sängen, jodå...där var Amelia med. Men där satte jag stop rätt snabbt. Jag förklarade för henne att mamma låg bäst med ryggen emot eller dylikt men att hon kunde ju hålla handen på mig så att hon visste att jag var nära. Blev ett par gånger med protester och då fick jag säga ifrån att om hon verkligen ville att jag skulle stanna tills hon somnat så fick hon acceptera hur jag låg för jag ville också ligga minst lika bra som hon.
    Det köptes....

jahapp
  • Nickis

modesty: mycket klokt skrivet tycker du lyckats utrycka dig perfekt i skrift!

Vi "genomdrev" varannankvällsläggninge på det viset - det hade eskalerat till total katastrof innan om sambon ens gjorde ett försök vilket ju inte är hållbart och ingen blir glad av i längden. Det fick T dessutom att hålla ännu hårdare fast vid mig. Så vi pratade helt enkelt med T och sa att nu har jag och pappa bestämt att vi delar på läggningen - idag är det min tur men i morgon är det pappas tur! Sen pratar vi om det nästan varje dag och T har stenkoll på vems tur det är och faktum är att han känns nöjdare.
    Det viktiga är att också att berätta att jag finns där fast jag inte lägger honom, att jag finns där fast det är sambon som hämtar på dagis osv. Viktigt också att markera pappans roll precis som du säger - för vi vill ju vara mamma, pappa med ett barn och inte mamma, barn och så en pappa som får stå lite vid sidan av.

• Tangent

Ilsa: Jag är också med min pojke all ledig tid, men det räcker inte för honom. Han vill att jag ska sluta jobba....Han har sagt det många gånger. Mammigheten kan i perioder minskas genom att min sambo ägnar mer tid med honom.
    Eftersom du redan är all ledig tid med ditt barn så vet jag inte vad du kan göra mer. Kan pappan göra saker med dottern på helgerna när hon är pigg och inte mammig? Då kanske hon accepterar pappa vid läggningen efter ett tag?

Svar på tråden Kan man tvinga ett barn till att bli mindre mammigt?