Skönt att du inte blev arg eller ledsen. Det är svårt att uttrycka sig rätt i skrift. I alla fall tycker jag det.
Jag förstår att du gärna vill hitta ett mer samspelt sätt men du och din dotter spelar ju i det här fallet inte på samma planhalva. Hon vill ta på sig en för stor kostym och bestämma över er familj. Hon vill (om jag förstår det rätt) bestämma om och när pappa ska vara med och liksom försöka styra er som om ni vore dockor. "Sitt där!", "Ligg så", "Gå bort".
Jag tror att det bara leder till en ännu större förtvivlan hos henne om ni låter det fortsätta så. För även om barn tror att de vill bestämma så är det min uppfattning att frustrationen som uppstår när det ändå inte kan bli eller blir exakt som de vill gör att deras redan vilt rasande känslor bara blir ännu mer förtvivlade. Poängen är att de nog inte vill bestämma ändå, trots allt. De är i alla fall inte stora nog och kapabla nog att göra det.
Till sist kommer hon att bli hysterisk även om ni gör precis som hon säger.
Det kommer inte att kännas rätt för henne ändå, tror jag.
Jag skulle betona och understryka pappans betydelse så ofta jag kom åt att göra det.
Säga saker som, "Åh, vad skönt att vi har pappa!", "Vad bra din pappa är!", "Tänk vilken tur att du har världens bästa pappa!", "Mamma vill att pappa ska vara här!", "Nu saknar mamma pappa!" och så vidare i all oändlighet.
I sovsituationen skulle jag erbjuda alternativ. "Mamma vill ligga så här, på den här sidan. Nu kan du hålla om mamma. Så här!" Uppstår hysteri så skulle jag ge henne en kram bara och försäkra henne om att jag är där. Sedan skulle jag faktiskt låta det hela klinga av. Du är ju verkligen där. Det kommer hon att upptäcka även om hon är otrygg just nu. När hon lugnar sig så ser hon att inget förskräckligt har hänt. Du ligger där och är möjlig att ta på och hålla runt.
Så tror och tänker jag.