• gbg30plus

Vår 3.5-åring vill inte bajsa på pottan/toa

Jag behöver lite tips och erfarenheter från er som är eller har varit i samma situation som oss. Vår 3.5-åriga son är torr dagtid sedan han fyllde 3 år men vill/vågar inte bajsa i pottan eller toaletten utan vill då ha blöja. Resultatet har blivit att han bara vill bajsa hemma då han inte vill att fröknarna på dagis ska byta hans blöja. Jag tror egentligen inte att det går någon nöd på honom; han är inte förstoppad eller liknande och är helt nöjd med att få sin blöja på kvällskvisten när han blir bajsnödig. Vi försöker begränsa bajsandet till toaletten (alltså rummet), så att han får stå där inne och bajsa färdigt.

Nu har vi dock tänkt ta tag i detta på ett så bra sätt som möjligt. Några tips hur man ska få honom att vilja bajsa i toan/pottan?

• Svar på tråden Vår 3.5-åring vill inte bajsa på pottan/toa
  • jeeri74

Min dotter var som din son, vägrade bajsa på toan långt efter att hon var torr både dag och natt. Och hon var i ungefär samma ålder.
    Vi körde också med att hon bara fick bara inne i badrummet, satta henne på toan med blöjan på osv.
    Men det som funkade var ett belöningsssytem, när hon hade bajsat på toan 10 gånger fick hon åka till Junibacken som hon sett fram emot.
    Det var många tårar när hon behövde bajsa, ibland började hon på toan men ville inte, då fick hon blöjan -vi tvingade inte. Jag var inne i badrummet med henne, sjöng eller lästa en saga medan hon försökte -och lyckan när hon klarade av det var total hos henne.
    Så hon ville, men av någon anledning vågade hon inte.

• Me o Mike

EXAAAAKT så var min son. Torr på dagen och natten från 3-årsålder. Men bajs var ENBART blöjan hemma som funkade.

En dag på dagis hade han blivit akut bajsnödig. Fröknarna hittade honom ingenstans. Men så kikade dom in på toan och där satt han!!
    Det som behövdes var bara att han inte hade nåt val! Efter det så släppte allt.

• augustisten

Vi hade det också lika dant - det är nog mest en vanesak. Själv skulle jag troligen inte kunna stå och bajsa, så jag förstår att det är svårt att lära om till att sitta ner om man alltid har stått... så var det för vår son - han kunde inte krysta ordentligt när han satt.

En dag släppte det bara precis som "Me o Micke" beskriver. Han var så upptagen med att leka att han glömde bort att be om blöja och när bajset "var på väg" rusade han till toaletten så att det kom där. Efter det var det som om en spärr släppte för honom och nu fungerar det fint.

Ett knep kanske kan vara att bara låta blöjorna ta slut... men det blir ju svårt om han har nattblöja. Annars ger det sig nog så småningom.

• Laurentia

Vi hade liknande problem vid ungefär samma ålder med vår stora tjej. Hon var torr på dagtid, men vägrade bajsa på pottan eller toaletten. Varje kväll bajsade hon däremot i blöjan strax efter att hon gått och lagt sig. Vi lockade vid ett flertal tillfällen med glass (som hon skulle få till efterrätt dagen efter) om hon bajsade i pottan istället. Vi provade även att sätta henne på pottan med blöjan på och att lägga en öppen blöja i pottan, men utan resultat.

En dag bad hon mig vänta utanför och ropade efter ett tag att det var klart! När jag kom in sken hon som en sol och sa glatt "nu får jag glass!". Sedan dess bajsar hon bara på pottan eller i toaletten, ofta innan hon går och lägger sig och alltid med oss utanför. (Däremot gillar hon att ha med sig lillasyster inne på toan.)

• gbg30plus

Tack så jättemycket för era berättelser. Så skönt att höra att det inte är någon unik situation som vi befinner oss i. Jag tror mycket på det ni säger att "plötsligt händer det", om man bara kunde veta NÄR detta tillfälle kommer...och om det finns nåt man kan göra för att snabba på det. Som ni beskriver känner vi också; tvång är ingen lösning, han måste vilja själv. Önskar att jag bara kunde förstå vad han är rädd för med pottan/toan...men men, plötsligt får kanske vi också höra en överlycklig röst inne från toaletten när han lyckats överkomma sin bajsskräck. Hoppas på det. Han lär ju inte bajsa i blöja som tonåring, så det är väl bara att bita ihop och vänta

• wow

Vi hade samma problem med vår dotter. Vi införde att hon skulle bajsa inne i badrummet i blöjan. En dag när hon hade bajsat i blöjan så lyfte jag upp henne och satte henne på toan, tog av blöjan och "hällde ner" bajset i toan. Sen torkade jag av henne och så fick hon titta på bajset i toan, vinka hej då till det och spola bort det. Det tyckte hon var jättekul! Jag gjorde det några gånger, just för att hon skulle vänja sig vid att bajset ska hamna i toan.
    Sen tog hennes pappa en blöja som han klippte sönder och ritade fräcka döskallar och annat på. Detta var en "specialagentblöja" . Hon gick med på att sitta på toan och bajsa med den på - bajset kom rakt ner i toan då, för hålet i blöjan var ju jättestort! En dag sa vi till henne att blöjorna var slut, det fanns bara specialagentblöjan. Hon gick på toa (utan specialagentblöjan) flera gånger hela dagen (en söndag, bäst att ta en dag när man är ledig och hemma)  och försökte bajsa, men kunde inte. Till sist, före läggdags, så var hon så nödig att bajset kom av sig själv när hon satt på toan! Hon blev SÅÅÅ lycklig! Sen den dagen har hon inte använt en enda blöja!!!
    Kom på en sak till: vi gav henne lite katrinplommon varje dag under den här perioden för att det inte skulle vara svårt att bajsa.
    Lycka till!!!

• wow

Marsch: Hehe, vår dotter älskar "Specialagent Oso" på Playhouse Disney, därav namnet!!!

• busungar

Min systerdotter var likadan. Smög sig undan och ville han en blöja för att bajsa. De har inte gjort någon grej alls av det och nu bara slutade hon av sig själv, strax innan hon fyllde fyra.

• galnevale

Min dotter kunde helt enkelt inte bajsa på potta. hon försökte men det gick inte. därför bajsade hon bara i blöja ett tag även om hon kissade på potta. rätt som det vr skrek hon en dag "DET KOM BAJS!"  och till allas förvåning så hade det gjort det och då hade hon inte ens "försökt" arr bajs. det liksom släppte då och sedan dess gör hon allt på pottan

Svar på tråden Vår 3.5-åring vill inte bajsa på pottan/toa