• lillamuan

Stämmer verkligen detta?

Hej!
    har en liten fråga. Är ensamstående mamma till 2 barn födda 08 samt 09 har samma pappa till båda och går föräldrarledig.
    Den stora går på dagis och den lille ska in nu i sommar för jag ska börja jobba. Pappan ska ha semester hela sommaren så du tyckte jag att barnen kunde vara hos han ca 1 mån dvs vi byter och jag blir "umgängeföräldern" har varannan helg och naturligtvis alla dagar jag är ledig för jag klarar mig inte utan dem. detta för att även dem ska få vara lediga från dagis.
    pappan är nu umgängeförälder och har sina barn varannan helg och ibland när han känner för de en natt extra då o då (vilket händer jääävligt sällan)

Han betalar mig 4000 i underhåll för han tjänar bra och jag går hemma med barnen detta är en överns vi gjort tillsammans.

Nu kräver han följande under den månaden han har barnen att:
    Han ska INTE betala mig 4000 (detta går jag medpå att han behåller dem och lägger på barnen) OCH jag ska betala han 4000 i underhåll  OCH ge han barnbidraget på 2200 dvs han vill ha 10200 för en månad med sina barn???!!!!

ALLA jag pratat med säger att man kvittar den månaden under sommaren dvs han ger inte mig nått underhåll och jag ger inte han något.

hur gör ni andra?

Elin 080219 och Benjamin 090613
  • Svar på tråden Stämmer verkligen detta?
  • lillamuan

puffar

• Rhoda Horswunce

Nej, det blir ju inte rättvist. Han ska naturligtvis få behålla sina 4000, men du ska ju inte betala 4000 i underhåll till honom eftersom du inte tjänar lika bra som han. Och pengarna är ju till för att barnen ska få samma levnadsstandard som sin pappa, så de går ju till hyra och sådant också, så det verkar inte rättvist att han ska ha båda barnbidragen också. Du kanske kan kompromissa och ge honom ett barnbidrag?

• Markisa

Betalar han 4000 per barn i underhåll? Det är jäääävligt generöst!

• lillamuan

haha nej 4000 för båda dvs 2000 per barn.

jag skickar med kläder o vagn o allt det enda han ska betala är mat o nöjen. Jag betelar även bensin som dras från mitt underhåll i månaden.

så jag tycker att det räcker att han inte betalat något underhåll dvs vi kvittar

• lillamuan

puttar lite

• mia maria

Normalt så görs bara ett avdrag på underhållet den månaden som barnen är hos pappan, eftersom du fortf anses som boendeförälder.
    Så funkar det för oss iaf, när sonen har varit X antal veckor hos sin pappa på sommaren; då har han fått göra avdrag på underhållet, som FK räknar ut hur mkt som han kan dra av.
    Så barnbidraget behöver du inte känna dig tvingad att ge honom den månaden, för dina fasta kostnader för barnen fortlöper väl ändå - det är ju bara några veckor barnen är hos sin pappa, o de bor ju fortf med dig.

• lillamuan
    mia maria skrev 2010-03-18 14:35:41 följande:
    Normalt så görs bara ett avdrag på underhållet den månaden som barnen är hos pappan, eftersom du fortf anses som boendeförälder. Så funkar det för oss iaf, när sonen har varit X antal veckor hos sin pappa på sommaren; då har han fått göra avdrag på underhållet, som FK räknar ut hur mkt som han kan dra av.Så barnbidraget behöver du inte känna dig tvingad att ge honom den månaden, för dina fasta kostnader för barnen fortlöper väl ändå - det är ju bara några veckor barnen är hos sin pappa, o de bor ju fortf med dig.
    japp jag fick detta bekräftat idag vilket resulterade i att nu inte vill ha barnen i sommar
  • UnDeuxTrois

Oj, stackars dina barn som har en sån pappa. =/

• lillamuan

ja men stackars pappa som förlorar så mycket, för det är HAN som förlorar i slutändan!

• FIame
    Rhoda Horswunce skrev 2010-03-17 09:54:54 följande:
    Nej, det blir ju inte rättvist. Han ska naturligtvis få behålla sina 4000, men du ska ju inte betala 4000 i underhåll till honom eftersom du inte tjänar lika bra som han. Och pengarna är ju till för att barnen ska få samma levnadsstandard som sin pappa, så de går ju till hyra och sådant också, så det verkar inte rättvist att han ska ha båda barnbidragen också. Du kanske kan kompromissa och ge honom ett barnbidrag?
    Då får ju försäkringskassan gå in och de underhållet istället på 1273kr per barn gör dom bedömningen att du inte tjänar tillräckligt går dom in och betalar underhållet. Även han har rätt till underhåll. Sen är det ganska självklart att han får barnbidragen under den månad han har barnen.
  • lillamuan
    FIame skrev 2010-03-18 19:34:37 följande:
    Då får ju försäkringskassan gå in och de underhållet istället på 1273kr per barn gör dom bedömningen att du inte tjänar tillräckligt går dom in och betalar underhållet. Även han har rätt till underhåll. Sen är det ganska självklart att han får barnbidragen under den månad han har barnen.
    NEJ NEJ NEJ
    jag var i familjerätten idag och NEJ han ska INTE ha barnbidraget utan är berättigad till underhåll INTE barnbidrag det är till mina fast utgifter så där har du fel
  • Markisa
    lillamuan skrev 2010-03-18 23:49:06 följande:
    NEJ NEJ NEJjag var i familjerätten idag och NEJ han ska INTE ha barnbidraget utan är berättigad till underhåll INTE barnbidrag det är till mina fast utgifter så där har du fel
    Men i så fall underhållet på 1273 per barn, inte 2000 per barn som han betalar dig. Men tjänar du för lite så är det väl för.kassan som betalar ut, eller?
  • lillamuan
    Markisa skrev 2010-03-19 08:30:44 följande:
    Men i så fall underhållet på 1273 per barn, inte 2000 per barn som han betalar dig. Men tjänar du för lite så är det väl för.kassan som betalar ut, eller?
    HAn ger mig 4000 i underhåll för 2 barn. och nu när han ska ha dem 1 månad i sommar så ska man KVITTA dvs han tar sitt underhåll han brukar ge mig och behålla de och jag ger INGET alls men jag förlorar egentligen 4000 som går till barnen, barnbidraget får aldrig umgängeföräldern röra för det är till barnens kläder (som jag skickar med)
  • FIame
    lillamuan skrev 2010-03-18 23:49:06 följande:
    NEJ NEJ NEJ jag var i familjerätten idag och NEJ han ska INTE ha barnbidraget utan är berättigad till underhåll INTE barnbidrag det är till mina fast utgifter så där har du fel
    JOU JOU JOU. Den som har barnet ska ju ha barnbidraget. För barnbirdaget är till barnet.
  • mia maria
    FIame skrev 2010-03-19 11:01:00 följande:
    JOU JOU JOU. Den som har barnet ska ju ha barnbidraget. För barnbirdaget är till barnet.
    Men TS fasta avgifter för barnen kvarstår ju, även om barnen är hos pappan en månad på sommaren! O då tänker jag främst på hyra, försäkringar, dagis, osv osv. Barnbidraget är ju liksom inte bara till för att man ska handla kläder för 1050:- till barnet under en månad. Alla dessa kostnader försvinner ju inte bara för att barnen är borta på sommarumgänge under några veckor.

Underhållet har dock pappan rätt att göra avdrag på, o det är ju naturligtvis smidigt om ni kan göra upp sins emellan o kvitta det bara
  • lillamuan
    FIame skrev 2010-03-19 11:01:00 följande:
    men seriöst är du trög? jag har fått infon på familjerätten. GE DIG!
Svar på tråden Stämmer verkligen detta?