• eynelly

3 års trotts, skriker och tar sönder mina saker... När går det över?

Min 3,5 åriga son har varit i en trotts period i ca ett halvår nu.
    Han gnäller och tjatar om allt, problem med att klä på honom när man ska iväg trotts att han kan klä på sig själv jätte bra.
    Han förstör saker när man inte ser och testar de flesta gränserna som finns.
    Det kommer utbrott efter utbrott och han har tagit sönder både datorer, målat på väggar och pillar sönder sånt han vet att han inte får röra, och självklart bara när han vet att ingen ser det då. Annars gör han inte det...
    Det jag gör när han får sina trotts utbrott är att först be honom lugna ner sig och lyssna, fortsätter han ändå så blir det rummet och han får stanna där tills jag märker att han lugnat ner sig.
    När han gjort det så går jag in till honom och sätter mig och pratar med honom...
    Frågar varför han gjort som han gjort eller beter sig så (beroende på vad han trottsat för den gången).
    Han säger att han inte ska göra så mer, han brukar säga förlåt, sen kramas vi och går ut tillsammans från rummet.
    Men ändå så fortsätter han.
    Det tar bara några timmar innan det börjar om igen!

Vill ha kul med grabben, inte kriga med honom!
    När går detta över, och vad kan jag göra annorlunda för att få honom att lyssna bättre?

• Svar på tråden 3 års trotts, skriker och tar sönder mina saker... När går det över?
  • Pixolina

trots- eller utvecklingsfasen hör ju till åldern...en del barn är mer känsliga, trotsiga, krävande eller utåtriktade än andra.
    Det blir frustration när barnet upptäcker en massa saker som det vill göra men inte kan eller får, eller känner en massa saker som det inte kan sätta ord på eller uttrycka på annat sätt. och ibland kan ju vi vuxna tro att barnet förstår mer än det gör när barnet lite klokt säger: nej, så får man inte göra, eller, jag ska inte göra om det... och för stunden förstår ju barnet, men sen efteråt, när det inte är "nu" längre, är det ju bortblåst.
    din son vill att du visar hur man gör, han vill att du sätter gränserna. skitjobbigt ibland, men det är bara att bita ihop och göra det.
    välj dina strider. undvik att prata  eller förklara för mycket. det är helt okej att att ibland bara säga: nu bestämmer mamma att du inte får  si eller så. och sen får man rida ut vredesutbrottet.
    i perioder då min son (är jämngammal med din) är som värst så blundar jag för ganska mycket bara för att det annars blir en massa nej och en massa konflikter:
    jag tar tag i det som är "akut" (slå, typ kasta sten, dänga en stor spade, springa iväg ut i gatan...) och blundar för sånt som jag annars skulle säga till om (t ex verbala utbrott, kasta kläder, kasta mat på golvet med provocerande min, pilla på sånt han inte får....).
    ibland funkar det för oss om jag kommer på min son med något bus att jag säger: oj, så får inte du göra! men om du vill kan jag leka med dig, du får bestämma vad vi ska leka.

• SCSI

tips för att inte få målade väggar är enkelt: inga pennor inom räckhåll!
    Treåringar är inte gamla nog för det ansvaret, det räcker med en liten impuls för att rita på fel ställe... bättre att få be om hjälp att ta ner pennorna när man vill rita.

Svar på tråden 3 års trotts, skriker och tar sönder mina saker... När går det över?