• Anonym

    hur får man ett annat beteende?

    Hej, vår son ska fylla 6 till hösten och har sedan en tid problem och då främst på dagis med sitt beteende.
    Han kan längta dit över allt annat och verkligen vilja göra något som att det är "storgruppen" idag men när storgruppen samlas och ska göra något börjar han tjorva, sitter inte still, svär och rimar elaka ramsor på de andras namn, oavsett vad fröknarna säger utan skrattar (gör ofta det när han är nervös/osäker) och blir än värre mot dem. Till slut får han inte vara med längre.

    Han vet att han gör fel och säger att han inte vill göra så men ändå blir det "pannkaka" av allt och det är precis som att han slår knut på sig själv och då börjar med de dåliga sakerna och inte vet hur han ska sluta - ju mer dagis säger till och pratar desto värre blir det och till slut så vill han inte gå dit.

    har du någon erfarenhet eller tips på varför han blir så och hur man kan försöka ändra betteendet på förskolan?
    Vi har haft liknande "känslo-situationer" hemma men då har vi oftast lyckats prata igenom det och efter lite upprepning så har det fungat bra. Men inte på dagis tydligen eftersom han börjat om där..

    tackar på förhand för råd och synpunkter...

  • Svar på tråden hur får man ett annat beteende?
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Vara sex år innebär att man går igenom samma hormonella förändringar i kroppen som en tonåring och du minns säkert hur det var. Känslorna är ofta översvallande åt båda håll och ofta blir det tokigheter fast man inte menar. Dessutom växer barnet mycket och får ofta sämre grovmotorik som sexåring än som femåring. Alla barn utvecklas olika så ta det här med år, med en nypa salt.
    Ett sätt att arbeta med beteenden är att uppmuntra och ge massor med beröm när han har gott uppförande. Alltså förstärka det goda.Ett annat sätt är att ignorera så länge det gå. Inte ge uppmärksamhet, det kan vara det han söker. Men ibland upplever barn det som bättre med negativ uppmärksamhet än ingen alls. Det är inte lätt att avgöra men prova dessa metoder någon vecka i taget. En metod som ofta andvänd i Super Nanny är guldstjärnor och sen efter ett visst antal en belöning.
    Barn som har det svårt i det sociala livet behöver man som pedagog har en nära och stark relation till så man klara både "ups end downs". Det gäller att arbeta med barnet, spela spel, läsa när allt är bra så man inte hamnar i fällan att bara säga ifrån och bli arg utan att ha gjort något roligt tillsammans emellan.
    Bra att ni ptatar mycket med varandra hemma!
    Lycka till! Inger

Svar på tråden hur får man ett annat beteende?