Nioli skrev 2011-05-08 20:00:14 följande:
Jag har också en fundering till dem med lite mer erfarenhet av familjehemsbarn eller barn som kommer till kontakt familj.
De barn som bor hos mig varannan helg har jag märkt har extremt stor tävlings instingt. Allt handlar om tävling. Vem som äter snabbast, klär på sig snabbast mm. De kan inte ens lägga pussel utan att det är bråk om vem som lägger sista biten.
De är i så hög grad så jag upplever det som mycket jobbigt. Dessutom mår inte minsta barnet bra av detta. Och jag märker bakslag på bakslag i de barnets utveckling. De barnet har ju en naturlig orsak till att ofta bli sist som yngst, med 3 äldre syskon.
Och i en familj med så hög grad av tävlings inriktning får de yngsta barnet ofta känna sig sämst och dålig.
Jag försöker så gott jag kan att få bort tävlandet men känner att jag inte riktigt når fram eller att det blir lika när de har varit hemma i biologiska familjen igen. Har ni några förslag på hur jag ska bete mig?
Ska jag vända mig till soc med detta? Det är ju de första barnen jag har placerade hos mig och jag tycker så otroligt mycket om båda barnen. Men jag lider av att se yngsta barnets reaktioner och att tävlandet alltid är värre när de kommer tillbaka till oss.
Sådana här bekymmer tycker jag absolut att ni skall kräva handledare för att få bolla tankar omkring! Soc kan inte bara placera barn i nya familjer utan något slags stöd och rådgivningsmöjligheter! Kräv handledning!