• zazzza

Aktiv dödshjälp, vad tycker du?

Vad tycker du, ska man ha rätt att själv bestämma när man vill dö? (vid sjukdom,sk aktiv dödshjälp) O vem ska utföra det isåfall?

livet kräver omväxling
  • Svar på tråden Aktiv dödshjälp, vad tycker du?
  • Probably the best    in the
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6797030.ab

kristdemokraten säger att sjukvården ska bota, lindra och trösta. Men uppenbarligen kan ju inte sjukvården göra nåt för den här kvinnan.
    Jag ryser, så klar i huvudet och så instängd i en kropp hon inte vill vara i. INGEN av oss kan sätta oss in i den situationen.
  • lennartsdotter

Inte aktiv dödshjälp, men döende ska få behandling så att de inte behöver ha ont eller ha ångest.

I fallet det länkas till handlar det ju inte om aktiv dödshjälp utan om en kvinna som vill att respiratorn ska stängas av (myndiga människor har i Sverige rätt att neka behandling och livsuppehållande åtgärder) så att hon dör på naturlig väg. Det hon vill ha hjälp med är att få hjälp mot ångesten processen i hennes fall kommer innebära. Hon kommer pga. sin sjukdom att kvävas till döds och hon vill slippa det lidande kvävning medför. Den hjälpen tycker jag att sjukvården bör kunna bistå henne med.

• Sanna Gosing

Nu har jag i alla fall hittat helvete på jorden. Det finns någonstans i Stockholm.

Annars tycker jag att Lennart Sacreus borde prya lite som totalförlamad och respiratorsbunden. Det brukar väl vara i en vecka, och det är lätt ordnat med lite curare som håller honom i det tillståndet. Sen kan maskinen andas åt honom, han kan sondmatas, personal tvätta honom i sängen, ge lavemang på regelbundna tider, kontraktionsprofylax.

Den här kvinnan har levt så i över tusen sådana pryoveckor. Sen får vi se hur jävla tuff Lennart är efteråt.

• mamma2kids

jo,borde verkligen finnas

• saltabanditen

Jag är jättekluven.

Å ena sidan anser jag att det är människors rättighet att få avsluta livet om de vill, begå självmord, och jag har stor förståelse för de som gör detta.

Å andra sidan är jag helt emot dödsstraff som handlar om att avsluta någon annans liv.

Å tredje sidan anser jag att livet måste ha livskvalite, jämför tex djur som avlivas då lidandet blir för stort.

Å fjärde sidan skulle jag i tanken kunna ta livet av mina barn om deras liv bara var lidande.

Å femte sidan så känner jag att det är så mycket fel det någonsin kan bli att någon annan tar en annan människas liv.

Jag måste klura vidare i några år eller så...

• södertälje

Jag tycker att man själv ska få välja när man drabbas av en svår sjukdom som inte går att bota och  det bara går ett håll.Att man ska kunna själv få bestämma hur man vill sluta sitt liv,med svåra smärtor eller men värdighet.
    Har själv jobbat på sjukhus och där förekommer det nollning,när man inte sätter in medicinering till patienter som är svårt sjuka,detta måste vara hemskare än att få dödshjälp att sakta tyna bort i kanska hemska smärtor.

• tvåtjejstomp

Nej men med viss tvekan. Jag anser att det faktiskt inte behövs. Däremot skall det vara tillåtet med maximal smärtlindring även om det förkortar livet. Om man blir nedsövd så lider man inte men man kan väckas då och då för att kunna ta ett nytt beslut. I riktigt hemska fall kan man söva någon för gott.

• Pimpinellan

Jag är emot,lika väl som jag är emot abort. Värnar livet från dess början till dess slut. Börjar vi nagga människovärdet ännu mer i kanten än vi redan gjort blir det snart rena nazityskland här,d.v.s några "där uppe" bestämmer att den och den har inget värde,ta dö på han! Så har redan skett med de allra flesta ds-barn. De tillåts sällan att födas,nu vill några att vi ska dö på de som redan finns.

• Anton Chigurh
    tvåtjejstomp skrev 2010-03-18 15:45:15 följande:
    Nej men med viss tvekan. Jag anser att det faktiskt inte behövs. Däremot skall det vara tillåtet med maximal smärtlindring även om det förkortar livet. Om man blir nedsövd så lider man inte men man kan väckas då och då för att kunna ta ett nytt beslut. I riktigt hemska fall kan man söva någon för gott.
    Du röstar alltså ja, men vill inte riktigt stå för det !!!!
    Non vi sed arte.
  • MysTic PrincesS

Jag är för så länge beslutet togs när man är vid sina sinnes fulla bruk. Hur man bör göra när det gäller psykisk sjukdom eller annat mentalt nedsatta funktioner är ju en annan fråga. Vem bör besluta då?

• Sanna Gosing

Vad skulle ni göra om er sexåriga dotter blev sjuk? Antingen låta henne dö eller lägga henne i respirator resten av livet?

• lennartsdotter
    Sanna Gosing skrev 2010-03-18 21:27:27 följande:
    Vad skulle ni göra om er sexåriga dotter blev sjuk? Antingen låta henne dö eller lägga henne i respirator resten av livet?
    Självklart omöjligt att svara på om man inte befunnit/befinner sig i situationen.
Svar på tråden Aktiv dödshjälp, vad tycker du?