• Anonym (attraherad)

Attraherad av en annan

Jag är gift och har barn. Äktenskapet är väl OK, men inte helt perfekt. I sängen fungerar det när vi väl kommer till skott, men det blir sällan, jag tänder inte på min man.
    Nu till problemet. Jag har plötsligt börjat attraheras av en kollega. Det har inte hänt något, jag har ingen aning om vad han ev. har för känslor, men jag kan liksom inte släppa det. Det har hänt ett antal nätter att jag har väckt mig själv, inte för att jag hade en mardröm, utan för att jag fått så fruktansvärt dåligt samvete för att jag drömmer erotiska drömmar om den andre mannen. Vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Visst kan det vara spännande att det kittlar lite, men det känns som om det tar så stora proportioner och jag är rädd att såra min man även fast det bara handlar om fantasier (i både vaket tillstånd och i drömmar).
    Bra idéer om hur jag ska hantera detta tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Attraherad av en annan
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du verkar inte helt nöjd med ditt äktenskap och du tänder inte längre på din man. Jag tycker att du skall se det som en varningssignal om att ni behöver göra något åt er relation. Ni verkar ha kommit ifrån varandra känslomässigt. När man blir attraherad av någon annan kan det tyda på att man saknar något i den relation man lever i. Försök i första hand att prata med din man om det du upplever som problem och se om ni kan göra någonting åt det tillsammans. Ibland behövs utomstående hjälp. Det kan vara så att ni under lång tid glidit ifrån varandra utan att ni egentligen sett det. Sedan är det inte konstigt att attraheras av någon annan egentligen för vi träffar så många olika människor på jobbet och i andra sammanhang. Ge det lite tid och se vad som händer men ta dina känslor på allvar.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (attraherad)

Jo, att vi har kommit ifrån varandra känslomässigt är ingen nyhet. Vi har gått till familjeterapeut i två omgångar, dels för ungefär två år sedan och sedan en till vända knappt ett år senare. För mig var det helt klart så att hade det inte varit för barnen hade jag inte stannat i relationen, men för deras skull ville jag att det skulle fungera. Nu har vi väl kommit i ett läge där båda vet var vi har varandra, han älskar mig men jag har svårt att känna det där lilla extra som man ändå vill för den som man delar sitt liv med. Det känns stabilare i förhållandet nu än när vi gick och pratade om våra problem - vi vet var vi har varandra, men mer spännande än så blir det liksom inte. Vi trivs att umgås och vi har fantastiska barn, men hur hittar man glöden? Går det eller är det kört när det har varit så svalt mellan oss under så lång tid?

• Anonym (attraherad)

Ska kanske lägga till att det är första gången sedan jag träffade min man som jag har haft sådana känslor. Funderade länge på om jag helt enkelt inte var intresserad av sex längre eftersom jag varken tände på min man, inte saknade det och inte drömde om andra heller. Men, nu kan jag konstatera att så var det inte. Det finns rätt mycket kvar av erotik och längtan i mig, men lite missriktat kan man tycka.

• Gerd parterapeuten

Hej!
    Även om det varit svalt mellan dig och din man behöver det inte vara kört mellan er men det är svårt att säga. Ni trivs tillsammans och har en trygghet och barn ihop men du längtar efter mer spänning och erotik vilket du nu fått ett kvitto på. Det är inte alltid så lätt att kombinera trygghet med spänning. Om du har några känslor kvar för din man, om ni har en förtrolighet och du vill komma honom nära så kan ni jobba på att få mer spänning i er relation. Ni får vara kreativa tillsammans. Ibland är det dock för sent, man har passerat en gräns och det går inte att hitta tillbaka.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Attraherad av en annan