• Johanna91

HJÄLP MIG! Fosterdiagnostik - designa ett barn

Jag arbetar med Etik och Livfrågor i skolan och vänder mig tilll er för att få en bild av hur föräldrar upplever fosterdiagnostik.

Är det ok att genom fosterdiagnostik välja bort livsdugliga foster för att de är av "fel" kön, har någon avvikelse eller sjukdom?
    Ska man få välja bort tvillingfoster - båda eller ett av dem?

Jag funderar på om blivande föräldrar vill ha en möjlighet att bestämma över sin framtid och sitt familjeliv genom att välja bort ex handikappade barn för att de inte har tid/lust att ta hand om det, välja ett visst kön för att det "passar dem bättre" osv..

Är dagens alla möjligheter till fördel eller nackdel?

Vart tycker ni gränsen går för hur mycket man får "bestämma" då det kommer till foster?

ALLA tankar tas tacksamt emot!

Vänligen
    Johanna

• Svar på tråden HJÄLP MIG! Fosterdiagnostik - designa ett barn
  • lennartsdotter

Eftersom jag är för fri abort anser jag att kvinnan har rätt att utföra abort av vilket skäl som helst. Om det beror på att barnet har oönskat kön, är skadat eller helt enkelt oönskat spelar ingen roll.

Designa barn, då är du ju inne på att först skapa embryon och sedan välja ut embryon med önskade egenskaper för att sedan implantera och det är en mer komplex fråga.

• siamusen
    lennartsdotter skrev 2010-03-18 19:52:01 följande:
    Eftersom jag är för fri abort anser jag att kvinnan har rätt att utföra abort av vilket skäl som helst. Om det beror på att barnet har oönskat kön, är skadat eller helt enkelt oönskat spelar ingen roll. Designa barn, då är du ju inne på att först skapa embryon och sedan välja ut embryon med önskade egenskaper för att sedan implantera och det är en mer komplex fråga.
    Håller med här.

Och just det med att designa ett barn fran embryostadiet efter vissa kriterier föräldrarna önskar i sitt barn kânns vâldigt avlägset. Det är tillräckligt svart att fa fram friska barn den vägen.
  • ElleApril

Möjligheten att föräldrar ska kunna designa barn i embryostadiet har det väl debatterats kring fram och tillbaka, vet inte hur forskningen ser ut där. Men det låter ju konstigt att man ska välja speciella egenskaper så som brunt hår och bruna ögon m.m. Det är ju fullkomligt bisarrt.

Men många anser ju att gränsen för att vilja "designa" barn går redan vid att välja bort ett  fullt friskt och alldeles fullkomligt livsdugligt barn på grund av att det har fel kön. Alltså att man väljer att ta bort ett pojkfoster för att man hellre vill ha ett flickfoster - det är ju fruktansvärt egoistiskt tycker jag!
    Finns det verkligen föräldrar som gör så här?
    Aborterar fullt friska barn för att de är av fel kön?

Du kanske funderar på om Könsultraljud är ett sätt för föräldar att praktiskt förbereda sig för vad som komma skall. Jag tycker det kan vara bra för en gravid att ha möjligheten att ta reda på könet om den så önskar. I många fall har man hört om mammor som byggt upp en bild av barnet i magen och ställt in sig på  ett visst kön. När barnet sedan föds har det varit ett helt annat barn än det aom låg i magen; ett annat kön menar jag nu. Upplever man då en sorg över det förlorade barnet samtidigt som man försöker känna glädje över det barn man fått istället? På så vis kan det vara bra. Att man om man vet könet, kan förbereda sig mentalt. Däremot kan man ju inte lita på ett UL till 100%.

Jag har inte heller ngt emot abort! Det är en kvinnas rätt att bestämma över sin egen kropp och ifall hon vill föda ett barn till världen eller inte.
    Däremot finns det ju många som anv abort som preventivmedel och det tycker jag är fel. Det bästa är väl att se till att det inte blir någon graviditet om den inte är önskad.

• Dr Mupp

Fri abort innebär att man får göra abort för vilken anlending som helst inkl fel kön och för att man skiter i preventivmedel. För min del är abort alltid ett bättre alterntiv än att ett barn föds oönskat och för min del spelar det ingen roll varför barnet är oönskat.

Vet man med sig att man bär på nån genetisk sjukdom som kommer leda till stort lidade och/eller tidig död om barnet får det så tycker jag att det ska vara helt ok att göra provrörsbefruktning och gentesta embryot mot denna sjukdom för att kunna välja bort den sjukdomen innan embryon placeras tillbaka till mamman.

Svar på tråden HJÄLP MIG! Fosterdiagnostik - designa ett barn