• Linnis

Övriga länder - välja kön?

Måste bara ställa er andra en fråga. Har ledig dag idag och surfar runt på bla amerikanska adoptionsforum och bloggar. De skriver ofta: "We  are expecting a babyGIRL from Colombia" etc. Jag tolkar det som att det för amerikanska föräldrar/organisationer är tillåtet att välja kön. Är det så? Varför? Kan de även välja om de är/inte är öppna för barnets hudfärg.

Tycker själv att detta i så fall är fel, men lite nyfiken på hur det ligger till med etiken i de andra länderna.

• Svar på tråden Övriga länder - välja kön?
  • Ethi

Som jag förstår det är det faktiskt de amerikanska medgivandena som ser ut så. Man får alltså ett medgivande för en pojke eller en flicka i en viss ålder. Eller syskon då, och jag antar att man kan ha ett ospecificerat medgivande när det gäller kön också men det vanliga är nog att man har det. Som jag förstått det av att surfa på olika amerikanska hemsidor och bloggar i alla fall. 

• Linnis

Tack Ethi! Då tolkade jag inte fel. Blev bara så förvånad över att det fungerade så fortfarande - år 2010.

• Marie IE B

I t ex USA/Kanada kan man mer eller mindre bestämma vilket kön man önskar, om det är medgivandet eller ansökan som styr vet jag inte. Jag följer t ex en blogg som en ensamstående kvinna i Kanada, med samma LID som vi hade, skriver. Namnet på denna blogg var redan från början "Waiting for H...." (ett flicknamn) och med tanke på allt som hon handlade och fick till barnet innan barnbesked så förstår jag att hon var 100 % säker på att hon skulle få en flicka.

• Linnis
    Marie IE B skrev 2010-03-18 22:35:34 följande:
    I t ex USA/Kanada kan man mer eller mindre bestämma vilket kön man önskar, om det är medgivandet eller ansökan som styr vet jag inte. Jag följer t ex en blogg som en ensamstående kvinna i Kanada, med samma LID som vi hade, skriver. Namnet på denna blogg var redan från början "Waiting for H...." (ett flicknamn) och med tanke på allt som hon handlade och fick till barnet innan barnbesked så förstår jag att hon var 100 % säker på att hon skulle få en flicka.
    Ja, det var så för mig också. Först trodde jag att bloggen jag hittade fått barnbesked och väntade resebesked. Men sen insåg jag att de valt namn i förväg för att de faktiskt visste vilket kön de skulle få.
  • Emeli

När vi ansökte om barn från Colombia fanns på ansökningsblanketten frågan om "sexo" Vi instruerades av AC att skriva "masculino/femenino", vilket jag tycker är det enda etiskt försvarbara. Vi har fått barn av båda könen. {#lang_emotions_smile}

Detta är ganska många år sedan men jag tror att de använder sig av samma ansökningsblankett.

• Linnis
    Emeli skrev 2010-03-19 00:51:04 följande:
    När vi ansökte om barn från Colombia fanns på ansökningsblanketten frågan om "sexo" Vi instruerades av AC att skriva "masculino/femenino", vilket jag tycker är det enda etiskt försvarbara. Vi har fått barn av båda könen. Detta är ganska många år sedan men jag tror att de använder sig av samma ansökningsblankett.
    Indras dotter: du har helt rätt, det är fortfarande samma blankett till Colombia. Man fyller i masculino/femenino samt att man anger att hudfärg/ursprung inte spelar någon roll. Tycker det är bra att svenska organisationerna håller hårt på detta.
Svar på tråden Övriga länder - välja kön?