• shimmer88

Får knappt träffa sin dotter!

Jag har en sak som väger tungt på hjärtat och som jag behöver ventilera mer er, kloka kvinnor och män! :)

Min sambo har en 14-årig dotter tillsammans med sitt ex. Dottern bor huvudskligen hos sin mamma då min sambo jobbar skift och naturligtvis inte har kunnat lämna henne ensam om nätterna (innan vi träffades). Även fast hon är äldre nu är schemat likadant.

Enligt schemat de gjort upp skall dottern bo hos oss enstaka helger och ett par vardagar över en tidsperiod på 5 veckor. Det är alltså inte så mycket, men vi tar vara på tiden vi har med henne och försöker hitta på roliga saker.

Vi ställer upp till tusen och betalar inte bara underhåll utan också dotterns ridning som kostar flera tusenlappar varje termin. Jag säger inget om detta utan tycker det är suveränt att vi har råd att hjälpa med hennes intresse.

Nog om detta.

Saken är den att alltsom oftast får vi plötsligt veta dagen hon skall komma till oss att hon istället ska vara med sin mamma! Det kan handla om att de ska åka skoter eller åka och bada - saker som absolut går att göra en annan dag. Hennes mamma uppmuntrar henne alltså att stanna hemma och lockar med roliga aktiviteter just de dagarna då hon skall vara med sin pappa.

Jag tycker att detta är helt absurt. Dottern trivs hos oss och har uttryckt det, så det är inte det det beror på.

Detta gör mig så upprörd å min sambos vägar. Han blir så besviken varje gång men visar det inte till dottern för att inte ge henne dåligt samvete. Han säger att han längtat efter att få vara med henne, men att hon själv bestämmer. Till sitt ex säger han ingenting då han är rädd att hon skall svara med fler elakheter. Men jag ser att han blir ledsen, så klart.

Är det någon som har liknande problem? Kanske är mitt uppe i något sånt här? Hur tycker ni att jag kan påverka situationen? Har ni tips på hur jag skulle kunna uppmuntra min sambo att stå på sig mer?

Tack för att du läste :)

• Svar på tråden Får knappt träffa sin dotter!
  • Kinya

Eftersom dottern är så pass gammal som 14 år så tycker jag att hennes pappa ska sätta sig ner med henne och förklara för henne hur gärna han vill träffa henne och hur ledsen han blir när hon ställer in besöket i sista sekunden. Visst hon får dåligt samvete ett tag MEN det är viktigare att hon dels lär sig att hålla vad hon lovar men allra viktigast är det att hon förstår och verkligen vet att hennes pappa vill umgås med henne. Det är ju betydligt värre om hon tror att han inte bryr sig om att hon ställer in i sista sekunden!

• Piff

kan ni inte göra så att ni bestämmer tillsammans att ibland kan dottern få ändra dag -MEN då msåte hon komma en annan dag när det pasar bättre? säg att hon ska vara hos er 10 dagar under 5 veckor, om mamman lockar bort henne 3 av de planerade dagarna så får  ni bestämma 3 nya dagar,.. kanske lite jobbigt att inte kunna styra över, men testa ett tag !

Svar på tråden Får knappt träffa sin dotter!