• Sofiastudent

Hur bemötte polisen dig när du anmälde våldtäkten?

Jag går sista terminen på Polishögskolan i Stockholm. Tillsammans med en klasskompis skriver jag uppsats om ett ämne som berör oss mycket, och vi behöver din hjälp. Vi vänder oss till dig som bor i Stockholm och som utsatts för en våldtäkt och anmält denna till polisen. Vi vill ta reda på hur våldtagna kvinnor blir behandlade av polisen i Sverige, på riktigt.

Vår tanke är att lyfta och påvisa om det är så att behandlingen av våldtäktsutsatta kvinnor inte alltid är på det sätt som man kanske skulle kunna tro i ett land som Sverige. Om man som drabbad har fått känslan av ytterligare ett övergrepp i samband med en anmälan, är detta verkligen inte okej, och vi tycker att det är viktigt att detta i så fall kommer fram.

Naturligtvis är vi även intresserade av att prata med dig som känner att du fick ett bra bemötande av polisen.

Vilket bemötande fick du av polisen? Hur kände du att du blev behandlad i ditt möte med polisen? Vad var bra, vad var inte bra?

Du kommer att vara helt anonym. Vi vill gärna träffas för en personlig intervju, som kommer att äga rum på en plats som passar oss alla och som känns bekväm för dig. Föredrar du att bli intervjuad per telefon går detta också att ordna, alternativt att vi skickar frågor per mejl som du får besvara i lugn och ro.

Hör av dig så kommer vi överens om något!

• Svar på tråden Hur bemötte polisen dig när du anmälde våldtäkten?
  • Anonym (I dec)

Blev våldtagen i december, berättar gärna om mitt bemötande med polisen.....men bor inte i Stockholm, så ni kanske inte är intresserade?

• Sofiastudent

Hej! Tack för ditt svar! Vi vill gärna prata med dig, även om du inte bor i Stockholm. Finns inte möjlighet till ett personligt möte, kanske vi kan ta det per telefon eller mejl? Hör gärna av dig till mig på [email protected] så kommer vi överens om något!

• bakeacake

Jag våldtogs på en Tallinkfärja och de första jag fick träffa var gränspolisen. En stackar man som inte visste vad han skulle göra. Han skickade hem mig och jag vart sedan uppringd av en kvinna från Norrortspolisen som var väldigt trevlig. Då jag inte bor i stockholm så fick jag även träffa på poliser i min hemstad som också var helt underbara och höll min hand på KK när man gjorde undersökningen..

Svar på tråden Hur bemötte polisen dig när du anmälde våldtäkten?