• lyckligmamma

Är det rätt gjort av killens syster?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-19 12:30
    Min killes syster, har dålig koll på sin ekonomi, har slarvat med hyran, fått kronofogden på sig, och lånar pengar höger tilll vänster, till saker hon inte har råd med. Som det sedan tar tid att betala tillbaka. Hon handlar mkt kläder o saker hon ej har råd med, hon har inte lärt sig även om hon är 36. En månad beklagade hon sig om att hon inte har pengar. Min kille är väldigt snäll av sig. han lånade ut 1000 som han självklart trodde skulle få tillbaka, normala människor betalar ju tillbaka det de lånar. Men när han frågade henne, så sa hon, näää du får inte tillbaka dina pengar, du har ju lånat av mig innan. Jag tycker det är sjukt att man snor pengar från sin egen bror....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt gjort av killens syster?
  • thomasw

Alla verkar ha förstått situationen utom din kille ???

• längtan09

Om hon nu inte tänkte betala tillbaka för att det redan fanns skulder som hon tyckte gjorde att det blev kvitt skulle hon tagit upp det innan.

låna inte ut mer pengar till henne och skulle ni få för er att göra det igen gör det med ett kontrakt så ni har möjlighet att kräva in pengarna igen.

~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • lyckligmamma
    thomasw skrev 2010-03-19 12:32:39 följande:
    Alla verkar ha förstått situationen utom din kille ???
    Man vill ju oftast hjälpa någon i sin familj... Hon hade inte så mkt matpengar, och hon har en son
  • lyckligmamma
    längtan09 skrev 2010-03-19 12:33:02 följande:
    Om hon nu inte tänkte betala tillbaka för att det redan fanns skulder som hon tyckte gjorde att det blev kvitt skulle hon tagit upp det innan. låna inte ut mer pengar till henne och skulle ni få för er att göra det igen gör det med ett kontrakt så ni har möjlighet att kräva in pengarna igen.
    Nej aldrig. Skulle inte ens hjälpa henne med en krona och jag har sagt att det blir ett helvete om han hjälper henne. Man måste ta siitt ansvar.
  • Marengen

har en svåger som lånar pengar av alla, han har av olika omständigheter inget eget boende så han bor hos en syster utan att betala för sig, bodde innan hos mamma..tror han är 34år..

vi lånar inte ut pengar till honom längre..måste ju växa upp nån gång..

• Matillin

Fast har systern lånat ut pengar till honom som han inte gett tillbaka? Då kan jag förstå hennes resonemang, inte annars.

• lennartsdotter

Om det är sant att din kille har lånat pengar (samma summa eller mer) så är det väl inte mer än rimligt att hon låter bli att betala tillbaks pengarna, men då handlar det ju inte om ett lån utan om en återbetalning.

Om hon blåljuger är det självklart fel att inte betala tillbaks.

Om alla vet att hur hon är med pengar bör alla kommer överens om att inte låna ut pengar till henne samt kanske försöka få hjälp till henne? Det låter ju nästan som att hon har något slags shopping-missbruk. Det är inte "slarvigt" att strunta i hyran och istället köpa kläder... man behöver hjälp i den situationen. Inte ekonomisk hjälp utan på ett psykiskt plan.

• lyckligmamma
    lennartsdotter skrev 2010-03-19 12:46:07 följande:
    Om det är sant att din kille har lånat pengar (samma summa eller mer) så är det väl inte mer än rimligt att hon låter bli att betala tillbaks pengarna, men då handlar det ju inte om ett lån utan om en återbetalning.Om hon blåljuger är det självklart fel att inte betala tillbaks.Om alla vet att hur hon är med pengar bör alla kommer överens om att inte låna ut pengar till henne samt kanske försöka få hjälp till henne? Det låter ju nästan som att hon har något slags shopping-missbruk. Det är inte "slarvigt" att strunta i hyran och istället köpa kläder... man behöver hjälp i den situationen. Inte ekonomisk hjälp utan på ett psykiskt plan.
    Matillin skrev 2010-03-19 12:45:34 följande:
    Fast har systern lånat ut pengar till honom som han inte gett tillbaka? Då kan jag förstå hennes resonemang, inte annars.
    Jo men det var år sen han lånade, och inte i den summan. Om en kompis skulle låna ut till mig skulle jag betala tillbaka. Det är mitt ansvar att säga till om gamla skulder. Jag skulle istället påminna om att hon eller han hade lånat av mig senare. Eller innan den lånade ut pengar. Jag skulle aldrig strunta i att betala tillbaka pengar. Det är sjukt. Om man säger "jag har bara 500 kr att leva för, och vill låna." Så är låna LÅNA då ska man betala tillbaka. Man kan inte titta tillbaka på några år gamla skulder. Jag skiter i den där människan, har valt bort henne. Vill inte ha med henne o göra. Hon har gjort så mkt annat som är sjukt nu. Hon o jag tjafsade, om nåt hon själv hade startat, och jag blev arg o skickade sms, sms som hon har visat upp för hela sin släkt. Men de väljer inte sida. Som tur är.
  • lennartsdotter
    lyckligmamma skrev 2010-03-19 12:51:48 följande:
    Jo men det var år sen han lånade, och inte i den summan. Om en kompis skulle låna ut till mig skulle jag betala tillbaka. Det är mitt ansvar att säga till om gamla skulder. Jag skulle istället påminna om att hon eller han hade lånat av mig senare. Eller innan den lånade ut pengar. Jag skulle aldrig strunta i att betala tillbaka pengar. Det är sjukt. Om man säger "jag har bara 500 kr att leva för, och vill låna." Så är låna LÅNA då ska man betala tillbaka. Man kan inte titta tillbaka på några år gamla skulder. Jag skiter i den där människan, har valt bort henne. Vill inte ha med henne o göra. Hon har gjort så mkt annat som är sjukt nu. Hon o jag tjafsade, om nåt hon själv hade startat, och jag blev arg o skickade sms, sms som hon har visat upp för hela sin släkt. Men de väljer inte sida. Som tur är.
    Jamen då tycker jag att hon har rätt att behålla den summan hon faktiskt har lånat ut tidigare. Det åligger både den som lånat och den som lånat ut att hålla koll på skulder. Om ingen säger annat så gäller ju skulden även fast det var länge sedan. Skulden förfaller inte bara för att det har gått tid.
  • Kan inte bli bättre än såhär

Då var ju killen skyldig henne sedan innan och hade hon sagt att hon ville ha de pengarna tillbaka istället så hade han kanske inte gett henne dem? Med tanke på att han inte betalat tillbaka dem på ETT ÅR??????

• lyckligmamma
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2010-03-19 17:15:34 följande:
    Då var ju killen skyldig henne sedan innan och hade hon sagt att hon ville ha de pengarna tillbaka istället så hade han kanske inte gett henne dem? Med tanke på att han inte betalat tillbaka dem på ETT ÅR??????
    Jag har också lånat av min bror, o tvärtom. men de har aldrig varit så att vi har behövt lämna. Men däremot om man påpekar att det är ett lån så måste man lämna tillbaka. Jag skulle aldrig göra såhär, men det är nog olika .
  • Mrs Charles

Din kille måste ju naturligtvis betala tillbaka den summan han lånat av henne, men jag tycker det var fult av henne att be om ett lån istället för att säga "kan jag få tillbaka pengarna som du lånade av mig förra året?"

• Kan inte bli bättre än såhär
    lyckligmamma skrev 2010-03-19 18:03:38 följande:
    Jag har också lånat av min bror, o tvärtom. men de har aldrig varit så att vi har behövt lämna. Men däremot om man påpekar att det är ett lån så måste man lämna tillbaka. Jag skulle aldrig göra såhär, men det är nog olika .
    Ett lån är ett lån och inget annat. Vill man inte betala tillbaka så får man ju be att få pengar istället för att be att få låna. Det är upp till den som lånar att se till att pengarna blir återbetalade så fort som möjligt om inget annat avtalats. Att vänta på att den som lånat ut ska be om att få tillbaka pengarna är inget annat än ren fräckhet.
  • lyckligmamma
    Mrs Charles skrev 2010-03-19 18:07:32 följande:
    Din kille måste ju naturligtvis betala tillbaka den summan han lånat av henne, men jag tycker det var fult av henne att be om ett lån istället för att säga "kan jag få tillbaka pengarna som du lånade av mig förra året?"
    Ja. Jag lämnar alltid tillbaka, frågar nog heller inte om pengar, man förväntar sig ju att människor lämnar tillbaka. men de har hjälpt varandra , ställt upp när den ena behöver låna osv. men hon blev särbo o fick dålig ekonomi, och då ville hon ha tillbaka pengar. Men ja, det bästa vore att fråga om pengarna som båda hade glömt istället för o ljuga om ett lån. Men han kommer aldrig o låna iut mer
  • Butterscotch
    lyckligmamma skrev 2010-03-19 12:30:42 följande:
    normala människor betalar ju tillbaka det de lånar.
    Det borde ju rimligtvis även gälla din sambo...?

Dock borde systern ha lagt fram det som att hon ville ha tillbaka sina utlånade pengar, och inte som ett separat lån.
  • Epeemaster

Detta är en av de första lektionena inom konsten att bli rik.
    Man lånar inte ut pengar till folk som inte kan sköta sin ekonomi. Man får nämligen inte tillbaka pengarna!!

Kommer släktningar, vänner eller bekanta och vill låna pengar så säger man instinktivt nej! Om det inte är så att man vill skänka bort pengarna elller vill ha ett vapen för att slippa se dem för all framtid. Man frågar nämligen då bara när de ska betala tillbaka pengarna och de blir spårlöst borta för all framtid....

Vill man nu ändå vara snäll och få tillbaka pengarna, så är det enda som gäller säkerheter som är värda mer än det personen vill låna!!!

Allt annat är naivt. Naiva människor blir alltid lurade, blåsta och uppkörda av de med en lägre moral... Detta är priset för dumhet... Historien upprepar sig alltid inom detta område, ty den siste idioten är ännu inte född.

• lyckligmamma
    Epeemaster skrev 2010-03-23 00:47:45 följande:
    Detta är en av de första lektionena inom konsten att bli rik.Man lånar inte ut pengar till folk som inte kan sköta sin ekonomi. Man får nämligen inte tillbaka pengarna!!Kommer släktningar, vänner eller bekanta och vill låna pengar så säger man instinktivt nej! Om det inte är så att man vill skänka bort pengarna elller vill ha ett vapen för att slippa se dem för all framtid. Man frågar nämligen då bara när de ska betala tillbaka pengarna och de blir spårlöst borta för all framtid....Vill man nu ändå vara snäll och få tillbaka pengarna, så är det enda som gäller säkerheter som är värda mer än det personen vill låna!!!Allt annat är naivt. Naiva människor blir alltid lurade, blåsta och uppkörda av de med en lägre moral... Detta är priset för dumhet... Historien upprepar sig alltid inom detta område, ty den siste idioten är ännu inte född.
    Ja man väljer villka man ska vara sjysst mot
Svar på tråden Är det rätt gjort av killens syster?