• Lillstrumpa81

    Ni som har/haft tinnitus..

    Upptäckte att det tjuter i mitt ena öra efter en incident (en som skrek väldigt högt 
    i mitt öra, hann ej få på hörselskydden) på jobbet för nio dagar sedan.
    Ljudet (ungefär som ett kylskåp låter det) hörs då det är tyst omkring, då jag ska sova..

    Hörseltest visar iaf på bra hörsel..

    Finns det någon liten möjlighet att detts försvinner eller måste jag lära mig leva med det? Vilka är era erfarenheter? Hur har ni "lärt er leva" med eran tinnitus?
    Skulle bli väldigt tacksam för råd :)

    Är lite förkyld (täppt i näsan och ont i halsen) och känner mig väldigt stressad över detta.
    Antar att det kan påverka hur jag upplever det..

    TACKSAM för svar!

  • Svar på tråden Ni som har/haft tinnitus..
  • figurehead

    Om du har tur så försvinner det med tiden. Om inte så kommer det bara bli sämre.

    Jag har haft tinnitus i 10 år nu sedan jag slarvade med hörselpluggarna på Hultsfredsfestivalen.

  • Imona

    Jag har också ett svagt ljud i ena örat. Det hörs som du säger bara när det är tyst runtomkring. Jag fick jätteångest först och låg och lyssnade på kvällarna och kunde inte somna. Ett tag upplevde jag att det var bättre men det har nog aldrig försvunnit. Däremot har jag fått barn sedan dess och då hinner man inte tänka på sådant. Nuförtiden (det har gått flera år) har min hjärna lärt sig att inte lyssna efter ljudet och jag har inga problem när jag skall somna. Om man inte har jättetur så att det försvinner (kan kanske göra det ifall det är svagt och man är jätteförsiktig med ljud efteråt under en längre period), så är det bästa man kan göra att försöka lära sig att inte lyssna efter det och inte ge ljudet uppmärksamhet. Det kan säkert ta tid men det är nog så man lär sig leva med tinnitus.
    Ibland ifall jag råkar höra ljudet så tänker jag att jag har tur som bara har ett svagt ljud som hörs när det är tyst.  Men har man en gång fått tinnitus så skall man nog vara väldigt försiktig framöver så att det inte förvärras. Jag har alltid öronproppar med mig.

  • Bedan

    Jag har haft tinnitus i snart 11 år efter en incident på ett tåg. Det blev bättre under den första tiden, men har aldrig blivit och kommer aldrig att bli bra. Nu är det dock bara konstanta toner i mina öron och det kan jag leva med. Förhoppningsvis blir ditt bättre! Förkylning kan definitivt bidra till att det känns värre.

  • Imona

    Förresten, jag glömde tillägga att min tinnitus brukar kunna vara värre när jag är sjuk, så det kan nog spela in som du säger.

  • Bedan
    Imona skrev 2010-03-19 19:31:50 följande:
    Jag har också ett svagt ljud i ena örat. Det hörs som du säger bara när det är tyst runtomkring. Jag fick jätteångest först och låg och lyssnade på kvällarna och kunde inte somna. Ett tag upplevde jag att det var bättre men det har nog aldrig försvunnit. Däremot har jag fått barn sedan dess och då hinner man inte tänka på sådant. Nuförtiden (det har gått flera år) har min hjärna lärt sig att inte lyssna efter ljudet och jag har inga problem när jag skall somna. Om man inte har jättetur så att det försvinner (kan kanske göra det ifall det är svagt och man är jätteförsiktig med ljud efteråt under en längre period), så är det bästa man kan göra att försöka lära sig att inte lyssna efter det och inte ge ljudet uppmärksamhet. Det kan säkert ta tid men det är nog så man lär sig leva med tinnitus. Ibland ifall jag råkar höra ljudet så tänker jag att jag har tur som bara har ett svagt ljud som hörs när det är tyst.  Men har man en gång fått tinnitus så skall man nog vara väldigt försiktig framöver så att det inte förvärras. Jag har alltid öronproppar med mig.
    Precis så har det varit för mig med, förutom att jag har på båda öronen då... man lär sig att leva med det!
  • Lillstrumpa81

    Imona och Bedan, tack. Nu känns det lite bättre :)
    Hoppas verkligen att jag kan acceptera ljudet om det inte har tänkt att försvinna..

  • figurehead

    Tinnitus är väldigt psykologiskt också. Man hör det mer när man "lyssnar" efter det. Som någon skrev, man märker det oftast inte i vardagen förrän det är helt tyst.

  • Bibbidi

    Min tinnitus blev bättre efter några månader av extrem ångest. Nu brukar jag inte höra den förutom när jag är väldigt stressad eller väldigt trött. Ibland kan jag höra något litet tjut när jag ligger i sängen och det är knäpptyst, men annars brukar jag som sagt inte höra den så mycket. Tror det är hjärnan som "kopplat" bort ljudet åt mig för att man blev van att höra den. Så det känns bra så sätt.

    Min sambos tinnitus hör han hela tiden. Men han har ganska högt ljud också som han hör så det är nog svårare får hjärnan att "koppla bort" så att säga.


    Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Egon den stora

    Har haft det sedan jag var liten, det stämmer att det blir värre vid förkylning och liknande, även stress och ansträngning gör att det blir värre.

    Med tiden blir det något som är normalt, men ändå otroligt störande. Nässpray vid förkylning och avslappning kan rekommenderas, kanske även att ha radio eller musik på i bakgrunden så tänker man mindre på det.

  • malin91234

    Skönt att det är bättre för er! Jag har precis fått min, hör det bara om det är tyst. Nu är jag livrädd att det ska förvärras vid en eventuell graviditet/förlossning. Har ni varit med om det?

  • TTompa

    Har haft tinnitus i många år, går upp o ner men mest är det när man är stressad av något eller man är lite stel i nacken, en bra minneskudde typ tempur är guld värd, hjälper mig iaf

  • YoungGun

    Har haft Tinnitus i många år, som jag dom senaste åren ej stört mej av, hi var jag på 40 års fest och efter den kvälle. Tjuter det ännu mer och kan ej sluta lyssna efter ljudet, detta har tagit över livet totalt, tror ni det kan lägga dej till mitt ?normala? läge igen?

Svar på tråden Ni som har/haft tinnitus..