• AnnaEmma01

Kan verkligen gamla journalanteckningar stoppa mig?

Hejsan!

Jag och min sambo har alldeles precis fått det beskedet att vi inte kan få barn.. Visst kan vi via IVF, och vi tänker prova det, men ser inte så ljust på saken.. Då har vi funderat mycket och kommit på att vi faktiskt vill adoptera.. Jag gick in på adoptionscentrum.se och kikade lite.. Då såg jag att om man har depression bakomliggande så får man inte adoptera? Hur kommer det sig??????? Kan någon mer kunnig hjälpa mig???
    Snälla, det här känns så oerhört viktigt.. Sen undrar jag om någon vet hur man på något sätt kan överklaga? Är det rätt att ha kämpat sig ur sin depression, klarat det, sen visar det sig att vi inte kan få egna barn, och som plåster på såren får vi heller inte adoptera..
    Vi bor i ett stort fint hus, vi är dock inte gifta, behöver man vara det? Någon som kan ge mig lite information?

Tack på förhand... Emma

• Svar på tråden Kan verkligen gamla journalanteckningar stoppa mig?
  • AnnaEmma01

Men en fråga till er, ni som redan adopterat, hur mycket kostar det, jag förstod inte riktigt, stod så luddigt??? Det varierar ju såklart, men cirkus?

• Chimamanda

En reflektion - för att veta hur man verkligen kommer att reagera i en ev. kommande krissituation behöver man ha upplevt kriser tidigare. Det går inte att gissa sig till hos personer som har haft en "problemfri" bakgrund. På så vis är förstås genomgångna kriser en tillgång, om man har lyckats vända det till det bättre efteråt.

Tänker också att få personer kan stå bergfast i situationer med dödsfall och liknande. Kriser är en naturlig del av livet, även om vi helst inte vill att det ska vara så.

Bara några tankar...

• AnnaEmma01

BRA tankar {#lang_emotions_smile} Helt plötsligt så visar det sig att det visst finns så många fler än bara jag som resonerar lika!

• Maria1

Konstigt egentligen att de ska kolla så noga i journaler.
    Jag kan skaffa hur mycket barn som helst utan att bli kollad, men vid en adoption som tar tid, kraft och kostar massa pengar så ska man kollas så grundligt..

Jag vet inte hur det ser ut för oss om vi kommer kunna få barn, jag behandlas dock för depression och ångest, sakna men säkert går det framåt och jag vill inget annat än att ha barn också.
    Om vi inte kan få barn på naturlig väg och dessutom får beskedet att vi Inte får adoptera, hur gör man då..?

• Solvår H
    Maria1 skrev 2010-03-23 10:36:47 följande:
    Konstigt egentligen att de ska kolla så noga i journaler.Jag kan skaffa hur mycket barn som helst utan att bli kollad, men vid en adoption som tar tid, kraft och kostar massa pengar så ska man kollas så grundligt..Jag vet inte hur det ser ut för oss om vi kommer kunna få barn, jag behandlas dock för depression och ångest, sakna men säkert går det framåt och jag vill inget annat än att ha barn också.Om vi inte kan få barn på naturlig väg och dessutom får beskedet att vi Inte får adoptera, hur gör man då..?
    Fast barnen som ska adopteras har redan övergivits av sina biologiska föräldrar. En del har levt en tid i hem som präglas av missbruk och/eller psykisk sjukdom. Eller extrem fattigsom och svält. Eller så har de varit ett av många hundra barn på ett barnhem och inte fått tillräckligt med stimulans.
    Adoption är för att barn ska få föräldrar, inte tvärtom (även om det är en trevlig bi-verkan) och jag tycker därför inte det är ett dugg konstigt att man noga kontrollerar blivande adoptivföräldrar så att de är förberedda och psykiskt stabila nog att ta emot ett barn som haft en annorlunda och ibland tuff start på livet.
  • Maria1

Ja, absolut att man som blivande förälder ska kollas, men jag kan tycka att det är extremt hårt som det är nu.
    Jag har dock inte kollat så jättenoga alla krav, då vi började prata om adoption idag.
    Jag ska sätta mig in i detta ordentligt.

• mammamys06

En adoption kostar mellan ca 150-200 000 kr. Man får adoptionsbidrag efter att adoptionen är klar på 40 000 kr.

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Maria1
    mammamys06 skrev 2010-03-23 13:22:02 följande:
    En adoption kostar mellan ca 150-200 000 kr. Man får adoptionsbidrag efter att adoptionen är klar på 40 000 kr.
    TACK!!  Känns bra att få veta detta... Känns som man får vänta i flera år till innan detta kan bli aktuellt..
    Men nu vet man vad man ska spara pengar till och hur mycket :)
  • mooogn

Förvisso en gammal tråd men jag blev lite upplyft av att läsa en del inlägg Började i början av året kolla upp krav på blivande adoptionsföräldrar och blev minst sagt nedslagen, men det kanske finns hopp även för oss...?

Man kan i.a.f. ana en ljusning i fall utredningen säger att min man inte kan ge mig några biologiska barn.
Svar på tråden Kan verkligen gamla journalanteckningar stoppa mig?