• trollet1985

Vårdbidrags fråga.

Jag skickade in ansökan om VB o som skriver att pappret kom in 1/2. Kan absolut stämma. I veckan fick jag beviljat fullt VB o 53% merkostnad.
    På utbetalningslappen som ja fick den 17/3 står de:
    VB 13920:-
    VB, skattefri del 3746:-
    Avdragen skatt -3928:-

Har jag fattat fel att fullt BV innebär typ 8800:-, att man betalar skatt på den delen. Men att man sen får den skattefria delen utöver dom typ 6100   så typ 6100 +1800= 7900?

Nu har ja ju "bara" fått 6960 innan skatt, kommer ja få högre belopp nästa månad? E de annorlunda denna månad för att utbetalningen hamnade mitt i?
    Eller är det så att fullt vb e inräknat merkostnad?
    När kommer VB sen? 20 lr 27?

• Svar på tråden Vårdbidrags fråga.
  • anne h
    Skumboll skrev 2010-03-20 20:32:33 följande:
    Helt VB ger dig 8833 kr och merkostnaderna är en skattefri del av vårdbidraget.  Dvs; VB - merkostnad - skatt + merkostnad. Ett exempel;
    Jag känner några som har helt VB _plus_ merkostnadet utöver det.
    Beror på vilket merarbete resp hur stora merkostnader man har.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Skumboll
    anne h skrev 2010-03-22 00:36:48 följande:
    Jag känner några som har helt VB _plus_ merkostnadet utöver det. Beror på vilket merarbete resp hur stora merkostnader man har.
    Jahaja, alltid lär man sig något nytt!
    ♥ Simon ♥
  • Cat3
    Jag känner några som har helt VB _plus_ merkostnadet utöver det.Beror på vilket merarbete resp hur stora merkostnader man har.
    Eller hur bra man är på att tala för sig.
  • trollet1985

eller vad barnet har för diagnos kanske... o va man får för handläggare... "orättvis" på  nåt sett. pratar me många vars barn har samma diagnos som sonen, deras barn kan till o me ha fler vårdtimmar än min son. Men ändå får dom "bara" 3/4.
    Två kompisar skickade in i står sett identiska ansökningar. dom utgick från samma papper o ändrade nästan bara namnet. Den ena fick full den andra3/4. Dom bor i två olika komuner

• hymafr

Jag har halvt VB men har inte angett något speciellt antal timmar i veckan som är merarbete.
    Min dotter är 16 år och anledningen till VB är högfungerande autism som tex innebär att hon kan gå i en vanlig gymnasieklass men hon kan inte ta sig dit själv på morgnarna och måste för det mesta hämtas vid skolan (men kan ibland ta bussen in till stan eller hem till mormor - som bor precis där bussen stannar).
    Hon måste hela tiden "underhållas" hemma (Thank God for computers ) och har svårt att tex fixa sin egen mat, svårt att planera saker och ting i förskott då hon blir EXTREMT rädd för att glömma bort något hon bestämt att göra. Måste ha mig till att dubbelkolla att hon kommit ihåg tex läxböcker (hon kommer ihåg dem själv 99 ggr av 100 men litar inte på sig själv), etc...

• tigermamma
    Jag känner några som har helt VB _plus_ merkostnadet utöver det.
    Beror på vilket merarbete resp hur stora merkostnader man har.

Är det någon som vet någon som faktiskt fått merkostnaden utöver?
  • pcalma

Min bästa vän har det!
    Deras flicka är 8 år. Har ett ovanligt syndrom och en utvecklingsstörning. Hon har svårt att gå och tala och väldiga problem med motoriken.
    På detta så har hon en svår lungsjukdom som kräver sjukgymnasten och inhalationer i ailos minst 3 ggr om dagen. Hon behöver ständigt tillsyn dygnet runt och även nattetid pga slem och andnöd.
    Hon står dagligen på penicillin och blir inlagd vid minsta lilla och går antibiotika i en portacart som är inopererad.
    Hon har även brist på tillvöxthormon och får spruta varje dag.

• tigermamma

Tycker man borde kunna få det... I en folder står det att barnens sammanlagda behov av tillsyn vård och merkostnader då borde det gälla allt!
    Sen står det om barnet i stycket om merkostnader. Blir ekonomin mindre tuff för det är flera barnð??

• ragatan
    Cat3 skrev 2010-03-20 21:03:26 följande:
    Beror nog på barnets funktionshinder också.

Har du ett barn med DS så betalas ett helt vårdbidrag ut från barnets ettårsdag som praxis.

Jag har ett barn med lindrig mental retardation. Praxis där är 1/2 VB. Jag fick redogöra för min mertid i detalj dock för dom ville bara betala 1/4 tills vi kommit igång med habiliteringen.

Det är inte längre praxis, DS bedöms precis som andra diagnoser med tonvikt på graden av funktonsnedsättning och barnets behov. Allt annat är tjänstefel.
    Däremot krävs det en större noggrannhet och precisare beskrivning av behoven om barnet har en mindre känd diagnos. Eller ingen diagnos alls, utan bara stora funktionsnedsättningar.
    Med ovanliga diagnoser är det svårt att förutsäga barnets framtid, dörfär sätter FK ofta en lägre ersättning de första åren, innan man börjar kunna se hur framtiden kommer att se ut och kan gör en rättvis bedömning av behoven. Likaså beviljas vb bara för ett eller två år åt gången de första åren om barnet har en ovanlig diagnos där det är svårt att förutsäga framtiden.
    Därför upplevs det ofta som att DS har fördelar, men det beror enbart på att DS är det syndrom som forskats mest på. Med socialstyrelsens lista på ovanliga diagnoser har det blivit lättare för oss föräldrar till barn med ovanliga diagnoser att få det stöd och den hjälp vi behöver.
  • Victoria 254

Tror inte att merkostnaden går utöver fullt VB. Skillnaden är att MK är skattefri men vet inte exakt hur det funkar. Jag har halvt VB och den lägsta merkostanden (tror Jag) och jag får efter skatt totalt 3427:-

• tigermamma

Victoria grejen är att man kan få det men bara vid fullt vb

Svar på tråden Vårdbidrags fråga.