• tusshh

sångtips... idétorka

min son älskar när ja sjunger honom till sömns, har varit jätte bra nu när han har varit förkyld - men grejen är att ja kan komma på max 5-6 sånger, som inte e' så spec långa att sjunga för honom och de blir lite enformigt även för mig.. kan ni komma me tips .. ja brukar köra

bä bä vita lamm, imse vimse spindel, blinka lilla stjärna, i ett hus i skogens slut .. å de e' typ va ja kommer på..

nån som kan utöka min lista, behöver inte vara "nattvisor" utan bara sånger man kan sjunga i lugn takt... =)

• Svar på tråden sångtips... idétorka
  • Cia o krabaten

Jag brukar köra Samboronbon (en liten by förutan gata, den ligger inte långt från Rio de la Plata) 

Riktigt lång visa och ofta somnar de innan den är slut, eller så är den iaf lång nog för att duga som enda sång åt stora tjejen på 5år, annars blir det ju massor med såna små korta innan hon är nöjd
  • carola1977

Ett annat tips är att köpa en cd med godnattvisor eller i alla fall kolla på en för att få tips på sånger .

• Sencha

Vyssa lulla liten palt

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • sleepygrodis

Sov du lilla videung
    Alla ska sova för nu är det natt
    Under ett yvigt päronträd
    Månen är melon
    Lovis godnattsång (Vargen ylar...)

Det är de godnattvisor vi brukar sjunga.

Men ibland vill äldsta dottern höra nåt helt annat, då brukar det bli
    Kalle anka satt på en planka
    Tio små indianer

Eller så vill hon att jag ska hitta på sånger om henne med en melodi som hon känner igen.

• Tess76

Lilla snigel
    Ekorr'n satt i granen
    En liten båt blir ofta våt...
    Krokodilen i bilen
    En kulen natt
    Idas sommarvisa
    Pippis sommarvisa
    Lille katt
    ...

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Jaramla

jag har sjungit mycket julsånger lugna o stämningsfulla! liksom sommarpsalmer - den blomstertid o en vänlig grönska tex

• fruganL

Sjunga riktiga sånger? Oj, det är lite överkurs. Jag brukar hitta på.

Idag sjöng vi en lååång sång som räckte precis hela blöjbytet, snacka om tur! Sångerna tenderar liksom att handla om det som händer (eller ja, skulle det vara en vaggvisa så hade den väl handlat om vad vi gjort under dagen, vad planen för imorgon är, och framför allt hur skönt det är att blunda och slappna av (och hur fiiin han är!) och sånt där).
    Det är svårt med riktiga sånger, det blir ofta kortslutning i hjärnan. Och då är jag ändå förskollärare och sjunger massa riktiga sånger varje dag på jobbet!
  • Lille Gris

Ett tag var det bara de balanserade elefanterna som passade min lilla herre...något tjatigt kan jag tala om när man var uppe i 50 och ungen vägrade sova 

Favoritsången just nu är "Har du sett min lilla katt", den får man sjunga igenom minst 3 ggr vid läggdags.

(Har du Spotify? Sök på Barnkammarboken så får du många bra tips!)

Svar på tråden sångtips... idétorka