• Anonym (Ont i magen)

Hur ska jag göra?

Hej!
    Jag har klivit över gränsen i mitt förhållande för vad jag anser att man får och inte får. Jag har kränkt min sambos integritet och bevisat för mig själv att jag inte litar på honom.

Vi hade en dålig start på vårt förhållande och visste kanske inte riktigt när vi "blev tillsammans" som ett par. Detta har gjort att jag gått med 1000 frågor inom mig. Har han varit tillsammans med andra tjejer i starten när vi hade börjat ses osv. Jag blev förälskad direkt men det blev inte min sambo. För honom tog det tid att inse. Nu bor vi ihop och har det mestadels bra förutom när jag maler ner min hjärna med alla dessa tankar. Jag tog mod till mig och frågade om han hade varit med andra i starten och det hade han inte. Nu vet jag att jag måste välja att lita på detta men det har jag inte gjort...

Häromdagen kom jag in på en sida på nätet där man blir medlem för att se vad som händer på olika nattklubbar osv. Ett socialt nätverk som här ungefär. Jag vet att jag gjorde fel när jag loggade in som min sambo. Jag kollade meddelanden och såg att han hade skrivit fram och tillbaka med en tjej ca 2 månader efter det att vi träffats. Det var ganska oskyldigt och hon frågade om han hade tjej men efter det har han inte svarat henne. Denna konversationen vred om i magen på mig eftersom att jag vet att han svarat på grund av intresse...

Jag mår så dåligt över att jag checkat honom och detta var endast en brevväxling och inte med massa olika tjejer. Men han visade dock ett intresse. Nu har jag så svårt att låta bli att logga in. Jag vill inte VARA så här. Jag vill lita på honom och detta är i vår såkallade dåliga start..

Jag vet inte hur jag ska tänka. Jag vet bara att det INTE är ok att kolla sin partner på detta viset. Jag har haft 100 möjligheter att kolla telefon och annat som han ofta bara lämnar hemma men jag har låtit bli. Jag mår väldigt dåligt över att ha gjort det här samtidigt som jag ändå vill hålla koll..

Ska man bara besluta sig för att lita på sin partners ord och så är det det även om han hade den här kontakten med den här tjejen? Jag vet inte hur jag ska tänka... Jag har ett förflutet som är präglat av otrohet både mot min mamma och mot mig. Alla män min mamma har haft förhållande med har varit otrogna och jag är uppväxt med att "män är svin". Den hållningen vill jag verkligen inte ha och jag jobbar med tilliten till andra människor...

Jag kan inte ta upp detta med min partner eftersom att jag själv tycker att jag har trampat på honom men som sagt... den där kontakten gnager.. Hela sidan är upplagd för fest och flirt.. jag kan ju inte be honom gå ur, det är ju ett av 100 sociala nätverk online.. isåfall skulle ju även jag gå ur Facebook, familjeliv osv..

Jag är förvirrad och gnager sönder mig själv med detta. Hur gör jag nu?

• Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är väldigt bra att du är medveten om att din historia gör att du har svårt att lita på andra människor men att du jobbar på det. I din situation är det inte alls konstigt att du har svårt med tillit. Försök att tänka att då var då och nu är nu. Det finns människor av båda könen som inte är pålitliga eller som bär sig illa åt men det är en minoritet. När du och din kille började träffas tog det lite tid innan ni blev ett par och det låter inte konstigt att han hade kontakt med en annan tjej, dessutom oskyldigt, säger du. Bestäm dig för att lita på din kille, det finns inget som tyder på motsatsen. Förlåt dig själv för att du kollade men gör det inte fler gånger, det bara plågar dig. Om du har svårt att komma ur dina tankar så tycker jag att du skall söka upp någon professionell person att prata med. Det kan vara väldigt bra i din situation. Lycka till!
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Hur ska jag göra?