• Lady Dahmer

Det är skillnad på fri uppfostran och på att vara fri från uppfostran

Innan jag fick barn så hade jag en hel del idéer och tankar kring barnafostran. Väldigt lika de jag har idag eftersom jag haft privilegiet att jobba inom förskolan i flera år. Men som alla pedagoger vet så är det en sak att ha hand om en barngrupp och en helt annan att vara förälder.

Det perspektivet hade jag ju inte då, och det var ju det som totalförändrade mig.

Jag kan märka ibland att jag faller in i en "så-här-ska-det-vara"- fälla
    där jag på ren automatik faller in i gamla nedärvda mönster och "sanningar"; Barn får inte göra si eller så. Barn ska lyda. Barn ska lära sig. Barn ska ha tydliga regler och gränser. osv.

Och det resulterar ofta i onödiga konflikter och utdragna maktkamper och efteråt känns det aldrig bra.

Och jag iakttar andra föräldrar som tjatar sönder sina ungar. Som skäller konstant. Som hela tiden ger instruktioner. Jag ser nannymetoder och frustration. Och jag blir otroligt stressad av all negativitet och av alla ljud och höga röster. Jag kan tänka mig hur stressad barnen blir.

Och jag har börjat förstå varför så många ungar lärt sig stänga av. De orkar inte lyssna till slut.

Nu för tiden så har jag insett att det inte är nödvändigt att göra en sak av allt. Man måste inte bråka om allt, man får välja sina strider. So what om ungen kladdar med maten? So what om ungen häller ut alla tops på golvet? Frågan jag ställer mig hela tiden är; Gör det nåt? Och oftast gör det inte det.

Nu är jag mer tillåtande. Jag vill vara det. Jag vill samarbeta med mitt barn. Kommunicera med henne. Uppmuntra kreativitet och framförallt lita på henne.

Förbud och aja baja i all ära, men jag tror man kommer längre med kommunikation

Jag låter ungen härja runt lite. Kladda med grejer, äta kattmat, utforska lådor och rum, riva i papper, klättra där man inte får vara, leka vattenlekar vid vardagsrumsbordet. Det gör liksom ingenting! Och jag har märkt en mer harmonisk stämning hemma. Ett lugn. Ett samarbete.

Och alla som träffat Ninja vet ju hur otroligt fin och klok hon är. Trots att hon får ta sig friheter. (Eller kanske just därför?)

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:48

jag vet inte om det framkom av mitt inlägg, men jag försöker öppna en diskussion och gärna få tankar och idéer från er som tänker lika.....
  • Svar på tråden Det är skillnad på fri uppfostran och på att vara fri från uppfostran
  • Lady Dahmer
    TwistedSister skrev 2010-03-24 23:25:56 följande:
    men är det verkligen så farligt?? Jag har valnötsgolv över hela lägenheten. Oljade. INte ens lackade. Valnöts är mjukare och känsligare än det traditionella parkettgolvet i ek. Men vi har inte fått några skador eller fläckar!

lägg ut handdukar!
  • Lady Dahmer
    Karl Fazer skrev 2010-03-24 22:02:50 följande:
    Nej det verkar som det är en tråd där du talar om för andra vad de ska göra med sina barn. Jag bad inte om uppfostringstip, min enda fråga var om du hade ett barn som det räckte att säga till en gång! Om du hade läst mitt förra inlägg så hade du sett att jag häll med dig men påståd att det handlar om hemma/borta. Dina exempel var bara från hemmiljö. Dessutom - när vi hör andra tjata på sina barn är det alltid när de inte är själva hemma. Om du är trött så får du väl gå och lägga dig
    som sagt - trist att du väljer att tolka det negativt och som kritik.
  • TwistedSister
    Lady Dahmer skrev 2010-03-25 07:04:36 följande:
    men är det verkligen så farligt?? Jag har valnötsgolv över hela lägenheten. Oljade. INte ens lackade. Valnöts är mjukare och känsligare än det traditionella parkettgolvet i ek. Men vi har inte fått några skador eller fläckar! lägg ut handdukar!
    nä jag vet inte jag är kanske överdrivet orolig att barnen ska förstöra golvet så jag får betala för att lägga in ny parkett när jag flyttar härifrån. men tur det är sommar snart så man kan ha vattenlekar ute då. jag kom på att jag får öva mig på att slappna av lite igår när min ettåring kastade ut sugrör över hela golvet jag tyckte det var jättejobbigt först men sugrören ligger kvar och hon leker fortfarande med dem. Vi kanske ska ha det så nu
  • Lady Dahmer
    TwistedSister skrev 2010-03-25 08:47:49 följande:
    nä jag vet inte jag är kanske överdrivet orolig att barnen ska förstöra golvet så jag får betala för att lägga in ny parkett när jag flyttar härifrån. men tur det är sommar snart så man kan ha vattenlekar ute då. jag kom på att jag får öva mig på att slappna av lite igår när min ettåring kastade ut sugrör över hela golvet jag tyckte det var jättejobbigt först men sugrören ligger kvar och hon leker fortfarande med dem. Vi kanske ska ha det så nu
    fan sugrör är ju värsta leksaken! Håller de små kräken sysselsatta LÄNGE! Vi köpte en förpackning och ba; här lek!

ang. vattenlek så behöver man ju inte ta fram hinken. Jag låter ungen stå och blaska med pipmuggar som jag hävt vatten i. Då blir det inga floder.

men givetvis behöver man inte leka vattenlekar alls. Alt. lägga ut prylar på golvet i badrummet och låta ungen leka där.
  • TwistedSister
    Lady Dahmer skrev 2010-03-25 08:49:58 följande:
    fan sugrör är ju värsta leksaken! Håller de små kräken sysselsatta LÄNGE! Vi köpte en förpackning och ba; här lek! ang. vattenlek så behöver man ju inte ta fram hinken. Jag låter ungen stå och blaska med pipmuggar som jag hävt vatten i. Då blir det inga floder. men givetvis behöver man inte leka vattenlekar alls. Alt. lägga ut prylar på golvet i badrummet och låta ungen leka där.
    jo jag har inga problem med att dina barn leker vattenlekar i erat vardagsrum =) blev bara lite avis att inte jag är så avslappnad. men de får ju gärna leka med vatten i badrummet och vid vasken i köket men min sjuåring leker så det är ändå blött i halva lägenheten sen. han skulle inte nöja sig med några pipmuggar, jag gissar att ditt barn är lite yngre?

och sugrör ÄR roligare än vad man först tror, lilla tjej bara springer runt med dem och flyttar dem från rum till rum, och stora killen sätter ihop dem och försöker stå i hallen och dricka ur ett glas som står i köket Jag gissar att man kan bygga typ små hus och sånt med dem också, men dit har vi inte kommit än.
  • Hela havet stormar
    TwistedSister skrev 2010-03-25 09:05:45 följande:
    jo jag har inga problem med att dina barn leker vattenlekar i erat vardagsrum =) blev bara lite avis att inte jag är så avslappnad. men de får ju gärna leka med vatten i badrummet och vid vasken i köket men min sjuåring leker så det är ändå blött i halva lägenheten sen. han skulle inte nöja sig med några pipmuggar, jag gissar att ditt barn är lite yngre? och sugrör ÄR roligare än vad man först tror, lilla tjej bara springer runt med dem och flyttar dem från rum till rum, och stora killen sätter ihop dem och försöker stå i hallen och dricka ur ett glas som står i köket Jag gissar att man kan bygga typ små hus och sånt med dem också, men dit har vi inte kommit än.
    Hjälp, får gråa hår. Sugrör kan lätt stickas i ögon. Ha koll om ni har syskon{#lang_emotions_smile}
  • TwistedSister
    Hela havet stormar skrev 2010-03-25 10:20:23 följande:
    Hjälp, får gråa hår. Sugrör kan lätt stickas i ögon. Ha koll om ni har syskon
    nej det är inte alls lätt de är väldigt lättböjliga =)
  • Karl Fazer
    Lady Dahmer skrev 2010-03-25 07:05:30 följande:
    som sagt - trist att du väljer att tolka det negativt och som kritik.
    Fattar inte vad du pratar om. Jag har inte tolkat något som negativt eller kritik. Jag försökte ställa en fråga - som du av någon anledning vägrar svara på.
  • Lady Dahmer
    Karl Fazer skrev 2010-03-25 15:43:07 följande:
    Fattar inte vad du pratar om. Jag har inte tolkat något som negativt eller kritik. Jag försökte ställa en fråga - som du av någon anledning vägrar svara på.
    du upplever det som att jag försöker säga till andra hur de ska göra med sina barn. Du upplever inte min TS som något positivt eller som inspiration. Det låter ganska negativt.

Vad för fråga?
  • Karl Fazer
    Lady Dahmer skrev 2010-03-25 16:20:20 följande:
    du upplever det som att jag försöker säga till andra hur de ska göra med sina barn. Du upplever inte min TS som något positivt eller som inspiration. Det låter ganska negativt. Vad för fråga?
    om du har ett barn som det räcker att säga till en gång
  • Lady Dahmer
    Karl Fazer skrev 2010-03-25 20:25:37 följande:
    om du har ett barn som det räcker att säga till en gång
    givetvis inte, men som jag sa så får man hitta andra metoder som fungerar bättre. Tjat leder bara till att de slutar lyssna. Tjat är inte konstruktivt.

Min dotter lyssnar för det mesta. Jag lämnar inte rum för något annat om det är möjligt. Och jag tjatar aldrig. Jag säger till henne två gånger, sen så hjälper jag henne handgripligen att sluta.

Och man får inte vara rädd för utbrott eller att barnet blir arg.
  • Peki

Jag tänkte bara berätta att jag har jobbat på att dra ner på "inte" när jag pratar med sonen och oj vad det funkar bra med honom trots att han är ganska liten (1,5 år).

Han behöver inte testa vad man får göra och han behöver inte bli ledsen/arg/irriterad över att han inte får göra saker. Han älskar dessutom att hjälpa till och han får ofta göra det. När vi pratar om vad han kan göra, i stället för vad han inte får göra så känner han det som att han just hjälper till och låter oftast bli att göra det han inte ska.

Inte alltid dock. Han har så mycket egen vilja att han inte allti håller med oss utan anser att han har rätt och fortsätter . Det är ju inte så konstigt när man tänker efte, han är ju en egen person...

Man har inte roligare än man gör sig
  • stormfågel
    Bonanza skrev 2010-03-22 20:18:41 följande:
    Sen tycker jag att det är skillnad på att tycka hur något ska vara och att leva upp till det. Jag tycker verkligen inte att det är bra att skrika på sina barn, jag tycker att det ska man undvika. Innan sonen var 3-4 år hade jag skrikit på honom enbart en handfull gånger, jag höjde knappt rösten.

I ett år nu har han varit som förbytt periodvis. Jag skriker mer under en vecka än vad jag gjorde under hans första år.

Grejen är att jag ser det som ett misslyckande, inte som en nödvändighet. Det är jag som brister, jag vidhåller att jag tycker att man inte ska skrika på sina barn.

Sen är det ju så lätt att falla i "men så borde man ju inte göra"-fällan. Vad spelar det egentligen för roll om barnet under en viss period får spela datorspel oftare än vanligt? Vad spelar det för roll om ungen äter middag framför tvn om det är enda sättet att få henom att äta ett visst tag? För vems skull håller man på vissa principer, egentligen?

Om jag får vara lite förmäten så är det också så att med ett barn på bara 2 år är det otroligt lätt att vara en närapå perfekt förälder. Med ålder och syskon blir det svårare.
    Håller med exakt!
    Innan min son blev 2 år tror jag aldrig att jag hade varit arg. Jag tänkte att det här var ju enkelt, och oj, vilken fantastiskt tålmodig förälder jag är.

Sen kom en otroligt jobbig period och två småsyskon och jag har skrikit, rutit och varit allmänt sur (trodde aaaaaldrig att det skulle hända )

Känner mig ofta så otroligt misslyckad som förälder. Tycker inte alls att man ska skrika åt sina barn och jag tror inte det hjälper heller.

Men sonen (som oftast är otroligt gullig, empatisk och fungerande) vet ibland EXAKT vilka knappar han ska trycka på igen, och igen, och igen för att jag ska flyga i taket.

Det är lätt att hamna i en maktkamp t.ex. när jag ser att han (som idag) öser ur sand ur sandlådan med flit/välter parasoll/kliver på blommor bara för att få en reaktion.  Jag vill på något sätt lära honom en grundläggande respekt, både för den som byggt och gjort i ordning sandlådan (som exemplet) och för naturen, men ibland vet jag inte vilka strider som är onödiga.

Men jag kan bli så trött på alla strider... Och mest av allt, trött på mig själv som inte lever upp till mina ideal.
Svar på tråden Det är skillnad på fri uppfostran och på att vara fri från uppfostran