• Li 81

Föräldrarledig och plugga distans?

Finns det någon som pluggar samtidigt som man är föräldrarledig.

Hur fungerar det, hinner man det.

Har hittat en utb som är på distans 100% studietakt med några träffar per termin, gissar jag. Har blivit så sugen på att söka redan i höst. Vår lilla bebis kommer i sommar.
    Är det att ta sig vatten över huvudet.?

• Svar på tråden Föräldrarledig och plugga distans?
  • supersemlan

Tror att det beror på vilken typ av utbildning det är och hur svårt man tycker att det är. Jag pluggade 50% på distans då jag var föräldraledig med min första. Jag la inte ner min själ i studierna och det var just så pass att det gick. Det finns ju mycket annat man kan och kanske vill ägna sig åt då man är hemma med bebis - bebisen framför allt, men också att träffa andra föräldralediga, kanske gå på babysång, babysim eller annat.

Då jag var hemma med min andra och hade två små att ta hand om fanns det inte ens på kartan att hinna med några studier. 
  • Ord blind

Jag studerar en utbildning som anses vara en av de tuffare, jag tycker inte det var några större problem. Mycket beror ju också på vilken nivå du vill lägga dig på. Duger ett godkänt är det inga som helst problem, är du bara nöjd med högsta betyg blir det desto tuffare. Dock tror jag det är svårt över huvud taget att sikta på högre betyg om man har smått hemma, men man känner sig själv bäst. Det är ju alltid värt att försöka tycker jag.

?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • Imona

Jag gick kurser på distans (full studietakt) när jag var hemma med min son. Jag passade på när han sov på dagen (hade tur för han brukade sova 2-4 timmar i sträck) och på kvällen. Då var han dock redan ett år gammal. Den första tiden vet jag inte om jag skulle ha orkat eller velat studera. Det är bara en gång i livet man är hemma med sitt första barn och jag kände att jag ville ta tillvara den tiden och verkligen leva "mammaliv" ett tag. Risken är att man känner sig stressad och pressad mellan bebisen och studierna och inte riktigt känner att man hinner med någotdera.
    Fast om du är riktigt sugen kan du ju alltid söka och prova börja i höst och se hur det fungerar. Gör det inte det kanske du kan få studieuppehåll och fortsätta nästa höst istället.

• Marlène84

Jag väntar mitt andra barn 31/8 och jag har tänkt att söka högskola på distans. Jag ska läsa till ekonom på 100% distans och tror att det kommer att gå bra.. om barnet inte vill sova på kvällen får sambon hjälpa till när han kommer hem från jobbet.

Jag började arbeta tidigt med mitt första barn och det gick bra så jag tror att jag kommer att lyckas :D

• san2009dodo

Jag tänker också söka till högskolan nu till höst, men vet inte hur det ska gå. Jag har BF 5/4/2010, och när studierna börjar på höst är bebisen runt 4 månader gammal, alltså fortfarande väldigt liten och behöver mycket tid. Jag vet inte vad jag ska göra, jag har skuldkänsla att börja redan på höst och att jag inte ska ägna min tid att vårda min bebis på 100%, men jag vill inte heller att det dröjer mycket med studier för det är många år kvar och jag vill gärna vara klar så snart som möjligt.

Så det är svårt beslut, och vet inte heller hur jag ska göra {#lang_emotions_cry}

• Li 81

Fattar inte varför man får en sån här idé just nu, när man snart ska vara mammaledig. När man kunnat få den några år tidigare

• star67

Om man har barn får de vara på dagis längre är 15 tim i vecka, då mamma pluggar och ta hand om bebisen??

får man föräldrarpening eller det krävs att man söka scn bidrag??

Svar på tråden Föräldrarledig och plugga distans?