• Snuffe

Personlig assistans enl LASS/LSS tråd nr 6

Personlig assistans enl LASS/LSS tråd nr 6

Startar en ny tråd eftersom den 5:e tråden snart går ut
    Personlig assistans enl LASS/LSS för alla som har frågor kring detta För alla som har eller ska söka personlig assistans eller det som bara är intresserade av hur det fungerar. Här ger vi varandra tips och stöd diskuterar kring det rent praktiska och lagar och regler och berätta om hur vardagen fungerar när man helt plötsligt blir en arbetsplats och inte ett hem. Personlig assistans är ngt unikt och en rättighet som personer med funktionshinder har och detta är en oerhörd hjälp för oss föräldrar med barn med svåra funktionsnedsättningar det ger oss möjligheten att leva så normalt som det bara går och bara vara föräldrar till våra barn. Men vägen till att få personlig assistans är inte lätt eller självklar och kan kännas alltför svår när man redan har gjort slut på sina sista krafter....
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m49584830.html tråd nr 5
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m47761013.html tråd nr 4
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45402746.html tråd nr 3
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m39875442.html tråd nr 2
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42878824.html tråd nr 1

Välkomna in!!

• Svar på tråden Personlig assistans enl LASS/LSS tråd nr 6
  • NiWa

Man kan arbeta innan man fyllt 18. Däremot finns restriktioner kring arbetstider och arbetes art. Är ditt bolag med i KFO? I så fall skulle jag ställa frågan där... www.kfo.se

Vi har fått TVÅ mirakel! Liam (-08) och Alma (-11). Älskar er oändligt!
  • pinguuu

Anne H
    Tror man måste vara 18 år.

• anne h
    pinguuu skrev 2012-09-03 09:52:53 följande:
    Anne H
    Tror man måste vara 18 år.
    Är man storebror går det tydligen bra med 17 år
    Tack och lov, måste jag säga, så behöver inte jag tvätta min 13-åriga son, känns inte ok numer.. han är ingen liten pojke längre..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Busbellan

Imorgon är det äntligen dags för första mötet mot (förhoppningsvis) assistans. Är "bara" med informatör än så länge men det behöver vi nog, är ju en hel del intyg och sånt vi behöver skulle jag tro. Har verkligen noll koll så ett första möte med info kan vara bra

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Busbellan skrev 2012-09-04 19:32:38 följande:
    Imorgon är det äntligen dags för första mötet mot (förhoppningsvis) assistans. Är "bara" med informatör än så länge men det behöver vi nog, är ju en hel del intyg och sånt vi behöver skulle jag tro. Har verkligen noll koll så ett första möte med info kan vara bra
    Inte imorgon, utan måndag
    Mamma till Nora, August och Ella
  • kommande år
    Emmixen skrev 2012-07-29 13:10:38 följande:
    18 har jag fått höra från flera olika håll, men jag vet en kompis som hade sin tvillingbror anställd innan de fyllde 18... Så jag vet inte om det är olika. Hur gammal är den personen du funderar över?

Jag vet personer som är yngre än 18, men då delar de eller så låter föräldrarna dem jobba lite när de jobbar.

Skall man ha eget ansvar är det antagligen 18 år som gäller. Men jag är inte helt säker. 
  • kommande år
    anne h skrev 2012-09-04 19:20:32 följande:
    Är man storebror går det tydligen bra med 17 år
    Tack och lov, måste jag säga, så behöver inte jag tvätta min 13-åriga son, känns inte ok numer.. han är ingen liten pojke längre..
    Skattar din son på de  pengarna eller har han särskilt avtal?

Nyfiken då jag hört olika om just den biten. 
  • anne h
    kommande år skrev 2012-09-04 19:54:02 följande:
    Skattar din son på de  pengarna eller har han särskilt avtal?

Nyfiken då jag hört olika om just den biten. 
    alla måste väl betala skatt om man kommer över.. vad det nu är, 16.000 kr/år eller nåt sånt?
    De drar skatt på hans lön iaf, får väl se sen hur mkt det blir i slutänden. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Natali84

Dottern är 5 . Döv synskada cp skada låg utveckling ep och rullstosbunden kan ej äta o drika själv mm mm. Vi fick assistent godkänd 3 timmar/vecka

23/10,07-Nicole , 22/3,10- Antares , 17/11,11-Sophie
  • Natali84

Har sökt assisent till dottern 5 med grav utvecklingsstörning, döv , synskada, rullstolsbunden, krav och svår behandlad ep kramper. Äter ej själv. Har allq intyg mm Fick 3 tim/ vec :o

• millchan
    Natali84 skrev 2012-11-21 10:23:51 följande:
    Har sökt assisent till dottern 5 med grav utvecklingsstörning, döv , synskada, rullstolsbunden, krav och svår behandlad ep kramper. Äter ej själv. Har allq intyg mm Fick 3 tim/ vec :o

Låter ju helt befängt, har du haft jurist bakom eller sökt själv?
  • Natali84

Vi är mitt uppe i det igen nu och ska försöka på nytt med bättre hjälp. Fick hjälp innan av ett bolag

• millchan
    Natali84 skrev 2012-11-21 18:16:59 följande:
    Vi är mitt uppe i det igen nu och ska försöka på nytt med bättre hjälp. Fick hjälp innan av ett bolag

Håller alla tummar och tår kom gärna in här www.familjeliv.se/Forum-3-60/m63564501.html är en tråd för oss som är anhörigassistenter och söker för att bli anhörigassistenter =)
Svar på tråden Personlig assistans enl LASS/LSS tråd nr 6