• fruganL

Ja, och hur ska man börja nu då? (4½ månader)

Skrev på ecforum i söndags, men har inte fått något svar än, vilket är synd. Det forumet är det sannerligen ingen fart på. Så jag citerar mig själv och hoppas på bättre lycka här.

Jodå, vi tänkte att vi skulle ha kommit igång tidigare än så här, men det har varit fullt upp med både det ena och det sjunde ändå. Faktiskt. (Och vem bryr sig väl om mina undanflykter liksom.) 

Har försökt studera sonen och vi är rörande överens, jag och min man...hur fan ser man i förväg att han ska kissa? Jöss! Innan han bräser av rumptrumpeten så syns det däremot ibland, men jah, tre sekunders reaktionstid har man! 
    Köpte en potta här för några dagar sen ändå...men ja. Jag förstår inte. Vi förstår inte. 

Så vi tänkte att om vi börjar med att sätta honom en stund när vi byter blöja och försöker byta blöja när vi tror att han kommer kissa (som en stund efter amning eller strax efter han vaknat) så kanske det blir en positiv snöbollseffekt. Men pottan är inte poppis! Han liksom spänner sig och vrider sig och vill hellre stå upp än att sitta på den. Verkar inte det minsta bekvämt. Har provat att hålla honom över handfatet och mellan mina ben på toaletten, men då kommer det nästa problem. Kisset kommer ju fara all världens väg! 
    Då kan man ju lika gärna vara precis var som helst, för ja så mycket kommer kisset fara runt typ överallt. 

I don't get it! Vid ett tillfälle syntes det så tydligt att han skulle bajsa och ja hur mycket jag än skyndade mig så hann han börja i blöjan och sen blev verkade han måttligt road av att bli avbruten så inte vart det något bra där inte. 

Så hur göööööör man egentligen?
  • Svar på tråden Ja, och hur ska man börja nu då? (4½ månader)
  • saltflingan

När ni säger bära och ha dem tätt inpå för att lära sig hitta tecknen, vad gör ni då på dagen? Min son är 8 månader och vill åla sig fram hela dagarna. Har ni några bra tips på vad man kan göra för att aktivera honom tätt intill varandra? Sagor och sjunga funkar i max 10 minuter, sen vill han åla, klättra eller "gå".

Jag började träna med honom för 2 månader sen men sen fick jag ett x och har inte orkat ta tag i det igen, men nu är det hög tid.

• Toppen9

Varför går man inte direkt till toaletten med bebisen när man tycker att han verkar bajsnödig?
    Dagen startade med nedbajsad bebis med läckande blöja som dessutom också bajsade ner hela skötbordet. *suck*

• Kryssarinnan
    saltflingan skrev 2010-07-06 00:29:50 följande:
    När ni säger bära och ha dem tätt inpå för att lära sig hitta tecknen, vad gör ni då på dagen? Min son är 8 månader och vill åla sig fram hela dagarna. Har ni några bra tips på vad man kan göra för att aktivera honom tätt intill varandra? Sagor och sjunga funkar i max 10 minuter, sen vill han åla, klättra eller "gå".

Jag började träna med honom för 2 månader sen men sen fick jag ett x och har inte orkat ta tag i det igen, men nu är det hög tid.
    Det är för att man bör starta med EC när de är mindre och man har dem nära. Jag skulle tro att det är rätt svårt att börja just när de lärt sig att krypa och vara mer fysiskt självständiga. Tyvärr.
  • saltflingan
    Kryssarinnan skrev 2010-07-06 10:02:10 följande:
    Det är för att man bör starta med EC när de är mindre och man har dem nära. Jag skulle tro att det är rätt svårt att börja just när de lärt sig att krypa och vara mer fysiskt självständiga. Tyvärr.
    Desto lättre för en annan då kanske att slippa ha honom nära när han inte vill.  Jag får helt enkelt försöka se tecknen ändå. 

Synd att man inte visste vad ec var när han var liten. Blir det fler barn vet jag bättre. 
  • Hundägare i Gbg

Haha, man ska lita på sin första instinkt. Vi var på BVC idag och när jag tog av blöjan så tänkte jag att jag kanske borde gå på toa med dottern. Var lite stressad och gjorde inte det så det blev en flod på vågen istället. Men blöjan var i stort sett torr... Skrattande

• Toppen9
    Hundägare i Gbg skrev 2010-07-06 10:31:21 följande:
    Haha, man ska lita på sin första instinkt. Vi var på BVC idag och när jag tog av blöjan så tänkte jag att jag kanske borde gå på toa med dottern. Var lite stressad och gjorde inte det så det blev en flod på vågen istället. Men blöjan var i stort sett torr... Skrattande
    jaja, det kom ju inte i blöjan
  • Alexe

Måste bara skryta lite... Nu är lillkillen framme vid 4,5 månader och idag hade vi vårt första heltorra dygn. Inte en enda kiss missades och inte en enda onödig pottning. Värsta stolta mamman :)

• Hundägare i Gbg
    Alexe skrev 2010-08-12 19:09:44 följande:

Måste bara skryta lite... Nu är lillkillen framme vid 4,5 månader och idag hade vi vårt första heltorra dygn. Inte en enda kiss missades och inte en enda onödig pottning. Värsta stolta mamman :)

Heja! 
  • Anaiah
    Alexe skrev 2010-08-12 19:09:44 följande:

Grattis, var stolt!
  • fruganL

Superduper, åh så nice Alexe!

Själv är jag stolt över sonen (nu lite över nio månader) som lyssnade så fint på mamma idag. Han bajsade inte imorse, vilket han fortfarande gör så gott som varje dag. Igår bajsade han tre gånger förvisso, och vissa dagar bara hoppar han över morgonbajset. Idag skulle vi åka med ett tåg klockan nio och efter ett tågbyte gå av på hemmastationen vid fem. Hade pappersblöjor, men inte så många, så utan bajs skulle vi precis klara oss. Och tääänk, så duktig han var som lyssnade som sagt, när jag sa åt honom att han inte fick lov att bajsa på tåget. Först när vi kom hem bajsade han. *fnissar* 

Svar på tråden Ja, och hur ska man börja nu då? (4½ månader)