• kajsa20

överdriver jag eller är här fel?

Såg igår att pappan till mitt barn pekade barnet i sidan på revbenen tills barnet sade aj, för att tillrättavisa barnet som visseligen gjort fel. är det fel eller okej? personligen tycker jag det är fel att använda någon som helst smärta i syfte att fostra, eller annan situation, men han säger bara att det kan inte ha gjort speciellt ont.

situationen var så här. pappan var hemma hos barnet och mej för umgänge eftersom barnet var sjukt, barnet, som snart är tre (västa "trotsperioden") kastade en duk på golvet, antagligen för att kolla vem som bestämde i detta läge när pappa var hos oss, jag sa åt barnet (som inte lyssnade) men tyckte inte att det var någon bigdeal eftersom det inte var något ömntåligt. pappan säger då åt barnet som bara flinar tillbaks, pappan sätter då fingret i sidan (barnet rycker till och säger aj) och säger uppfodrande, nästan hotfullt, du, så gör man väl inte? ta upp duken nu, så där gör du ju aldrig hemma hos mej, jag går in i ett annat rum för att hämta något (dumt) och är tillbaks på en minut, då snyftar barnet och pappan frågar vad är det nu för joll, barnet ser mej och blir glad, duken ligger då  på bordet. Jag kan ju bara undra över vad som hände när jag inte var där, men det där med fingret tycker jag är fel, vad tycker ni??

• Svar på tråden överdriver jag eller är här fel?
  • carola1977

Jag tycker att det är fel.

• Höst flickan

hum....alltså att peta till el ta tag i ett barn som gör nått som den vet att den inte får anser inte jag elakt.
    Dock är det svårt att säga när man går förlångt.
    Förhoppningsvis har många det sunda förnuftet.

♥Snart kommer våren och en liten lilla syster♥
  • RosaNapp

Att peta till är väl inget farligt. Mer farligt att förringa att barnet fick ont av det och förlöjliga barnets känsla över situationen.

För att peta till för att få uppmärksamhet kan man ju göra, men om det resulterar i ont så får man ju be om ursäkt. Eller är man ute efter att det ska göra ont så är man ute efter fel från början anser jag.

• kajsa20

jag uppfattade det som att det skulle kännas eftersom han hade fingret kvar tills han rabblat klart fast barnet sade aj på engång.

• SaramedM

fel fel fel fel fel

man kan undra vad han gör mer när du inte är där? om han använder såna metoder när andra ser på

• skuggspel

Tokigt. En vuxen borde ha en intelektuell förmåga som vida överstiger en treårings och i och med det kunna diskutera, argumentera och förklara tills barnet förstår. Att behöva göra illa ett barn tills det lyder är bara dumt, på många vis. Hur hantarar man då en jämnstark eller starkare tonåring? Hur lär man då barnet att själv vara verbal hellre än att göra någon illa för att få sin vilja igenom?
    Ta i hårt i armen, som många förespråkar, visst vill jag göra det ibland när det kokar över, men herregud, vi är väl vuxna människor?! Ibland vill jag kasta hundbajs på folk som inte beter sig som jag skulle önska, när jag har en dålig dag eller inte har sovit på några nätter.. Inte heller konstruktivt och jag har hittills lyckats hålla mig ifrån denna omogna ide´som poppar upp i huvudet..{#lang_emotions_smile}

Äh, du vet ju själv vad som är rätt!

• bonnieloveskim

Denna strid vann barnet då han lyckades med att få er uppmärksamhet.

barnet kastar nåt på golvet och vill ha uppmärksamhet, vad ni borde ha gjort vore att igornera det helt och hållet då skulle dåliga beteenden försvinna/minska.

när ni uppmärksammar något sådant så ger ni barnet negatvi uppmärksamhet vilket gör att barnet vil ha mer uppmärksamhet.

barnet sammankopplar inte straffet med kasta duken, utan sammankopplar uppmörksamheten med att kasta duken.. det var ju en bra grej jag kastar de ser mig.. spelar ingen roll om de blir arga de ser mig ju.

men barnet vann denna strid då en av er blev en dålig förlorare och skulle ge igen genom att tillfättavisa barnet med smärta.

helt fel.

Och det spelar ingen roll om det bara gjorde lite ont.
    om barnet kände obehag så är det aga och olagligt.

att bestrafta ett barn är dessutom inget som har någon större framgång.

däremot så ärpositivtet mycket farmgångsrikt inom uppfstran om man vill ha mindre trots.

du skriver att han är inne i en trotsperiod.
    hur många nej och inte säger ni om dagen till han?

Svar på tråden överdriver jag eller är här fel?