• bmbengtsson

Stor första barn, hur blir det med andra??

Jag födde mitt första barn för sju år sedan, hon vägde nästan 5 kg, förlosningen var långdragen men gick ok.
    Nu har jag BF om två veckor och är rädd att få ännu ett stort barn. jag har gått upp lika mycket i vikt (11 kg) med båda men SF måttet skiljer sig 2 cm (mindre denna gång) .
    Jag är rädd att förlossningen ska bli lika långdragen denna gång (svaghet i värkarna) och/eller att barnet ska vara extremt stort (man säger ju att  andra barnet är större). Jag ska prata med spec.mödravården på onsdag(9 dagar innan BF) Är det någon som har erfarenheter av liknande situationer??
    tacksam för svar

• Svar på tråden Stor första barn, hur blir det med andra??
  • Ninniisen

Mitt första barn vägde 4600 och det var en långdragen förlossning.
    Jag gick upp 24 kg under graviditen och födde på bf+6.

När jag väntade andra barnet bubblade rädslorna upp till ytan och frågorna var många. Hur stor kommer barnet bli och hur blir förlossningen?
    Mitt sfmått var ca 3-4 cm mindre och jag gick upp 10,5 kg. Efter ett tillväxtul fick jag en hinnsvepning och två dagar senare kom hon på BF-11 och vägde 4000.
    Förlossningen var helt olik den första. Denna gick mycket fortare och ungen nästan for ut vid krystningen. 2 krystvärkar sen var det över medans jag krystade 1,5 timme med första.

Nu väntar vi tredje barnet och jag kan säga att jag är orolig över stor bebis igen och ska därför be om tillväxtul och man har dessutom större koll på mig denna gång för att se så jag inte utvecklar grav.diabetes vilket man inte brytt sig om tidigare graviditeter.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Grynet 100823 ° ★
  • Hanna36
    Nr.1 3800g, 51 cm, v. 38+6
    Nr.2 5380g, 58 cm, v. 43+1
    Nr.3 4660g, 56 cm, v. 41+2 
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • bmbengtsson
    Ninniisen skrev 2010-03-27 22:12:38 följande:
    Mitt första barn vägde 4600 och det var en långdragen förlossning. Jag gick upp 24 kg under graviditen och födde på bf+6. När jag väntade andra barnet bubblade rädslorna upp till ytan och frågorna var många. Hur stor kommer barnet bli och hur blir förlossningen? Mitt sfmått var ca 3-4 cm mindre och jag gick upp 10,5 kg. Efter ett tillväxtul fick jag en hinnsvepning och två dagar senare kom hon på BF-11 och vägde 4000. Förlossningen var helt olik den första. Denna gick mycket fortare och ungen nästan for ut vid krystningen. 2 krystvärkar sen var det över medans jag krystade 1,5 timme med första. Nu väntar vi tredje barnet och jag kan säga att jag är orolig över stor bebis igen och ska därför be om tillväxtul och man har dessutom större koll på mig denna gång för att se så jag inte utvecklar grav.diabetes vilket man inte brytt sig om tidigare graviditeter.
    Skönt att läsa! jag var på tillväxt UL igår och dom uppskattade en vikt på 4000gr om två Veckor (på BF dagen) så jag skulle invänta naturliga värkar sa dom. då kan ju bebisen inte bli större ön storasyster (om de inte gjort grov missräkning).
  • 3 barns mamma84

1:a 4140g och 52cm
    2:a 5810g och 62cm

Ebba 050607 Amadeus 080814 Mf 15/12-09 min ängel
  • Toka2
    (Första barnet går inte att ta med i statistiken, då jag snittades i v33+1 pga eklampsi)
    Andra barnet föddes v40+3 och vägde 4835g och var 55cm lång. Tillväxt-UL dagarna innan sa ca 4100g - liiiite fel..
    Tredje barnet föddes v39+3 och tillväxt-UL dagarna innan sa ca 3400g. Han vägde 4275g och var 52cm lång - liiiiite fel där med..
    Andra graviditeten gick jag upp 30+ kilo, tredje gick jag upp ca 3 kilo.
    Nu väntar jag #4, och jag har tackat nej till tillväxt-UL - de har ju ändå bara fel .
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Shmone

Jag har inte fött några stora barn själv.. Men för mig var första barnet det största och sen har dom blivit mindre och mindre. Så dom behöver inte nödvändigen bli större...

• Shmone

drogs till den här tråden pga storleken på min mors barn.

1an 3900 gram
    2an 4600 gram
    3an(jag) 5380 gram (sent upptäckt graviditetsdiabetes)

• cid

Mitt första barn vägde 4,6 kg
    Andra barnet 4 kg
    Tredje barnet 4,4

Min första förlossning var inte det minsta rolig. Täta värkar under väldigt lång tid, han snurrade ner fel och så vidare. Sekunder från katastrofsnitt...Kunde fasen inte sitta normalt på två veckor.
    Andra förlossningen var helt olik. Lillsnörpan kom med hjälp av bara lustgas och gick betydligt mycket fortare. Behövdes inte sys något alls. Mådde allmänt bra.
    Tredje förlossningen var helt otrolig! Den var längre än den andra... Fick Eda och all smärta försvann. Han krystades ut helt perfekt. Hoppade in i duschen efteråt. ett par dagar efter förlossningen var vi och bowlade, jag gick promenader så fort jag kommit hem från BB.

Förlossningarna har skiljt sig något otroligt. Jag hade också en väldigt stor oro inför förlossningarna, både andra och tredje, på grund av min första förlossning. Min rädsla kretsade mycket kring vikten. Men i efterhand kan jag känna att den inte alls spelade någon roll, det är ju huvudet som räknas. och stort är ju det som ska komma ut hur eller hur. Du kommer fixa det här galant! Skriv i ditt förlossningsbrev om dina rädslor och om din  tidigare förlossning så personalen har förståelse för din situation. Prata med din BM du har på mödravården om din rädsla. Man behöver peppning! Be om att få ett tillväxtul. Det fick jag, och jag tyckte det hjälpte mycket att bara "veta" och att kunna ställa in sig på att det var ett stort barn.

• bmbengtsson

Tack för svaren, det finns lite olika scenarion läser man, jag fick tillväxt UL och den skulle vara 'normalstor' även om det inte behöver stämma så käner man sig inte lika orolig längre..;) tackar än en gång

• Toka2
    bmbengtsson skrev 2010-04-09 11:05:21 följande:
    Tack för svaren, det finns lite olika scenarion läser man, jag fick tillväxt UL och den skulle vara 'normalstor' även om det inte behöver stämma så käner man sig inte lika orolig längre..;) tackar än en gång
    Jag hade faktiskt en fördel av mitt felaktiga TUL med lillebror. Jag var ju livrädd för att h*n också skulle fastna, och för att inte hinna in till sjukhuset. Och vi hann inte.. Lillebror är född på hallgolvet, assisterad av ambulanssjukvårdare. Men jag var kolugn, kunde slappna av något helt fantastiskt - det var ju en LITEN bebis för tusan . Jag tyckte tom när huvudet skulle ut att "Oj, så liten den känns" - och sedan visar det sig att lillebror hade exakt samma huvudmått som lillebror.
    Så det KAN vara lugnande med ett UL. Jag hade INTE varit så avslappnad och lugn om jag hade vetat hur stor han var. Nu var det ju en piece of cake
  • Toka2

Oj, ser nu att jag skrev ju inte att storebror fastnade två ggr på vägen ut, först med huvudet och sedan med axlarna.

• 3 barns mamma84

PUFFAR UPP TRÅDEN

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) ebba 2005 didos 2008 bebis 2010 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Adora1

Låter hoppfullt, min dotter vägde 4850 g, långdragen förlossning på BF+16 och jag har funderat på hur det skal bli med barn nr 2...

• bmbengtsson

Jag har nu fått mitt andra barn, som jag tidigare skrev så vägde min dotter 4850gr. Min son ( BF 16 april 2010 BF +6) detta är som de sagt på tillväxtkontrollen ( jag såg att jag skrivit 4000 gr men dettta var ifall jag skulle ha gått över +16).

• lilyminna

hej!
    har fött 2 stora barn varav det första hade 39 cm i huvudomfång!

första var besvärlig som attan men andra går inte att jämföra!!!! han var lika stor men det gick SUPERBRA och fort!!!!!

första har ju banat väg ordentligt :) det kommer gå jättebra!!!

Svar på tråden Stor första barn, hur blir det med andra??