• Äldre 25 Mar 22:36
    13550 visningar
    10 svar
    10
    13550

    Ska jag sluta ge henne majs och ärtor?

    Ella är 11 månader och har endast en tand. Hon kan därför inte tugga speciellt bra, men klarar ändå av en hel del bitar. Ärtor och majs tycker hon mycket om att plocka i sig, men jag har märkt att de kommer ut osmälta i bajset. De ser precis färska ut, som om man skulle kunna återanvända dem. {#lang_emotions_throwup} Kan detta ge henne magknip och borde vi sluta med majs och ärtor i kosten,  tills hon har fler tänder?


    Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Svar på tråden Ska jag sluta ge henne majs och ärtor?
  • Michis­en
    Äldre 25 Mar 22:40
    #1

    Har ni märkt att hon får magknip? Kan meddela att majs kommer ut ungefär likadant även hos vuxna.

    Jag tycker inte att det låter konstigt att de kommer ut som de kom in, så att säga och tycker inte heller att ni ska låta bli att ge henne dem.


  • Äldre 25 Mar 22:42
    #2
    Michisen skrev 2010-03-25 22:40:38 följande:
    Har ni märkt att hon får magknip? Kan meddela att majs kommer ut ungefär likadant även hos vuxna. Jag tycker inte att det låter konstigt att de kommer ut som de kom in, så att säga och tycker inte heller att ni ska låta bli att ge henne dem.
    Grejen är att hon "ofta" fiser och ibland har ont i magen i samband med det. Vet så klart inte om det är majsens fel, men man vet ju aldrig... :)
    Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • EsMamm­a
    Äldre 25 Mar 22:43
    #3

    Jag kan meddela att man brukar använda sig av majs för att ta reda på hur lång tid maten tar på sig att passera genom tarmarna. Detta för att det så tydligt syns när den kommer ut

    Kör på, allt som inte ger magknip är bra!

  • Michis­en
    Äldre 25 Mar 22:43
    #4

    Testa att utesluta majs och ärtor i ett par dagar och se om fisandet och magontet upphör, helt enkelt?

    Om det fortsätter trots det så är det ju troligen inte därför hon får magknip.


  • Strump­an08
    Äldre 25 Mar 22:43
    #5

    Ärtor gör ju en lite fisig i sig. Annars så tycker jag gott att du kan ge henne det, det är bara bra att de lär sig att äta grönsaker och det ger bra träning för både fingrar och mun. Dottern har massa tänder numera men ärtor och majs kommer ut som det ser ut ändå... :-P


    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • Katta8­6
    Äldre 25 Mar 22:46
    #6

    Speciellt majs måste malas sönder, altså tuggas ordentligt för att vi ska få ut näringen ur dem. Men säkert är det inte all majs och ärtor som du ser i bajset, hon tuggar säkert på några. Tänderna ligger ju precis under tandköttet vilket gör att de kan tugga mycket bättre än vad vi tror!


    Älskar mina underbara ungar Anton 070802 och Molly 090709!!
  • ELLEoC­lara
    Äldre 26 Mar 06:58
    #7

    Min 10 mån har 2 tänder ( och 2 på gång) tuggar inte så mycket, majs kommer oftast ut hela så hon får det bara 1-2 gånger i veckan. Ärtorna smälter hon ganska bra, kanske 1 av 10 kommer ut hela, får det ofta.


    Min tjej älskar broccoli/blomkål som alt. till majs/ärtor. Jag skär av det mesta av stjälken och delar kronan i bitar. Kommer inte ut hela fast hon inte tuggar.
  • sirisd­otter
    Äldre 26 Mar 09:05
    #8

    Avundsjuk på er som har FL att konsultera!  Sprang till vårdcentralen med min ettåring bl a p g a osmält majs...  Fick en broschyr "Det lilla barnet som alltid BAJSADE LÖST" (utgiven av Findus) - och faktiskt  remiss till S:t  Göran; barnmedicin.  Där fick jag veta att jag skulle behandla barnet som vanligt, ge vanlig mat som jag åt, plus finfördela kött.  Ge små mål regelbundet.

    Långt senare kom jag på att en orsak troligen var att vi båda åt FIBERhavregrynsgröt, som var nytt och ansågs nyttigt då...  Barngrötsmix fanns inte i mitten av 80-talet.

  • snilli­s
    Äldre 26 Mar 09:07
    #9

    Just majs är svårsmält och min dotter som är 2,5 bajsar ff hela majskorn.
    Ingen som helst fara dock!

  • Mon 5 Sep 2022 09:34
    #10

    Majs består av cellulosa. Trä o bomull. Människokroppen har inte enzymer som kan bryta ner dessa. Varken barn eller vuxna. Därför kommer de ut hela. Länge sedan denna tråd men kände jag va tvungen att svara pga konstiga inlägg 😅

Svar på tråden Ska jag sluta ge henne majs och ärtor?