• Längtande mamma

NP med erfarenhet av Colombia-ansökningar?

Hej!

I väntan på att våra papper ska bli godkända av AC ringde jag vår lokala Notarius Publicus för att höra om öppettider och annat. Och det var ju tur det för hon verkade inte veta något om att bestyrka adoptionshandlingar, och hon gjorde det definitivt inte på spanska! 
    Så nu undrar jag om det är någon som kan rekommendera en NP att skicka sina handlingar till som fixar detta? Jag har för mig att någon här inne har skickat sina Colombia-ansökningshandlingar till en NP i Stockholms-området som sedan t o m skickade papprena vidare direkt till Hector på AC. Något som känns igen?
    Colombia-mamma-wannabe
  • Svar på tråden NP med erfarenhet av Colombia-ansökningar?
  • Längtande mamma

Jepp, men det hjälpte inte för vår NP, inget på spanska sa hon. Eventuellt kunde jag höra av mig till Malmö (vår närmsta storstad). Mallen har vi fått. Och hon är helt ny som NP (byttes vid årsskiftet) och hade ingen aning om hur man ska bestyrka adoptionshandlingar (många frågor). Med så viktiga papper som det tagit så lång tid att få ihop rätt (vissa av dokumenten har vi fått beställa om både en och två gånger) så vill jag inte riskera att hon gör fel!

Colombia-mamma-wannabe
  • Kusin Knase

I Malmö skriver de heller inte på spanska. Men det ska man väl inte behöva göra? Vi var iofs tvungna att göra det på ett intyg till slut men det var ett speciellt intyg ang vårt namnbyte som en direktör på barnhemmet inte trodde skulle gå igenom i domstolen annars.

Intyg på spanska utförs av Anne-Marie Bonde, Sthlm, där är de snabba också! http://gulasidorna.eniro.se/f%C3%B6retag/advokat-anne-marie-bonde-notarius-publicus:67376164_gs

De skickar vidare till AC om man ber om det. Men just Hector är väl inte där just nu?

Lycka till!

• Längtande mamma

Tack!

Nej Hector är inte där just nu, men i fallet som jag läste om så skickade hon dem dit, så därför skrev jag så.

Vi har inte fått godkänt ännu, men minns bestämt att det var något intyg som skulle bestyrkas på spanska, kan det ha varit läkarintyget?

Jag kollar med hon i Stockholm.

• Gnista

Anne-Marie Bonde är superbra och snabb. Hon gör många av AC:s dokument.

• Aja

Vet inte var i Skåne du bor, men NP i Trelleborg bestyrker adoptionshandlingar enligt mall från AC (även på spanska)...

• Linnis

Vill också sälla mig till kören och rekommendera Anne-Marie Bonde i Stockholm för legalisering av dokument till Colombia. Det kändes tryggt, kunnigt och professionellt hos dem och de har snabb handläggning. Adoptionscentrum använder dem själva för apostillering så vore jag du skulle jag skicka till dem (kanske i rekommenderat brev för att ha både livrem och hängslen?) Lycka till! Du kommer känna dig såå lättad när allt är inskickat och klart {#lang_emotions_smile}

• morgonsolan

Tack för tips! Fråga: Måste man boka tid lång tid i förväg hos Anne-Marie Bonde? Är hon väldigt dyr?

• Linnis
    morgonsolan skrev 2010-03-29 11:18:58 följande:
    Tack för tips! Fråga: Måste man boka tid lång tid i förväg hos Anne-Marie Bonde? Är hon väldigt dyr?
    Nej då, du behöver inte boka tid. Jag var där personligen och lämnade in våra papper (bor i Stockholm) och de hade som policy två dagars handläggningstid. Men de var klara på mindre än en dag och ringde när det var klart. Kostnaden beror på hur många dokument som behöver bestyrkas. I vårt fall var det 5 dokument och det kostade 1 000 kr (totalt). De tog dock bara kontant betalning på plats. Ni som bor ute i landet kanske får betala in pengar på annat sätt innan ni får ut era handlingar. 
    Ett tips är att ta kopior på instruktionerna till NP + ev särskilda instruktioner du fått av AC.
  • Längtande mamma

Aja: vi bor i norra Skåne, så att använda Trelleborg blir lika krångligt som Sthlm, men tack för tipset!

Tack alla ni andra för hjälpen! AC har inte hört av sig efter granskningen ännu, misstänker att de har påsklov, men nästa vecka kanske delar av våra papper går iväg till Sthlm då!
    Colombia-mamma-wannabe
Svar på tråden NP med erfarenhet av Colombia-ansökningar?