• Tialisa

    Fråga ang pergotime och ägglossning

    Vänder mig till er som äter eller har ätit pergotime. Jag är själv inne på min andra cyckel med pergotime och undrar när i cykeln ni fått ägglossning? Jag har användt mig av ägglossningstester. Förra cyckeln fick jag utslag på dag 18, denna cyckel är jag på dag 21 och har fortfarande inte fått utslag. Hur är det för er kan äl variera väldigt mycket eller utebli helt även om jag äter pergotime. Ska också säga att jag både förra och denna cyckel har ätit enkel kur. Hoppas någon kan hjälpa mig.

    Tack på förhand!


    Hoppas snart på en liten skrutt i magen.
  • Svar på tråden Fråga ang pergotime och ägglossning
  • Tialisa

    Tack så mycket, fick dock inget utslag denna månad. Ja får göra ett nytt försök nästa månad.


    Hoppas snart på en liten skrutt i magen.
  • Babe

    Ni som testat med stickor och inte fått ägglossning, har ni ändå fått en mens? Mvh. Babe


    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Ladycocos

    Jag får väldigt regelbunden ÄL av Pergo, vanligen på dag 17. Man får ju ofta aningens längre cykel av Pergo.
    Får du inte göra VUL för att se om det är blåsor på gång? Det fick jag göra de första månaderns på ca dag 12-13, bara för att man ska vara säker på att dosen Pergo är rätt, dvs inte för låg och inte så hög att man blir överstimulerad, dvs får för många blåsor. Om du inte får ÄL av Pergo så behöver du troligen höja dosen.
    Sen så kan man efter trolig ÄL ta ett blodprov för att se om man har haft ÄL, men jag minns nu inte på vilken dag man brukar ta det.
    Jag behöver inte göra VUL längre då jag svarar så lika vaje månad på Pergo, följer bara upp med ÄLstickor från ca dag 15. Jag testar 2 ggr per dag för att vara säker på att jag hittar toppen. För att inte ruinera mig använder jag storpack som jag köper från www.planera-graviditet.se.

    Marajjah_k: Har du inte fått dosen justerad på dessa 5 gånger?

  • MissNice

    Har läst ett tag här nu, o efter mkt om o men har jag nu hittat ett paket pergo på ett apotek. 
    O hörrni tjejer,

    jag har haft sk spottings några dagar ( inget jag skulle kalla mens) men nu tror jag den har börjat, ska jag börja käka på dag 5 from det jag kallar mens eller räknar man från spottings tidens början?

    I fre va jag till gyn som såg att jag då ska ha mens "snart" .... typ några dagar från då... 

    Hur skulle ni räkna? 

  • this is it

    man gör blodprovet på dag 21. När ni skriver att ni haft ÄL på dag 25 osv menar ni räknat från mensens första dag eller från sista tabletten pergo? Jag tog ett blodprov på dag 21beräknat från mensens förstadag vilket visade att jag ej haft ÄL men om man kanske fått ÄL senare än så kan de ju ej synas på blodprovet?nån som vet?


    Miss nice jag räknade med spottingdagarna också! tror inte de har så spec betydelse när du börjar en del läkare ordinerar från dag tre o andra från dag fem...

  • EQ85

    jag undrar, ni som är insatta i det här med uteblivna ägglossingar osv.
    Hur vet man om man inte har ngn ä.l. när kan man få hjälp?
    jag och min sambo började i januari, blev gravid direkt, men fick uteblivet missfall och fick göra abort i april. nu 5 månader senare visar äl-stickorna utslag men inget händer, har inga ägglossningsflytningar heller. är helt snustorr =(
    vad tror ni?

  • Ladycocos
    EQ85 skrev 2010-08-20 19:26:46 följande:
    jag undrar, ni som är insatta i det här med uteblivna ägglossingar osv.
    Hur vet man om man inte har ngn ä.l. när kan man få hjälp?
    jag och min sambo började i januari, blev gravid direkt, men fick uteblivet missfall och fick göra abort i april. nu 5 månader senare visar äl-stickorna utslag men inget händer, har inga ägglossningsflytningar heller. är helt snustorr =(
    vad tror ni?
    Får du mens?
    Jag har absolut inga symptom på ÄL, men får utslag på stickorna, och vet via VUL att det är blåsor på tillväxt..
    Om du inte har någon mens så kontakta din gyn!!! Man behöver inte vänta ett år på hjälp hos gyn om man inte har regelbunden  mens!
    Hur ofta testar du med stickorna? Jag testar 2 ggr per dag de aktuella dagarna, för mig är det på hormonbehandling ca 5-6 dagar varje månad, trots att jag tack vare hormonerna har rätt regelbunden ÄL.. Det är lätt att missa utslaget om man inte testar regelbundet...
  • EQ85
    Ladycocos skrev 2010-08-20 21:33:54 följande:
    Får du mens?
    Jag har absolut inga symptom på ÄL, men får utslag på stickorna, och vet via VUL att det är blåsor på tillväxt..
    Om du inte har någon mens så kontakta din gyn!!! Man behöver inte vänta ett år på hjälp hos gyn om man inte har regelbunden  mens!
    Hur ofta testar du med stickorna? Jag testar 2 ggr per dag de aktuella dagarna, för mig är det på hormonbehandling ca 5-6 dagar varje månad, trots att jag tack vare hormonerna har rätt regelbunden ÄL.. Det är lätt att missa utslaget om man inte testar regelbundet...
    fick den igårkväll. denna månadne låg den på 35 dagar. den kan komma var4e, 5e och 7e vecka.
    jag testade först 2 ggr sen 1 gång och fångade stegringen.
    När vet man om man ska ringa gyn? är det bara om mensen uteblir helt?
  • Jennie1987

    Vilken bra tråd!

    Jag har ätit min tredje kur med Pergotime nu, dubbel denna månaden.
    Är på dag 17 idag.
    Var på VUL dag 12 och då hade jag en äggblåsa som var 15 mm och slemhinnan var 7 mm.
    Min läkare sa att det var "perfekt".
    Om ägget växer ca 2 mm per dag, så är mitt ägg 23 mm idag, och enligt min läkare så skulle det bli ägglossning runt dag 14-15. 
    Jag har inte känt nåt alls av ägglossningen. Så jag har ingen aning om jag haft den, eller om den kommer senare.
    Ska ta blodprov dag 21, så då får jag väl veta det.
    Men om jag får ägglossning efter dag 21 då? En del får ju senare när dom äter Pergo, runt dag 25-30?
    Då syns det ju inte på blodprovet dag 21... Förvirrande!
    Nåja, jag får väl hoppas att ägget växte till sig bra efter VULet, så det var ägglossning dag 14-15 som läkaren trodde.
    Har ialla fall sexat, så vi har inte missat den om den har varit nu dessa dagar, och får väl fortsätta med det ifall den kommer senare.

    Vilken djungel detta är!
    Men snart, snart ska vi väl också lyckas! :)


  • annalotta

    Hej! Vi har försökt bli gravida i två år nu. Har nu fått börja med pergotime eftersom utredningen visade att jag inte har ngn ägglossning ( trots mens och glad gubbe på clearblue) ska så snart mensen kommer börja på min tredje kur, dubbel dos. Åt enkel dos förra månaden och det funkade inte.

  • MrsJSA

    Hej!

    Jag är på dag 14 idag och har precis tagit testet längst ber på bilden. Testerna är tagna en om dagen sedan dag 9. Har ätit en kur pergotime och på Vul dag 12 sa hon att hon var inte helt säker om hon såg att det fanns nått. Jag får alltid högt utslag på äl test. Men den där nere borde väl va positiv? Även för mig med pcos? Hjääääälp :)

Svar på tråden Fråga ang pergotime och ägglossning