• guppyn

Han "gnisslar" tänderna så det låter som om de ska gå sönder

Min son har nyligen kompletterar sina två tänder i underkäken med två i den övre. Dessa gnider han allt som oftast mot varandra så det knastrar och knakar. Jag tycker det låter så fruktansvärt obehagligt, är rädd att han skadar sina tänder. Missade förståss folktandvårdens teltid igår, hade tänkt ringa och fråga.
    Någon vars barn gjort samma? Hur gick det med tänderna?

• Svar på tråden Han "gnisslar" tänderna så det låter som om de ska gå sönder
  • viseversa

JA han kan skada sina tänder. Gnisslande sliter så extremt mycket på tänderna. Jag hade varit där och sagt till på en gång när han började gnissla. 

Min yngsta gnisslade ett tag men jag var på henne på en gång. Och slutade hon inte så stacka jag in fingret i munnen på henne så hon inte kunde gnissla. Ni gör hon det inte längre.
  • Maggiepuh

Jag gör det fortfarande. Visst tar tänderna stryk, men det finns inget som hjälper. Man kan få en bettskena som man ska sova med (den gnisslade jag sönder på 1 veckas tid). Annars finns det inget som hjälper mot gnisslandet.

• lokis

Min son gjorde det också då han kompletarade med sina två övre tänder. Men det gick över efter nån vecka eller två, tror bara det var för att han kände att dom tog i varandra och att det var ovnat.  Hoppas det blir samma för din son

Trevlig dag!

Annelie

• guppyn

Tror också han testar tänderna men jag tycker att det borde gå över snart. Jag brukar ge honom någon leksak att bita i eller stoppar in mitt finger för att bryta det. Men jag har svårt att dölja min frustration och det märker han och gnisslar ännu mer. Tror inte han gnisslar på natten. En bettskena får han väl inte ha på dagen? Hoppas jag får en tid så de kan kolla så inte tänderna tagit skada iallafall.

• slapback

Min son (1 år) gnisslar också med sina tänder. Ibland bitar han ihop dem så hårt att det knakar. Det låter jätte hemskt. Jag brukar försöka bryta det så att han ska sluta men det är svårt att alltid lyckas. Min kompis son (också ett år) gör (åtminstone gjorde) samma sak. Jag tror att det är rätt vanligt men man det är väl inte det bästa för de små tänderna. Jag vet dock inte hur man får dem att sluta eller hur länge de kan tänkas hålla på så. Jag hoppas att det slutar snart.

• Jennydavid

Hej! Min son är tio år och har gnislat tänder i fem år.jag börjar bli orolig då hans tänder framtill börjar bli totalt nerslippade av detta. Det märkliga är att jag får ingen hjälp av tandläkaren, jag har varit på dom flera gånger om en bettskena, jag tycker det är synd att hans tänder förstörs totalt då det nu börjar synas tydligt

Men enligt tandläkaren får han ingen då hans mun ändras fortfarande, då har du tydligen ingen rättighet till det.tycker ändå det verkar konstigt när min son gnisslar så fruktansvärt mycket på nätterna och man ser resultatet på hans tänder

Finns det någon som har tips eller något liknande problem som ni fått hjälp med?

• Jennydavid

Ser nu att detta var för barn 1-2 år, ser nu att jag förmodligen skrev på fel val.jag är ny här så har inte hundra kläm. Ber om ursäkt för detta

Svar på tråden Han "gnisslar" tänderna så det låter som om de ska gå sönder