• KerstinGran

Hur ska jag göra med min tonåring som har dyslexi

Har försökt få till det nu med min tonåring som har dyslexi. Efter att ha gått hos specialpedagoger i flera år utan att komma någonstans så kontaktade jag FMLS.

Där rekommenderar dom egentligen bara hjälpmedel och informerar vad man kan kräva i skolan.

Jag hörde på radion om något som heter Kattmodellen. Den verkar bra. Dals-Eds kommun hade testat den och säger 'Avsevärd skillnad jämfört med kontrollgruppen'.

Har någon testat Kattmodellen? Deras hemsida är www.kattmodell.se

Radioprogrammet från Studio 1 på sr finns på www.sr.se/webbradio/&Id=2272886

• Svar på tråden Hur ska jag göra med min tonåring som har dyslexi
  • KerstinGran

Ingen som vet något? Jag har kikat runt lite grand nu och det verkar som dom enda två skolorna som finns är dyslexiskolan och ängkärrsskolan. Dyslexiskolan kostar ~700 kr i timmen + 5000kr + moms i inskrivningsavgift och på ängkärrskolan så får eleverna bara extra stöd, dom får inte lära sig att läsa och skriva.

Verkar som en nöjd förälder skriver om Kattmodellen på www.didrikochcaroline.se/

• Maijlo

Vilken tur ditt barn har som har en sån engagerad förälder!

Jag har inte hört talas om den modell du skriver om. Det låter dyrt, men om den fungerar så är det kanske värt det? Har ni fått de hjälpmedel som du har fått tips om? Jag gissar att ditt barn är noga utrett eftersom ni har haft specialpedoghjälp. Då kanske du har fått specificerat vilka svårigheterna är och var det specifikt behövs träning.

• KerstinGran

Jag måste säga, jag är toppennöjd! Min tonåring hinner med att läsa textremans på utländska filmer, läser tidningar själv och har till och med köpt några böcker! Det går också mycket bättre i skolan. Vi slipper sitta och plugga 2-3 timmar varje dag och det är jätteskönt!

Svar på tråden Hur ska jag göra med min tonåring som har dyslexi