• Thalis

Är det rätt att hata för att motverka hat?

Frågan gäller Bjästafallet, jag anser att det som hänt flickorna är förjävligt!

Men är det rätt att mobben nu har vänt sig mot pojkens familj till den grad att de måste ha polisbevakning och förflyttas till hemlig ort?

Ska man verkligen ge dem samma behandling som de gett flickorna och vad säger det om oss andra?
    Är det ok att sänka sig till deras nivå för att få en känsla av rättvisa?

Inga påhopp,tack!

Vill bara veta vad ni tycker.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Svar på tråden Är det rätt att hata för att motverka hat?
  • saltabanditen

Det här handlar inte om hat utan om förtal och att vi alla så gärna vill sprida skvaller och löst prat vidare.

Det handlar om PK-åsikter (vem som är "rätt" att hata)
    Knappast rättvisa  om mobben (dvs du och jag) vänder sig mot förövaren utan exakt samma fenomen men nu har åsikten vem man ska avsky svängt...

Det är aldrig rätt oavsett vem som råkar ut för det.

Till alla som sitter och avskyr ber jag er ta en funderare vad du bidrar till, när och hur sprider du hörsägner och lösa antaganden vidare. Och fundera på om det är rättvist...

• lennartsdotter

Det är aldrig berättigat att bete sig som svin. Man kan tycka att hela den här historien borde ha lärt oss alla någonting om hur vi bör och inte bör behandla varandra men tydligen inte.

• Skabbig
    Thalis skrev 2010-03-27 17:25:39 följande:
    Ska man verkligen ge dem samma behandling som de gett flickorna och vad säger det om oss andra? Är det ok att sänka sig till deras nivå för att få en känsla av rättvisa?
    Nu var det inte pojkens familj som gav flickorna den behandlingen, det klarade anonyma näthatare och folk i byn av på egen hand. Antagligen exakt samma personer som nu hatar pojkens familj.
  • Thalis
    Skabbig skrev 2010-03-27 23:45:49 följande:
    Nu var det inte pojkens familj som gav flickorna den behandlingen, det klarade anonyma näthatare och folk i byn av på egen hand. Antagligen exakt samma personer som nu hatar pojkens familj.
    Alltså vi bör vara uppriktiga här! Pojkens mamma och bror har varit hatiska och sviniga mot flickorna!
    Detta fall är inte nytt för mig och jag har läst det som både mamman och brodern skrivit om flickorna.
    Och de personer som sagt emot dem har fått ta en massa skit för det.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Mr Klister

Det känns väl spontant som en relativt självklar fråga. Det är alltid svårt att hävda att det är rätt med hat. De som spyr ur sig galla och hat kommer att fortsätta göra det alldeles oavsett. Eftersom de oftast är fega kommer de knappast att ta upp den diskussionen här.

Svar på tråden Är det rätt att hata för att motverka hat?