• Kali B

När är det vettigt att barn är blöjfria?

Jag är nyfiken på era åsikter om vilken ålder barn "bör" vara blöjfria?
    Alla barn är givetvis olika men det har väckt min nyfikenhet.

I en tråd läste jag att ett barn på 6 år fortfarande bar blöjor, i en annan var en två åring blöjfri.

Så när slutade era barn med blöja och var ni nöjda med den åldern? {#lang_emotions_smile}

Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • Svar på tråden När är det vettigt att barn är blöjfria?
  • beccagranen

Jag tycker inte man ska sätta en gräns för när man borde vara blöjfri, det är helt individuellt. Har en pojk på 2,5år som är utan blöja under dagen, men när jag vet att vi ska vara ute på stan/utflykt så tar jag på honom blöja pga. det kommer på sekunden att han är kissenödig (då har jag 3sek på mig att ta av hans kläder och få fram en potta). Natten är han inte redo för ännu. Har bekanta vars barn är närmare fyra som kan klara av att vara fir i perioder. Napp kan jag dock tycka att man inte borde ha under dagen efter 1års ålder, och sluta med helt innan 3års ålder. Det påverkar tänder/käke och talet negativt.

• iolanthe

Dottern blev blöjfri på dagen vid 1 år och 11 mån. Det var sommar och jag hade bestämt att blöjan skulle bort, det tog 2 dagar innan hon började säga till när hon skulle kissa. Och när hon var utan blöja på dagen ville hon inte ha på natten heller. Och för det mesta var hon torr även på natten, men olyckor hände, så jag satte på blöjan när hon somnat. Men hon blev så ledsen och grät när hon vaknade med blöjan på, så hon var väl 2 år och 1 mån när hon slutade med nattblöja också. Jag kommer att göra likadant med lillan, sommaren när hon blir 2 åker blöjan bort.

Sen när jag väntade lillasyster hade hon en period när hon också skulle velat ha blöja, och då försökte jag förklara att blöja är till för bebisar, men det var ju lite svårt när så gott som alla hennes vänner hade blöja.

• gbgumman

Sonen vlev torr natt och tag när han var 3 år och 4 månader. (lagom enlig mig sent enlig många)

Dottern vart torr nu dag och natt. Hon är 2 år och 7 månader. (Lagom enligt många tidigt enligt mig.)

Mamma till Eskil och Sonja
  • Veladis

Dottern: Dag - 1 år och 10 mån, Natt - 2½ år
    Sonen: Dag - 3 år 2 mån, Natt - 3½ år.

Jag tycker nog man bör avsluta dagblöjbärandet någonstans kring 3-3½ om man inte gjort det tidigare. De flesta barn är mogna då, om de får stöd av sina föräldrar så går det oftast bra. Mycket ligger hos föräldrarna när det gäller toaträning, det är inte bara så att "barnet ska vara redo". Nattblöjan kan ev hänga kvar lite till...

• gbgumman
    Kali B skrev 2010-03-27 19:57:17 följande:
    Upplever ni på att det är "skamligt" att barn äldre än fyra bär blöjor eller att andra föräldrar reagerar på det? Min dotter är inte gammal nog för att jag ska ha den erfarenheten men på ÖF gick det ett smärre sus genom föräldraskaran när en fyra åring hade både blöja och napp.
    Om barnet behöver blöja vid 4 eller 6 så är det väl så det är. Antar att BVC tar tag i det om det börjar bli sjukligt konstigt så barnet får träffa en expet på ämnet. Illa är det väl bara om barnet har blöja så sent för att föäldrarna inte orkar försöka. Napp är jobbigt att sluta med men här krävs ingen mognad bara att man har i familjen bestämt vad som ska gälla när man ska sluta. Dottern och vi har kommit överens att hon ska sluta när hon fyller tre. Då ska hon få ha kalas som brorsan och få ge katterna på skansen sina nappar. Sonen sluta med napp när tandlälaren sa till han. Han gör alltid som vuxna säger till han. (åtminstonde utanför hemmet) Lydig kille.
    Mamma till Eskil och Sonja
  • Shmone

Runt 2,5-3 år tycker jag är lagom.
    Sen finns det barn som inte är mogna förrän senare. Men jag tror att de flesta barn (räknar här inte barn med särskilda behov) kan bli blöjfria dagtid före 3årsdagen.

Hos oss (Israel) är alla friska barn blöjfria senast augusti det år de fyller tre år. Barn i blöja är inte välkomna på statliga förskolan från 3 år. Så föräldrarna får vackert träna barnen eller leta privata alternativ. Jag har aldrig hört om nån som inte lyckats...

• ÖNadja

Våran son va torr dagtid när han va 2 år. Han har fortfarande blöja på natten.

Alla barn är ju olika så vissa är ju torra tidigare eller senare än andra. Men ett barn på 4 år och dessutom med tutte skulle jag, ärligt talat, reagera på. Tutte är nånting jag tycker att man inte behöver, men de är ju ett annat ämne. {#lang_emotions_wink} Sen är ju inte heller kläder för en 4 åring gjorda med plats för blöja, eller finns det att få tag på sånna? {#lang_emotions_undecided}

• Veladis

Jag tror också de flesta barn klarar sig utan blöja innn de blir tre - frågan är bara hur tätt man behöver påminna dem om toan...

• N e a

Min son slutade med blöja på dagtid när han var 2år vid 2 ½ tog vi bort nattblöjan också. Han tyckte om att sitta på pottan och när han väl fått på sig kalsonger istället för blöja så tyckte ville han inte ha blöjanmer. Han kissade inte på natten i blöjan heller utan allt kom på morgonen så direkt när han vaknade så satte jag honom på pottan istället. Men nappen var kvar tills han fyllde 3år.

• Pormoicheia

Sonen är 3½ nu och har varit torr dagtid i lite över ½ år. Nattetid har han blöja än, men har kan räknas som torr nattetid också, det är väldigt sällan något i blöjan på morgonen. Enda anledningän att vi inte tagit bort den än är att sonen själv vill ha den kvar, och då han varit lite sen i pratet så har vi inte riktigt kunnat ta en diskussion om det.
    Men vi pottränade honom aldrig heller i den bemärkelsen. Han fick prova sättas sig på toalettne någon gång ibland och bär vi såg att han var bekväm med att sitta där gick vi dit med honom på morgon då vi visste säkert att han skulle vara kissnödig. Han lade ihop 1+1 och skötte sen resten av "potträningen" själv.

Dottern är 1½ år och henne har vi inte börjat potträna än. Vi kommer nog att köra samma schema på henne som sonen. Men visst finns det utrymme att börja testa att potträna henne "på det gamla vanliga sättet" nu när det börjar bli varmare och man inte behöver ha massa kläder på sig.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • molnen

stora dottern var helt torr natten vid 20 mån och ganska torr på dagen (började sitta på potta vid 9 mån och vinkade när hon var kissnödig /bajsnödig ,innan hon kunde prata ),fungerade om vi hade pottan nära.Sedan började hon på dagis och där var ingen som hade tid ork att sätta henne på pottan så vi lät det vara till nästa sommar (hon hade blöja på dagis men var utan hemma) .Så helt torr var hon sommaren innan hon fyllde 3.Tycker sommrana styr det hela och vilken tid på året barnen är födda.

• Butterscotch

Runt tre år har jag tyckt är lagom. Nu har vår dotter bara en månad kvar till sin treårsdag och visar inga tecken på att vilja gå på potta/toa så jag får väl omvärdera... Hoppas att det inte tar alltför lång tid.

Svar på tråden När är det vettigt att barn är blöjfria?