• gbgumman

Efterlyser lite nya tankar på mitt lilla nattblöjeproblem

Jag har två barn. När min älsta blev storebror var han 3 år och 3 månader bestämde han sig för att vara utan blöja. Det gick fort och på en vecka vart han torr. I slutet på veckan tog vi bort nattblöjan. Allt gick lätt och smidigt. Även om jagtyckte det var jobbigt att många tyckte att han var sen.

När lillan föddes bes. jag mig för att hon skulle inte bli lika sen. Träna henne från det hon vart 1 år och långsamt långsamt har hon gjort framsteg. (hon är idag ca 2,5år) För några månader sedan så sluta nattblöjan vara blöt. 4 gånger av 5 vart den torr. Men på dagen lyckade hon inte jämt och hade blöja på dagis och utan hemma. Varannan gång gick det bra och hon gick till pottan. (om hon hade lust vill säga ) För två veckor sedan blev hon helt torr på dagen. Sedan dess har det inte varit någon blöt nattblöja alls. Men hon VÄGRAR att vara utan på natten. Snart kommer blöjorna ta slut hemma (vi återanvänder dock torra blöjor men inte hur länge som hälst 3 nätter cirka är det förmycket vad tror ni?) Jag vill INTE  köpa fler. Känns helt bortkastat. Någon som har tips.

Mamma till Eskil och Sonja
  • Svar på tråden Efterlyser lite nya tankar på mitt lilla nattblöjeproblem
  • gulleplutten

köp sånadär blöjor som känns blöta? Äckligt kanske men det kanske funkar? Tror iaf det finns några såna... har inte testat.
    Eller kör nån belöningsgrej... typ att om hon sover utan i x antal nätter så får hon föjla med till leksaksaffären å välja en leksak.. Om hon förstår det vill säga?

• Veladis

Det här skulle aldrig jag göra, men min svärmor påstår att hon smulade knäckebröd i blöjan när hon ville att barnen skulle sluta.

Går det inte att muta henne med exceptionekkt snygga trosor? Med hennes favoritfigurer på eller något sådant? Som ni framställer som något fantastiskt som man bara får ha om man inte har blöja...?

• Vårsolen

om hon totalvägrar så tycker jag att det kanske är bättre att vänta in henne till hon känner sig mer redo att sova utan, jag menar hon har varit torr på dagen i 2veckor och det i sig är ju jättebra men låt henne vänja sig vid det istället och försök sluta med nattblöjan om några veckor igen, förutsatt att hon håller sig torr på natten då..

• gbgumman
    gulleplutten skrev 2010-03-28 09:53:51 följande:
    köp sånadär blöjor som känns blöta? Äckligt kanske men det kanske funkar? Tror iaf det finns några såna... har inte testat. Eller kör nån belöningsgrej... typ att om hon sover utan i x antal nätter så får hon föjla med till leksaksaffären å välja en leksak.. Om hon förstår det vill säga?
    Hon är HELT torr dag och natt. Problemet är inte att sluta få henne att kissa utan sluta få henne att ha blöjen på natten.
    Veladis skrev 2010-03-28 09:58:29 följande:
    Det här skulle aldrig jag göra, men min svärmor påstår att hon smulade knäckebröd i blöjan när hon ville att barnen skulle sluta.Går det inte att muta henne med exceptionekkt snygga trosor? Med hennes favoritfigurer på eller något sådant? Som ni framställer som något fantastiskt som man bara får ha om man inte har blöja...?
    Haha knäckebröd. Nää så illa kanske jag inta kan göra.
    Men en lite muta kanake kan gå. Om jag bara kan komma på något hon vill ha. Nästa gång hon säger hon vill ha något kanske jag kan plock fram "Ja om....)
  • gulleplutten
    hannispannis skrev 2010-03-28 10:04:08 följande:
    Hon är HELT torr dag och natt. Problemet är inte att sluta få henne att kissa utan sluta få henne att ha blöjen på natten. Haha knäckebröd. Nää så illa kanske jag inta kan göra.Men en lite muta kanake kan gå. Om jag bara kan komma på något hon vill ha. Nästa gång hon säger hon vill ha något kanske jag kan plock fram "Ja om....)
    Ja jag förstår det.... det va därför jag tänkte att hon kanske tycker det e obehagligt att ta på sig en blöja som känna våt. Å att hon därför kanske bestämmer sig för att hon inte vill ha nån alls...
  • gbgumman
    Vårsolen skrev 2010-03-28 10:03:12 följande:
    om hon totalvägrar så tycker jag att det kanske är bättre att vänta in henne till hon känner sig mer redo att sova utan, jag menar hon har varit torr på dagen i 2veckor och det i sig är ju jättebra men låt henne vänja sig vid det istället och försök sluta med nattblöjan om några veckor igen, förutsatt att hon håller sig torr på natten då..
    Så tänkte jag också men jag önskar att inte behöva köpa ett paktet till. Känns meningslöst då hon inte kissar i dem. Men man kanske måste. Har lite blöjor hemma hos mormor. Kan ta hem dem så räcker det lite till. De vi har hemma ni håller nog i två veckor om vi återanvänder.
  • gbgumman
    gulleplutten skrev 2010-03-28 10:06:21 följande:
    Ja jag förstår det.... det va därför jag tänkte att hon kanske tycker det e obehagligt att ta på sig en blöja som känna våt. Å att hon därför kanske bestämmer sig för att hon inte vill ha nån alls...
    Va! Finns det blöjor som känns blöta fast de inte har kissat i dem. Det visste jag inte det kanske vore något.
  • gulleplutten
    hannispannis skrev 2010-03-28 10:09:24 följande:
    Va! Finns det blöjor som känns blöta fast de inte har kissat i dem. Det visste jag inte det kanske vore något.
    Ja dom heter nåt i stil med Wet feel eller så.... men vet inte vilket märke det är. Men finns i alla stora mataffärer.
  • gbgumman
    gulleplutten skrev 2010-03-28 10:13:44 följande:
    Ja dom heter nåt i stil med Wet feel eller så.... men vet inte vilket märke det är. Men finns i alla stora mataffärer.
    Får väl plocka ett sådant paket när/om vi måste handla ett till. Börjar med förska muta och återanvända sedan kan vi tästa dessa. '

Tack för era tankar. Det är en envis dam jag har att göra med. Sonen var så fölsam så och bara gjorde som jag best. jag tog liksom bara av blöjan. Han sa inte ett ord.
  • Veladis

Barn är ju olika...

Testa med ett belöningsystem kanske. Jag är lite tveksam till sådana vid många tillfällen, men just när det gäller saker som man vet att de kan men bara inte vill, så kan man ju testa. Skaffa snygga klistermärken. Gör en rad med fem stora rutor på ett papper och sätt upp ovanför sängen. Förklara för dottern att varje natt hon väljer att sova med trosor (kanske bättre att lägga fram det så, med trosor, inte utan blöja), så får hon välja ett klistermärke och sätta i en ruta. När alla rutor är fulla så ska ni göra något kul tillsammans. Så bestämmer ni något kul att göra när alla rutor är fulla, t ex gå till badhuset eller åka till leklandet eller något annat skoj.

• Ruter7

Häll riktigt kallt vatten i blöjan innan ni tar på henne den på kvällen, då kommer hon inte vilja ha blöjan längre(kanske)?

• gbgumman

Hör och häpna. Jag lova en precent. Pippihuset ville hon ha dyrt såg jag idag men jag lova) Hon sov utan blöja i natt och vat tom och sa att hon ville kissa. Jag är överlycklig.

• Veladis
    hannispannis skrev 2010-03-29 17:49:35 följande:
    Hör och häpna. Jag lova en precent. Pippihuset ville hon ha dyrt såg jag idag men jag lova) Hon sov utan blöja i natt och vat tom och sa att hon ville kissa. Jag är överlycklig.
    Härligt, underskatta aldrig en bra muta!
  • gbgumman

Lagom med hot och mutor är aldrig fel. Trodde dock inte att det skulle funka här. Men idag ville hon inte alls ha Pippihuset och blöjan verkar vara ett minne blott. Blöjavänjning går oftast mycket snabbt. Min son vägra att vara utan och vägra pottan. När han var tre år och några månader så föddes lilla syster. På en vecka blev han helt torr natt och dag. Någon månad innan var allt hopp ute om att han någonsin skulle vara utan.

Svar på tråden Efterlyser lite nya tankar på mitt lilla nattblöjeproblem